Links rijdende treinen in Nederland

  • 31 januari 2021
  • 8 reacties
  • 263 Bekeken

In Nederland rijden treinen doorgaans rechts, maar er zijn enkele stukken spoor/stations waar links wordt gereden.

Allereerst op de sporen naar België. Omdat daar links gereden wordt, zijn de Nederlandse sporen ook ingericht op links rijden. Het gaat om:

  • De HSL vanaf Rotterdam Lombardijen naar de Belgische grens,
  • Spoorlijn Roosendaal-Antwerpen,
  • Spoorlijn Maastricht-Luik.

Dan is er een groot aantal kruisingsstations aan enkelsporige, regionale spoorlijnen waar links wordt gereden. Er is bij dit soort stations niet per se een voordeel aan rechts rijden, waardoor je zeker een aantal linksrijdende stations kan verwachten. Het gaat om:

  • In het noorden: Workum, Hurdegaryp, Scheemda,
  • Op de lijn Zutphen-Hengelo: Lochem, Delden,
  • Op de lijn Doetinchem-Winterswijk: Terborg, Aalten,
  • Barneveld Centrum (als de extra treinen Amersfoort-Barneveld rijden),
  • In Noord-Holland: Anna Paulowna, Obdam, Bovenkarspel-Grootebroek,
  • Eveneens Noord-Holland, maar alleen in de middagspits: Den Helder Zuid, Hoogkarspel,
  • Op de MerwedeLingelijn: Boven-Hardinxveld, Gorinchem,
  • In Zuid-Limburg: Landgraaf (op de lijn Heerlen-Kerkrade), en Maastricht Randwyck en Eijsden (op de hierboven genoemde lijn Maastricht-Luik).

Tenslotte rijden de intercity's tussen Utrecht en Amersfoort links op de intercitysporen tussen Utrecht Centraal en net voorbij Blauwkapel Aansluiting. Dit is omdat deze treinen kopmaken te Utrecht Centraal om door te gaan richting Gouda.

 

Is dit alles? Of missen er nog stations/stukken spoor in deze lijst?


8 reacties

Badge

In de ochtend en einde avond/nacht wordt er ook nog wel eens over het linker spoor gereden op verschillende trajecten waar we verder overdag rechts rijden. En tijdens werkzaamheden maar dat zijn dan bijzondere situaties.

Badge +3

Sporenplan.nl http://sporenplan.nl/html_nl/blokbeveiliging/startinfo2.html heeft het wat betreft links rijden (Vekeerd Spoor) over:

Alleen de grensbaanvakken Oldenzaal - Bentheim, Zevenaar - Emmerich, Venlo - Kaldenkirchen en Roosendaal - Essen kennen nog dubbelspoorbeveiliging. De baanvakken Utrecht Lunetten - Blauwkapel en Zwolle - Olst hebben deze beveiliging ook nog, met het verschil dat het hier tegenwoordig verboden is om links te rijden.

De volgende pagina geeft nog wat meer trajecten waar links gereden kan worden. Voor de rest kan het blijkbaar overal, maar gebeurt het niet of bij uitzondering zoals Jeroen al zei.

Badge

Robert_B, Verkeerd Spoor rijden is iets anders dan TS bedoeld. Overigens mogen we in NL niet meer over VS spoor rijden in de verkeerde richting, daar wordt alleen nog rechts overheen gereden.

Reputatie 6
Badge

De R-Net sprinter van NS tussen Alphen en Gouda: Op de stations Boskoop en Waddinxveen wachten passerende treinen links van elkaar. (Waarom is dat eigenlijk?)

NS R-net ben ik inderdaad vergeten!
Ik geloof echter dat in Boskoop de treinen wel rechts rijden, maar in Waddinxveen inderdaad links.

Over waarom dit zo is (bij al deze stations) heb ik eigenlijk geen idee. Een reden die ik zou kunnen bedenken is dat je de treinen zo wil inrichten dat als ze bij een station aankomen een overweg passeren, in plaats van als ze vertrekken. Zo hoeft de overweg niet onnodig lang dicht te zijn. Met deze redenering zou je Hurdegaryp, Scheemda, Lochem, Delden, Bovenkarspel-Grootebroek en Landgraaf kunnen verklaren. Echter zou je met dezelfde redenatie rechts laten rijden op de stations Workum, Aalten, Terborg en Obdam. Dus wat er echt gaande is? ...

Reputatie 4

In Swalmen en Tegelen wordt door de stoptreinen in beide richtingen over hetzelfde spoor gereden: richting Roermond rechts, richting Venlo links. Normaal is er daar geen kruising, maar soms wordt er een goederentrein gekruist. Goederentreinen rijden daar dus ook altijd over hetzelfde spoor, maar precies andersom: richting Roermond links, richting Venlo rechts. :wink:

Reputatie 5
Badge

Bij Zutphen wordt links gereden om tegelijk binnen te kunnen komen vanuit alle richtingen.

De intercity naar Brussel van Rotterdam naar Breda moet vrij vroeg door de wisselstraat om in Breda op spoor 7 uit te komen en rijdt daardoor een stukje links.

Nog zo'n station: Raalte. Als twee treinen kruisen, wordt er links gereden (om de overweg niet onnodig lang dicht te houden). Als treinen niet hoeven te kruisen met andere treinen wordt spoor 2 gebruikt (en zo de overweg over spoor 1 ontweken)!

Reageer