jongeren dagkaart | NS Community
beantwoord

jongeren dagkaart

  • 20 February 2021
  • 20 reacties
  • 7641 Bekeken

Gelden in de vakanties dezelfde regels met doordeweekse daluren als buiten de vakantie of is het dan doordeweeks de hele dag mogelijk om te reizen?

icon

Beste antwoord door loklok8 21 February 2021, 00:13

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De Jongerendagkaart kent geen vakantieperiodes, dus ook tijdens de vakanties gelden dezelfde voorwaarden als normaal. Doordeweeks alleen reizen in de daluren en in het weekend de hele dag. 

Ik kan sinds kort geen jongeren dagkaart meer kopen. Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed vanwege weer eens een storing. Zo te zien is het momenteel helemaal niet mogelijk om e-tickets te kopen.

 

 

En hoe kan er nu dan het geld terug gekregen worden. Mijn zoon was in den helder en moest naar huis in Nijmegen. Moest nu dus een kaartje van 27,50 betalen op 7,50.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet een kwestie van hoe maar van of en is verder aan NS.U moet hiervoor contact opnemen met Klantenservice. Het is niet zeker, het blijft coulance en u heeft er geen recht op. U zult uiteraard in ieder geval bewijsstukken moeten hebben. Onmogelijk is het niet, zeker ook niet.

Reputatie 3

Het is niet een kwestie van hoe maar van of en is verder aan NS.U moet hiervoor contact opnemen met Klantenservice. Het is niet zeker, het blijft coulance en u heeft er geen recht op. U zult uiteraard in ieder geval bewijsstukken moeten hebben. Onmogelijk is het niet, zeker ook niet.

 

Sorry Thom, Ik ben het met betrekking tot coulance niet eens. NS heeft een storing en hierdoor kan @Pauline 81 haar zoon geen kaartje kopen. Hij moet dus nu naar een ticketmachine en omdat NS Jongerenkaartjes alleen online wil verkopen zou hij dus nu zomaar € 27,50 moeten betalen, terwijl de reis normaal € 7,50 kost?

 

Ik heb de afgelopen weken mij ingelezen op dit forum en kom jou ook veelal met hele goede adviezen tegen, maar in dit geval is het toch echt veroorzaakt door NS en dient NS dus ook die € 20,00 te vergoeden.

 

Valt mij overigens op dat de diverse systemen bij NS wel heel erg storingsgevoelig zijn.  

Reputatie 7
Badge +4

Het punt is dat dat laatste maar net de vraag is. NS kan zich volgens de Nederlandse wetgeving op overmacht beroepen en dan kunt u vinden wat u wilt, maar dan houdt het op. Er kan ondanks de overmachtssituatie welsprake zijn van coulance, maar dat is afwachten.

 

Het recht dan wel de wetgevingin Nederland is niet het verlengde van uw rechtsgevoel, al snap ik uw opvattingen wel. U kunt niet opeisen waar u in de zin der wet geen recht op heeft.

 

We proberen hier de informatie zo nauwkeurig mogelijk te geven, en betrekken er eerdere gevallen bij, maar we gaan als forumleden er niet over wat NS daadwerkelijkdoet.

Reputatie 3

Ik denk dat je de KPN-storing van gisteren en de vele app-storingen door de war haalt in dit geval. Bij de telefoonstoring is er inderdaad sprake van overmacht want door een derde partij veroorzaakt. In het geval van de App is de NS 100% zelf verantwoordelijk en dient men dus te compenseren. 

Reputatie 7
Badge +3

En hoe kan er nu dan het geld terug gekregen worden. Mijn zoon was in den helder en moest naar huis in Nijmegen. Moest nu dus een kaartje van 27,50 betalen op 7,50.


Heeft jouw zoon vooraf contact gehad met de klantenservice over het jongerenkaartje? Voor een reis die €27.50 kostte had er ook een Flex abonnement voor een maand afgesloten kunnen worden om de reiskosten te beperken (al was dat ivm app/internetstoring ook niet per direct te regelen.)

Het punt is dat dat laatste maar net de vraag is. NS kan zich volgens de Nederlandse wetgeving op overmacht beroepen en dan kunt u vinden wat u wilt, maar dan houdt het op. Er kan ondanks de overmachtssituatie welsprake zijn van coulance, maar dat is afwachten.

