Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 86 reacties
  • 2546 Bekeken

Badge +3

Via iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.


86 reacties

Reputatie 3

 

Het is wel zo dat het momenteel in Noord-Nederland nou niet bepaald lekker loopt met het treinverkeer. Het aantal storingen in Drenthe, Friesland en Groningen loopt echt de spuigaten uit. 

 

Het loopt in heel Nederland de spuigaten uit. Tussen Sittard en Heerlen is er vandaag voor de derde dag op rij een urenlange stremming door een sein/wisselstoring (op dit moment nog steeds niet opgelost). De problemen bij ProRail lopen langzamerhand alle spuigaten uit.

Lachwekkend tussen Meppel en Zwolle was gisteren een kleine spanningsdip bij het elektriciteitsbedrijf waardoor er bij ProRail een schakelaar de stroom uitschakelde. Niemand mocht de schakelaar weer omzetten, daar moest volgens het protocol een gespecialiseerde monteur voor opgeroepen worden en dat duurde uren. De monteur heeft de schakelaar weer omgezet.

Het zou grappig zijn als het niet de realiteit was..

Reputatie 7
Badge +3

Er is weer nieuws van het luchtfietserijfront:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/352758/onderzoek-naar-route-waarbij-lelylijn-niet-door-flevoland-gaat

Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.

Er is weer nieuws van het luchtfietserijfront:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/352758/onderzoek-naar-route-waarbij-lelylijn-niet-door-flevoland-gaat

Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.

Ik zie niet in hoe je een geschikt trace gaat vinden door Noord-Holland zonder te verzanden in oeverloze nimby-procedures. Lijkt me dus tijdverspilling.

Reputatie 7
Badge +4

Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.

Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.

Ja, maar dat is wat anders dan iets aanleggen door bewoond gebied.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan niet goed beoordelen of de plannen van Cornelis Lely en zijn geestverwanten als luchtfietserij gezien werden door hun tijdgenoten. Wel heeft er bijna 50 jaar gezeten tussen de eerste plannen en de opening (of sluiting zo je wilt) van de Afsluitdijk. Hier een een spotprent uit 1913:

https://onh.nl/verhaal/cornelis-lely-hoe-de-zee-verdween

Wat natuurlijk een belangrijke factor was: het overstromingsgevaar van de Zuiderzee. Dat onderkennen Nederlanders sinds mensenheugenis. En dat er in verkiezingstijd van alles en nog wat beloofd wordt (of dat plannen juist verzwegen worden) is ook van alle tijden.

Overigens is het idee van een spoorlijn over de Afsluitdijk ook niet nieuw. Daar was indertijd al ruimte voor gereserveerd (later gebruikt voor de aanleg van de A7). Op Wieringen is nog een sleuf te zien die is aangelegd voor de spoorweg. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeespoorweg

Reputatie 7
Badge +4

 @iMark Je kent mijn achtergrond en dit doet mijn geschiedenishart weer goed.

De Lelylaan aanleggen is natuurlijk veel logischer.

Reputatie 7
Badge +3

Het leukste van dit soort onderzoekjes is dat je er de deur niet meer voor uithoeft. 

Overigens denk ik nog steeds dat de Lelylijn als HSL veel te duur is. Ik zie overigens wel iets in een IC-lijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Met een baanvaksnelheid van 200km/u. De bouw en exploitatie zijn dan een stuk goedkoper dan de luchtfietsplannen en Noord-Nederland krijgt toch een snellere verbinding met de Randstad. En het noorden blijft bereikbaar wanneer er een verstoring is tussen Zwolle en Meppel.

Een spoorlijn over de Afsluitdijk heeft heel veel nadelen. Nog afgezien van de beperkte infrastructuur tussen Amsterdam en Alkmaar om allerlei extra treinverkeer af te wikkelen.

Reputatie 5

Aanleg van Lelylijn weer een stapje verder: 

https://www.treinreiziger.nl/lelylijn-open-toegang-en-meer-internationaal-treinverkeer-opgenomen-in-hoofdlijnenakkoord-pvv-nsc-vvd-en-bbb/

Stap voor stap wordt het concreter. Het is nog afwachten wanneer de eerste schop de grond ingaat. En welke staatssecretaris van Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de ingebruikname van Lelylijn kan meemaken. 

