beantwoord

keuzedag en toeslagen

  • 4 March 2022
  • 7 reacties
  • 1777 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Moet ik als ik zondag een keuzedag gebruik de toeslag voor intercity direct betalen ?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 4 March 2022, 17:35

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ja, er is altijd een toeslag tussen Schiphol en Rotterdam bij binnenlandse tickets.

Dag Boef en welkom bij de NS Community. 

Wanneer er in de reisplanner met rode letters “toeslag + traject” staat, dan dien je extra toeslag te betalen over het ticket dat je hebt. 

Badge +3

Wanneer er in de reisplanner met rode letters “toeslag + traject” staat, dan dien je extra toeslag te betalen over het ticket dat je hebt. 

Het antwoord blijft voor de ICd hetzelfde, maar hoe weet de Reisplanner of je reist op een Keuzedag?

Je kunt in de NS app (en bij Meer Prijzen in Mijn NS) wel een abonnement kiezen waarop reisadviezen gebaseerd worden, maar die rode tekst over toeslag zegt niet zoveel.

Zo mag je met vrijwel elk NS abonnement (uitgezonderd Flex Basis) toeslagvrij binnen Nederland met de ICE (Amsterdam - Utrecht - Arnhem).

 

Is zeker alweer verouderd ? Ik had ze al gekocht maar lees nu het volgende: (GEEN TOESLAG bij abonnementen en Keuzedagen…):

 

Badge +3

Het gaat om twee verschillende zaken. Intercity direct is de naam van de treindienst over de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. ICE International is de naam van de internationale treinverbinding tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Duitsland.

Er is altijd een toeslag nodig voor reizen met Intercity direct als het traject tussen Schiphol en Rotterdam deel uitmaakt van de reis. Ook als gereisd wordt met een Keuzedag. Dat is waar het in dit topic over gaat.

Voor reizen tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem met ICE International hoeven abonnementhouders geen toeslag te betalen, dus zij die reizen met een Keuzedag ook niet. Dat is wat in uw afbeelding staat. Maar dat gaat dus om een andere trein.

Reputatie 7
Badge +4

Dit gaat over de toeslag in de ICE en als u een betaald abonnement heeft, hoeft u die niet te betalen. Daar is niets aan veranderd. Een keuzedag kan niet zonder betaald abonnement, te weten Dalvoordeel. Dat abonnement heeft u dus al.

De toeslag voor de IC Direct is heel wat anders en die betaalt u wel. In de daluren is het bedrag lager.

Badge +3

Is zeker alweer verouderd ? Ik had ze al gekocht maar lees nu het volgende: (GEEN TOESLAG bij abonnementen en Keuzedagen…)

Daar is niets verouderd aan, met een NS abonnement -behalve Flex Basis- is de ICE (Amsterdam - Utrecht - Arnhem) toeslagvrij.

Helaas geeft de Reisplanner altijd de toeslag aan, welk abonnement je ook ingesteld hebt (dus waarop de getoonde prijzen gebaseerd worden). In mijn vorige screenshot van 2 jaar geleden staat er dan onderaan alsnog ‘toeslagvrij'.

Overigens krijg ik de ICE niet te zien in reisadviezen, ook bij Rijdendetreinen niet. Die mogen trouwens hun site wel eens aanpassen want Thalys is tegenwoordig Eurostar.

 

Reageer