Het niet werken van de eigen systemen lijkt me wettelijk niet onder overmacht vallen. Wat wel een punt is dat het jongerenticket geen onderdeel is van het verplichte, reguliere kaartassortiment zoals vermeld in de vervoersconcessie en NS dus vrij is om het wel/niet te verkopen. 

Reputatie 3

Wat wel een punt is dat het jongerenticket geen onderdeel is van het verplichte, reguliere kaartassortiment zoals vermeld in de vervoersconcessie en NS dus vrij is om het wel/niet te verkopen. 

 

Volgens mij is dat ook geen punt, Want op grond van redelijkheid en billijkheid dient NS toch wel enige tijd van te voren aan te kondigen dat men met dit soort tickets stopt. Dat is niet gebeurd. NS heeft gewoon een storing en dient die € 20,00 gewoon te vergoeden.

 

Zou toch een beetje vreemd zijn: Normaal als onze systemen werken kan je een jongerendagkaart kopen voor € 7,50. Als onze systemen niet werken dan betaal je gewoon € 27,50.

 

Bij het neerschrijven merkte ik hoe belachelijk dit klinkt. 

Reputatie 7
Badge +4

Redelijkheid en billijkheid al rechtsprincipe wordt in de hiërarchie van de rechtspraak pas toegepast als middelen als de wetgeving en andere  niet toereikend zijn. Een rechter kan wel rekening houden met omstandigheden, maar dat is heel wat anders dan het principe van redelijkheid en billijkheid. Dat is pas als laatste van toepassing. Er is echter wetgeving.

 

Redelijkheid en billijkheid is heel wat anders dan vaak gedacht. Het is niet iets van ‘ik vind het onredelijk en de rechter moet daar maar rekening mee houden’. Dat wordt in de bubbel vaak beweerd, maar het is beter even goed te bestuderen wat er mee bedoeld wordt.

 

Het meest kansrijke in deze  is niet de rechtspraak, maar het beleid van NS om mensen al dan niet tegemoet te komen. NS zal dan wellicht bewijsstukken van het aangekochte kaartje en de leeftijd opvragen/nakijken. De jongerendagkaart is geen regulier kaartje en een vervoersbewijs tegen de maximale prijs kost €27,40. De voorwaarden van een regulier kaartje zijn echter veel ruimer. 

Zou toch een beetje vreemd zijn: Normaal als onze systemen werken kan je een jongerendagkaart kopen voor € 7,50. Als onze systemen niet werken dan betaal je gewoon € 27,50. 

Het is niet zo dat hetzelfde kaartje dan €27.50 kost, je koopt een ander soort kaartje omdat het jongerenticket niet verkrijgbaar is. Het is vergelijkbaar met de situatie waarbij de goedkoopste tandpasta bij het Kruidvat deze week plotseling niet verkrijgbaar is en je daardoor gedwongen bent een duurder merk te kopen. Dan kun je ook niet het verschil gaan terugeisen.  

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat het aantal storingen bij de eticket winkel van NS onacceptabel is. Het geeft dan ook weinig vertrouwen dat NS met het uitfaseren van de OV-chipkaart, de loketten en de kaartjesautomaten de verkoop vooral wil gaan concentreren op internetkaartjes terwijl de IT daarvan keer op keer notoir onbetrouwbaar blijkt te zijn. Misschen dat NS eens wat meer IT'ers en wat minder marketing blabla-figuren moet aannemen. 

Reputatie 3

Zou toch een beetje vreemd zijn: Normaal als onze systemen werken kan je een jongerendagkaart kopen voor € 7,50. Als onze systemen niet werken dan betaal je gewoon € 27,50. 

Het is niet zo dat hetzelfde kaartje dan €27.50 kost, je koopt een ander soort kaartje omdat het jongerenticket niet verkrijgbaar is. Het is vergelijkbaar met de situatie waarbij de goedkoopste tandpasta bij het Kruidvat deze week plotseling niet verkrijgbaar is en je daardoor gedwongen bent een duurder merk te kopen. Dan kun je ook niet het verschil gaan terugeisen.  

