Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 83 reacties
  • 2355 Bekeken

Badge +3

Volgens iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.


83 reacties

Reputatie 3

 

Het is wel zo dat het momenteel in Noord-Nederland nou niet bepaald lekker loopt met het treinverkeer. Het aantal storingen in Drenthe, Friesland en Groningen loopt echt de spuigaten uit. 

 

Het loopt in heel Nederland de spuigaten uit. Tussen Sittard en Heerlen is er vandaag voor de derde dag op rij een urenlange stremming door een sein/wisselstoring (op dit moment nog steeds niet opgelost). De problemen bij ProRail lopen langzamerhand alle spuigaten uit.

Lachwekkend tussen Meppel en Zwolle was gisteren een kleine spanningsdip bij het elektriciteitsbedrijf waardoor er bij ProRail een schakelaar de stroom uitschakelde. Niemand mocht de schakelaar weer omzetten, daar moest volgens het protocol een gespecialiseerde monteur voor opgeroepen worden en dat duurde uren. De monteur heeft de schakelaar weer omgezet.

Het zou grappig zijn als het niet de realiteit was..

Reputatie 7
Badge +3

Er is weer nieuws van het luchtfietserijfront:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/352758/onderzoek-naar-route-waarbij-lelylijn-niet-door-flevoland-gaat

Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.

Er is weer nieuws van het luchtfietserijfront:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/352758/onderzoek-naar-route-waarbij-lelylijn-niet-door-flevoland-gaat

Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.

Ik zie niet in hoe je een geschikt trace gaat vinden door Noord-Holland zonder te verzanden in oeverloze nimby-procedures. Lijkt me dus tijdverspilling.

Reputatie 7
Badge +4

Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.

Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.

Ja, maar dat is wat anders dan iets aanleggen door bewoond gebied.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan niet goed beoordelen of de plannen van Cornelis Lely en zijn geestverwanten als luchtfietserij gezien werden door hun tijdgenoten. Wel heeft er bijna 50 jaar gezeten tussen de eerste plannen en de opening (of sluiting zo je wilt) van de Afsluitdijk. Hier een een spotprent uit 1913:

https://onh.nl/verhaal/cornelis-lely-hoe-de-zee-verdween

Wat natuurlijk een belangrijke factor was: het overstromingsgevaar van de Zuiderzee. Dat onderkennen Nederlanders sinds mensenheugenis. En dat er in verkiezingstijd van alles en nog wat beloofd wordt (of dat plannen juist verzwegen worden) is ook van alle tijden.

Overigens is het idee van een spoorlijn over de Afsluitdijk ook niet nieuw. Daar was indertijd al ruimte voor gereserveerd (later gebruikt voor de aanleg van de A7). Op Wieringen is nog een sleuf te zien die is aangelegd voor de spoorweg. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeespoorweg

Reputatie 7
Badge +4

 @iMark Je kent mijn achtergrond en dit doet mijn geschiedenishart weer goed.

De Lelylaan aanleggen is natuurlijk veel logischer.

Reputatie 7
Badge +3

Het leukste van dit soort onderzoekjes is dat je er de deur niet meer voor uithoeft. 

Overigens denk ik nog steeds dat de Lelylijn als HSL veel te duur is. Ik zie overigens wel iets in een IC-lijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Met een baanvaksnelheid van 200km/u. De bouw en exploitatie zijn dan een stuk goedkoper dan de luchtfietsplannen en Noord-Nederland krijgt toch een snellere verbinding met de Randstad. En het noorden blijft bereikbaar wanneer er een verstoring is tussen Zwolle en Meppel.

Een spoorlijn over de Afsluitdijk heeft heel veel nadelen. Nog afgezien van de beperkte infrastructuur tussen Amsterdam en Alkmaar om allerlei extra treinverkeer af te wikkelen.

Reageer