Koppelen verschilende materieeltypen | NS Community
beantwoord

Koppelen verschilende materieeltypen

  • 27 February 2014
  • 14 reacties
  • 3839 Bekeken

  • Reisadviseur*
  • 25 reacties
(Ik kan geen topics meer aanmaken in subfora, dus dan maar even zo)

Hoi

Heel af en toe zie of hoor ik dat er verschillende materieeltypen aan elkaar gekoppeld worden voor bijvoorbeeld treinen die weggesleept worden. Denk bijvoorbeeld aan een VIRM met een Plan V, zoals in onderstaande foto.

Mijn vraag is; zou het mogelijk zijn om met twee verschillende materieelsoorten Ć©Ć©n trein in reizigersdienst te laten rijden?

Om mijn vraag wat te verduidelijken maak ik even een voorbeeldsituatie:

Stel voor dat er om een of andere reden heel veel mensen in Eindhoven staan te wachten op de trein naar Utrecht(Alkmaar als eindbestemming) Deze trein rijd komt over een paar minuten binnen als VIRM met 4 bakken. Dit gaat nooit passen en er zullen mensen achter moeten blijven.
Op het rangeertrein bij Eindhoven staat geen VIRM klaar, Maar wel een DDZ. Zou je deze dan klaar kunnen zetten en vervolgens de Virm er van achter aan kunnen koppelen. Om samen naar Utrecht(of verder) te rijden?

Hoewel ik als techniekstudent wel een aantal vermoedens heb waarom het wel of (vooral) niet kan. Ben ik toch benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen :)

(foto is niet van mij maar deze heb ik via internet gevonden)
icon

Beste antwoord door Aar 27 February 2014, 22:57

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge
Slepen kan wel, maar ermee in de dienst rijden kan niet. De aangekoppelde trein zelf krijgt geen stroom en is verder gewoon dood. Dus de deuren zou je niet volgens de juiste wijze open kunnen maken, er is geen verwarming, geen verlichting, kortom.... geen enkel reizigersgemak, plus dat er volgens mij zelfs ook soms een snelheidsbeperking geldt.

Daarom zal je nooit verschillende soorten materieel aan elkaar gekoppeld in de dienst zien. Wat wel mogelijk was, was het aankoppelen van de Wadlopers en de DM'90 (buffel) in de dienst. Beiden pasten zich aan aan elkaars vermogen.

Ook reed vroeger de Mat'54 (Hondekop) en de Mat '46 Muizeneus ook aan elkaar in de reizigersdienst. Recentelijk nog zelfs tijdens een Heimwee-express rit van het Spoorwegmuseum werd dit nog een keer in de dienst getoond, en met succes!

Op op jouw voorbeeld terug te komen. DDZ kan je al helemaal niet aankoppelen aan ander materieel, dit omdat deze vanwege de techniek een totaal andere koppeldoos heeft. Eentje van het type: BSI, terwijl al het andere materieel een Scharfenberg-koppeling heeft.
Misschien zijn er hier wel treintechneuten aanwezig die hier iets meer over kunnen zeggen? Ik zal zelf ook opzoek gaan naar informatie.
Wat ik weet is dat de koppeldozen van de treinen vaak verschillend zijn, als een trein gestrand is moet die vaak worden weggesleept met hetzelfde materieel. De koppeling van een VIRM met een Mat64 vindt ik best apart om te zien, want die hebben andere koppeldozen. Ik weet natuurlijk niet of zoiets bestaat als een adapter koppeldoos, die geplaatst wordt om slepen mogelijk te maken.

DDZ en ICR hebben naar mijn weten wel dezelfde koppelingen, want DDAR en MDDM reden wel gecombineerd in de reizigersdienst.

Denk dat een machinist hier meer over kan zeggen, zo technisch ben ik nu ook weer niet.

Wat ik wel weet als er een trein defect is, deze gesleept wordt door een zelfde materieelsoort en het defecte treinstel wordt dan in opzending meegegeven, dit betekent dus wat Aar al aangeeft niet beschikbaar is voor reizigers.
Reputatie 7
Badge
Alle materieelsoorten zijn met elkaar koppelbaar, met uitzondering van DDZ (en natuurlijk de getrokken stammen).
De fysieke koppeling is hetzelfde, maar de electrische koppeldozen zijn bij elke materieelsoort verschillend.
We kunnen dus een ICM door een Mat64 laten wegslepen. Daarvoor moeten we wƩl de electrische koppeldozen buiten dienst stellen, bij het te slepen stel de dodeman Ʃn de ATB buiten werking zetten en overgaan op pneumatisch remmen (omdat de electropneumatische rem alleen op het slepende stel werkt).