Maar er is in ieder geval een toezegging. Gezien de brede politieke steun wordt de aanleg van Lelylijn steeds waarschijnlijker. 

En dat is prima. Lelylijn hoeft niet perse kostendekkend te zijn. Maar belangrijker is dat de aanleg van Lelylijn voor meer welvaart gaat zorgen. Waarom alles fixeren op het overvolle Randstad? En waarom niet de infrastructuur, woonhuizen, banen etc meer verplaatsen naar Noordoost Nederland? 

We moeten af van het idee dat de kosten van de Lelylijn te duur zal zijn. Er moet ook gekeken worden wat het opbrengt. En de Lelylijn kan afhankelijk hoe het wordt aangelegd best relatief goedkoop aangelegd. Zie Hanzelijn. 

Als aan alle NIMBY eisen zoals bij HSL wordt voldaan bij de Lelylijn waar 75% op kunstwerken is gebouwd met een betonnen ondergrond zal de aanlegkosten van Lelylijn hoog worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanuit vervoertechnisch oogpunt is er eigenlijk maar één goede reden om de Lelylijn aan te leggen: ontlasten van het knooppunt Zwolle. Met als bijkomend voordeel dat niet het ganse noorden van de rest van Nederland is afgesneden als er een stremming is tussen Meppel en Zwolle.

Maar leg die lijn alsjeblieft niet aan als HSL. Dat is veel te duur.

Reputatie 5

Vanuit vervoertechnisch oogpunt is er eigenlijk maar één goede reden om de Lelylijn aan te leggen: ontlasten van het knooppunt Zwolle. Met als bijkomend voordeel dat niet het ganse noorden van de rest van Nederland is afgesneden als er een stremming is tussen Meppel en Zwolle.

Maar leg die lijn alsjeblieft niet aan als HSL. Dat is veel te duur.

Lelylijn zal in eerste instantie vooral bedoeld zijn als snellere verbinding tussen Randstad - Noord Nederland v.v. Wat het daadwerkelijke effect zal zijn weet je nooit. 

Maar met die gedachten werken ze in andere landen ook niet allemaal. Daar worden infrastructuurprojecten aangelegd omdat het noodzakelijk is. Zoals Gotthard basisunnel waar ondanks enorme investeringen véél draagvlak in Zwitserland was. Er werd een referendum gedaan. En de Zwitserse bevolking was grotendeels voor aanleg van Gotthard basisunnel. Héél wat anders dan destijds toen de HSL, Betuweroute en Fyra werd doorgedrukt. In Zwitserland werd draagvlak gecreëerd door de bevolking erbij te betrekken. En goed te communiceren.  

Bij de communicatie over Lelylijn zie je dat omwonenden beter betrokken wordt dan destijds bij HSL en Betuweroute. Geleidelijk aan is er ook steeds meer draagvlak bij politieke partijen voor aanleg van Lelylijn. Behalve PVV en VVD. 

Op lange termijn kan Lelylijn onderdeel worden van Nederland - Noordwest Duitsland (Hamburg) - Scandinavië. 

Ontlasten van knooppunt Zwolle is niet de hoogste prioriteit. Het is natuurlijk wel zo dat Meppel - Hanzeboog een flessenhals is. En jammer genoeg zijn ondanks viersporige traject Zwolle - Herfte regelmatig stremmingen. Via de A 7 en A 6 kun je per auto rechtstreeks tussen Noord Nederland - Randstad v.v. rijden. Maar kan nog steeds niet per trein rechtstreeks gereden worden. Zie je dat de politiek in Den Haag de accent teveel op wegen en kostendekkende spoorlijnen legt. Tenzij het in Randstad infrastructuur wordt aangelegd. Zie HSL, Betuweroute, Noord - Zuidmetrolijn. 

Volgens de laatste updates zal Lelylijn geen HSL worden. Meer een spoorlijn zoals Hanzelijn. Geschikt voor 200 km p/u. Ben benieuwd of Lelylijn op ballastspoor wordt aangelegd. Of op ballastloos spoor zoals op de HSL. Duurder in aanleg. Maar daar staat tegenover dat er minder onderhoud nodig is. 

Reageer