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat het aantal storingen bij de eticket winkel van NS onacceptabel is. Het geeft dan ook weinig vertrouwen dat NS met het uitfaseren van de OV-chipkaart, de loketten en de kaartjesautomaten de verkoop vooral wil gaan concentreren op internetkaartjes terwijl de IT daarvan keer op keer notoir onbetrouwbaar blijkt te zijn. Misschen dat NS eens wat meer IT'ers en wat minder marketing blabla-figuren moet aannemen. 

Nee deze vergelijking gaat m.i. niet op. Een tube tandpasta is een fysiek product een treinkaartje inmiddels niet meer. NS heeft aangekondigd dat er zonder limiet jongeren dagkaartjes worden verkocht voor € 7,50. NS heeft een storing en dan zou je door die storing opeens een ander kaartje moeten gaan kopen voor € 27,50??? 

 

Ben trouwens benieuwd wanneer er iemand van NS gaat reageren. Dit topic gaat inmiddels heel ergens anders over dan de oorspronkelijke vraag. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou niet accepteren dat ze dit al dan niet uit coulance vergoeden. Je hebt er gewoon recht op.

Ik zou niet accepteren dat ze dit al dan niet uit coulance vergoeden. Je hebt er gewoon recht op.

Dat laatste durf ik juridisch te betwijfelen. Daarnaast geldt dat als je op een papieren ticket of op een niet-persoonlijke chipkaart hebt gereisd je helemaal niet kunt aantonen dat jij die reis gemaakt hebt en niet iemand anders die geen recht heeft om op een jongerendagkaart reizien. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste durf ik juridisch te betwijfelen. Daarnaast geldt dat als je op een papieren ticket of op een niet-persoonlijke chipkaart hebt gereisd je helemaal niet kunt aantonen dat jij die reis gemaakt hebt en niet iemand anders die geen recht heeft om op een jongerendagkaart reizien. 

Dat is dan aan NS om te bewijzen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat de prijs van een regulier kaartje vergoed moet worden omdat het jongerenkaartje niet gekocht kan worden. Op het moment dat er geen jongerenkaartje gekocht kan worden, is het aan de persoon om zelf te kiezen voor een duurder kaartje of om de reis niet te gaan maken. Heb je geen contact van te voren gehad met de klantenservice die jou geadviseerd heeft om een regulier kaartje te kopen en verschil terug te vragen, vind ik niet dat je dan kunnen zeggen dat jij recht hebt op teruggave.

In het geval van @Pauline 81 had ze omdat het om een retour reis ging dus van te voren 2 kaartjes kunnen kopen.

 

Reputatie 3

Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat de prijs van een regulier kaartje vergoed moet worden omdat het jongerenkaartje niet gekocht kan worden. Op het moment dat er geen jongerenkaartje gekocht kan worden, is het aan de persoon om zelf te kiezen voor een duurder kaartje of om de reis niet te gaan maken. Heb je geen contact van te voren gehad met de klantenservice die jou geadviseerd heeft om een regulier kaartje te kopen en verschil terug te vragen, vind ik niet dat je dan kunnen zeggen dat jij recht hebt op teruggave.

In het geval van @Pauline 81 had ze omdat het om een retour reis ging dus van te voren 2 kaartjes kunnen kopen.

 

Bij welke van de NS werk jij MoDe? Klanten moeten dus maar van te voren 2 kaartje kopen omdat de NS-App er zomaar uit kan leggen?? Ik vind dit een volkomen onzinnig argument. NS moet er dan maar voor zorgen dat het Jongerenticket bij een storing ook op een andere manier verkrijgbaar is.

 

NS zou inderdaad ipv allerlei marketingprojecten er goed aan doen meer geld te besteden aan de ICT.

 

Het aantal storingen is vrij dramatisch heb ik gezien.

Indien het aantoonbaar gemaakt kan worden dat de zoon een kaartje wilde kopen op dat specifieke moment, en dat moment komt (redelijk) overeen met de aanschafdatum en tijd van het andere vervoersbewijs dan moet een restitutie van het overschot geen brug te ver zijn. Je kan hiervoor terecht bij de Klantenservice via Facebook, Twitter, Chat of telefonisch via 030-7515155.

Reageer