Door al deze maatregelen kun je dus het gesleepte stel niet voor reizigers inzetten: De deuren kunnen niet bediend worden, de verlichting is uit, de climate control is uit. Niets werkt.

DDZ kan alleen door DDZ gesleept worden vanwege de totaal andere koppeling die erop zit.
Dank je, weer wat geleerd 😃
Ik zit heel diep te graven in mijn geheugen. Vroeger heb ik op Utrecht CS weleens een trein gezien met 2 bakken van de DDM. De beneden verdieping was ingericht voor fietsen. De overige bakken waren van een ander materiaal. Weet zo even niet meer welke. Ook weet ik niet meer op welk traject deze trein reedt. Dat zal vast wel iemand weten.
Reputatie 7
Badge
Klopt. Die reed in de 800 serie (Maastricht-Alkmaar als ik me goed herinner) en bestond uit een e-loc met ICR en een dubbeldeks rijtuig.
Die zaten met de normale schroefkoppeling vast.
Dank je, weer wat geleerd :D

Nog even, dan kun je ook als MCN aan de slag.
Bedankt voor de reacties 🙂, ik vind het mooi om te weten dat het dus wel eens gebeurt is in het verleden. Vooral die ICR met dubbeldekker moet er best bijzonder hebben uitgezien 😃
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor de reacties 🙂, ik vind het mooi om te weten dat het dus wel eens gebeurt is in het verleden. Vooral die ICR met dubbeldekker moet er best bijzonder hebben uitgezien :D
Dat was het zeker :)
Was overigens de IC Haarlem-Maastricht. Alkmaar is pas later de eindbestemming geworden.

Afbeelding van hoe het eruit zag: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/DDM-rijtuig.jpg
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor de reacties 🙂, ik vind het mooi om te weten dat het dus wel eens gebeurt is in het verleden. Vooral die ICR met dubbeldekker moet er best bijzonder hebben uitgezien :D
Dat was het zeker :)
Was overigens de IC Haarlem-Maastricht. Alkmaar is pas later de eindbestemming geworden.

Afbeelding van hoe het eruit zag: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/DDM-rijtuig.jpg

Dit waren toch DD-AR bakken? En die hadden toch per stuk gewoon schroefkoppelingen, behalve bij de kopbakken waar een BSI-koppeling op zat?
Of was het nou toch DDM-1?
Reputatie 7
Badge +2
Het waren DDM-1 bakken. Waarbij er ook nog raardere samenstellingen als op de in je quote gelinkte foto zijn voorgekomen, namelijk met een dubbeldeks stuurstandrijtuig erin (wat niet als stuurstand gebruikt werd overigens)
Deze tot fietsrijtuig aangepaste dubbeldeksrijtuigen zijn trouwens ook nog wel ingezet in de toenmalige IC Den Haag - Heerlen. Zelf destijds nog wel in gezeten zo ergens rond 2002. Die ICs over de Brabantroute waren destijds een extreem voorbeeld van koppelen van verschillen materieel, heb wel treinen gehad bestaande uit ICR, ICRm, ICK, K4 (huur uit Belgiƫ), Plan W en DDM-1 rijtuigen.
Vooral vroeg in de revisieperiode van ICR wilde er ook nog weleens een ex-IC+ rijtuig tussen zitten en je hebt er ook nog gehuurde Duitse rijtuigen in gehad (voordat ICK kwam), maar dat waren als ik het goed herinner complete stammen en dus niet gemixt met de andere rijtuigtypen.
Kan iemand hier ook vertellen wat er nou precies gebeurd met het combineren van DDZ met DDAR(mDDM)?

Uiteraard weet ik dat DDAR niet meer rijd al zijn er wel plannen voor 3 bakken met een 1700.
Reputatie 7
Badge
Kan iemand hier ook vertellen wat er nou precies gebeurd met het combineren van DDZ met DDAR(mDDM)?

Uiteraard weet ik dat DDAR niet meer rijd al zijn er wel plannen voor 3 bakken met een 1700.
Gebeurt niet. De koppelingen komen dan wel overeen, maar de onderlinge systemen niet. Geeft dus de nodige problemen. DDZ mag alleen met DDZ gecombineerd worden (behalve slepen natuurlijk, maar dan moet de elektrische koppeldoos buiten dienst gezet worden).

Reageer