Skip to main content

Via iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.

Lijkt mij niet dat er in deze kabinetsperiode iets gaat gebeuren met de Lelylijn. 

De procedures nodig voordat er gebouwd kan worden duren minimaal tot 2030, dat gaat uit van de situatie dat niemand bezwaar maakt. Als echter gemeenten, omwonenden en milieuorganisaties maximaal gaan dwarsliggen kan het 2040 worden voor men aan de slag kan. De minister gaat uit van het gemiddelde van 2035, dan zijn we zeker vier kabinetten verder.

Grote kans dat de politiek het allemaal veel te duur vindt worden maar dat niet hardop durft te zeggen. En het project daarom laat vastlopen in oeverloze studies en procedures.


En áls ze in 2035 starten, wanneer zou het dan helemaal gereed zijn? Ergens in 2060 of zo? Eindeloze  projecten - hoe ingewikkelder hoe langer en dik stroperig het allemaal duurt…. de wereld ziet er tegen die tijd alweer heel anders uit….. 

Vroeger was men vlotmet spoor aanleggen…… geen gezeur , gewoon handen uit de mouwen 😉 kan je natuurlijk absoluut niet meer vergelijken met nu, maar het lijkt wel hoe moderner de tijd, hoe trager de uitvoering….. geldt voor veel zaken…. zie Amsterdam Centraal…..


En áls ze in 2035 starten, wanneer zou het dan helemaal gereed zijn? Ergens in 2060 of zo? Eindeloze  projecten - hoe ingewikkelder hoe langer en dik stroperig het allemaal duurt…. de wereld ziet er tegen die tijd alweer heel anders uit….. 

Vroeger was men vlotmet spoor aanleggen…… geen gezeur , gewoon handen uit de mouwen 😉 kan je natuurlijk absoluut niet meer vergelijken met nu, maar het lijkt wel hoe moderner de tijd, hoe trager de uitvoering….. geldt voor veel zaken…. zie Amsterdam Centraal…..

Heb inmiddels weinig vertrouwen in de infrastructuurprojecten in Nederland. De geraamde aanlegkosten lopen vaak op. En de ingebruikname van infrastructuurprojecten op spoor loopt regelmatig uit. Hoe vaak zijn de plannen met ERTMS op Nederlandse bestaande spoorlijnen al uitgesteld? 

De aanleg van Lelylijn zal volgens Europese eisen voor 2050 geregeld moeten zijn. Ga ervan uit dat ergens tussen 2040 - 2050 de Lelylijn is aangelegd. 

Ze kunnen het ook in fases doen. Bijvoorbeeld Lelystad - Heerenveen (Noord)/Leeuwarden (via klassiek spoor) in de periode 2035 - 2042. En de resterende gedeelte afwerken tot 2050. 

Maar dat is toekomstmuziek. 😉


Wat zou het kosten om de bestaande lijnen naar Leeuwarden en Groningen aan te passen om hogere snelheden mogelijk te maken, met eventueel een flauwe boog oostelijk van Meppel (om de afstand van Groningen naar Zwolle te verkorten) en Zwolle - Meppel viersporig te maken?


Wat zou het kosten om de bestaande lijnen naar Leeuwarden en Groningen aan te passen om hogere snelheden mogelijk te maken, met eventueel een flauwe boog oostelijk van Meppel (om de afstand van Groningen naar Zwolle te verkorten) en Zwolle - Meppel viersporig te maken?

Heb een (oude) link gevonden: 

Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller - https://nos.nl/l/2339193

Voor wat het waard is. Krijg het idee dat Hanzelijn + met modernisering van Zwolle - Groningen/Leeuwarden een gepasseerd station is. Dat kwam ter sprake toen de kabinet Kok keek naar verschillende varianten voor een snellere treinverbinding tussen Noord Nederland - Randstad v v. 

Ze willen blijkbaar echt een flinke tijdswinst maken tussen Noord Nederland - Randstad v v. Dan zal jouw idee waarschijnlijk niet aanslaan. 

 


Reageer