Toch wordt de inflatie vooral aangewakkerd door de graaiflatie van veel bedrijven. Wanneer er geklaagd wordt over de hoge looneisen dan is dat vooral om de gestegen prijzen te compenseren. Werknemers in loondienst hebben niet gevraagd om die hoge prijzen.
Nou Tamzin, moeten ze daar nu ook efficienter gaan werken ?
Nou Tamzin, moeten ze daar nu ook efficienter gaan werken ?
Zou men zonder die 17% wellicht minder efficienter (blijven/gaan) werken?
Ik heb dit gepost in off-topic dus gaat niet noodzakelijk over de NS, maar het viel me op dat het over commerciële bedrijven gaat die met geld van de overheid/provincies winst maken?
Fijn (en terecht) voor de werknemers, maar uiteindelijk is het wel ‘ons’ belastinggeld dat naar Arriva, Keolis en Qbuzz gaat, toch?
NS mat dat niet uiteraard, de staat/regering mag hooguit beslissingen van het bestuur ‘sturen’ maar daar komt geen geld aan te pas. Als er geld bij moet vanuit de overheid (of Brussel!) gaat dat naar infra, dus ProRail.
Daar worden geen salarissen van betaald. Nou ja, voor de bestuurders wel natuurlijk maar die zijn geen (trein)personeel.
Toch wordt de inflatie vooral aangewakkerd door de graaiflatie van veel bedrijven. Wanneer er geklaagd wordt over de hoge looneisen dan is dat vooral om de gestegen prijzen te compenseren. Werknemers in loondienst hebben niet gevraagd om die hoge prijzen
De prijzen stijgen en de welvaart daalt primair door boycotacties tegen allerlei landen en door het milieubeleid maar de werknemers willen daar alleen de werkgevers en de gepensioneerden voor op laten draaien en zelf volledig gecompenseerd worden. Nogal asociaal vind ik persoonlijk.
De OV-bedrijven zullen een deel van verhogingen wel opvangen door te kijken waar ze efficiënter (lees: met minder personeel) kunnen werken. Maar met 17% zullen uiteindelijk ook de tarieven omhoog gaan en de dienstregelingen worden ingekrompen want de overheid heeft niet meer budget beschikbaar. De grootste klappen zullen daarbij vallen bij de bus waar de rentabiliteit veel slechter is dan bij de regionale trein, er rijden nog heel wat bussen rond met minder dan bijv. 10 passagiers.
In een situatie waar in de economie over de hele lijn sprake is van sterk stijgende lonen zullen de klappen uiteindelijk vallen in de meest arbeidsintensieve sectoren aangezien die sectoren geen hogere lonen kunnen betalen. Het wordt minder arbeidbeidsintensief gaan werken of verdwijnen.
Gepensioneerden de dupe, ik kan me nog herinneren dat er een VUT regeling was waar de jongeren die nu staken voor meer geld flink aan mee moesten betalen maar er nooit een cent van terug zullen zien.
Misschien is dit nu een stukje gerechtigheid.
De ouderen hebben goed genoeg voor zichzelf gezorgd, de jongeren moeten maar hopen dat er straks net zo'n pensioen is als dat de ouderen nu hebben.
Misschien eens niet alleen naar jezelf kijken maar ook naar de andere kant Tamzin.
Gepensioneerden de dupe, ik kan me nog herinneren dat er een VUT regeling was waar de jongeren die nu staken voor meer geld flink aan mee moesten betalen maar er nooit een cent van terug zullen zien.
Misschien is dit nu een stukje gerechtigheid.
De ouderen hebben goed genoeg voor zichzelf gezorgd, de jongeren moeten maar hopen dat er straks net zo'n pensioen is als dat de ouderen nu hebben.
Als door inflatie de pensioenpotten steeds minder waard worden hebben de werkenden daar uiteindelijk natuurlijk ook zichzelf mee. Alleen hebben de meeste mensen dat pas door tegen de tijd dat ze zelf met pensioen gaan.
Zonder gericht overheidsbeleid wordt het een kaalslag in het regionale OV. Dat betekent vervoersarmoede voor degenen die niet kunnen of willen autorijden.
Zonder gericht overheidsbeleid wordt het een kaalslag in het regionale OV. Dat betekent vervoersarmoede voor degenen die niet kunnen of willen autorijden.
Wat bedoel je met " gericht overheidsbeleid", nog meer subsidie? Je kunt niet verwachten dat de overheid (lees: de belastingbetaler) met dit soort CAO's maar blijft bijpassen. Mensen zonder auto zullen ook zelf creatief naar andere oplossingen moeten gaan zoeken, alleen maar naar de overheid wijzen is iets te makkelijk
Ik las gisteren een verhaal over de regio Zaanstad.waar chauffeurs bezwaren hebben tegen de plannen voor de nieuwe dienstregeling. Er zijn door de kostenstijgingen inkrimpingen nodig en de chauffeurs jammeren nu dat dat hun werkgelegenheid bedreigt. Tja.
Een voorbeeld is dat de prijzen van het OV zijn gestegen en de branstofprijzen zijn gedaald ten opzichte van een jaar geleden. De kloof tussen auto en OV wordt steeds groter.
Mensen die afhankelijk zijn van het OV hebben de overheid nodig om dat OV te organiseren.
Een voorbeeld is dat de prijzen van het OV zijn gestegen en de branstofprijzen zijn gedaald ten opzichte van een jaar geleden. De kloof tussen auto en OV wordt steeds groter.
Mensen die afhankelijk zijn van het OV hebben de overheid nodig om dat OV te organiseren.
De auto heeft geen directe personeelskosten want je moet zelf sturen. Bij aanhoudende loonsverhogingen zal het kostenverschil dus alleen maar groter worden.
We gaan naar een maatschappij waar arbeid zo duur dreigt te worden dat alleen sterk geautomatiseerde bedrijfstakken kunnen overleven. Ik stel niet voor niets steeds dat het OV minder arbeidsintensief georganiseerd moet worden (lees: bijv. minder conducteurs en meer elektronische controle). Dat is de enige manier om het betaalbaar te houden.
Dat de overheid de regie voert over het OV is al bijna een eeuw zo (sinds de jaren van de 30 vorige eeuw) en dat is wellicht meer onderdeel van het probleem dan van de oplossing. Overheden blinken zelden uit in creatief en klantgericht denken.
Gepensioneerden de dupe, ik kan me nog herinneren dat er een VUT regeling was waar de jongeren die nu staken voor meer geld flink aan mee moesten betalen maar er nooit een cent van terug zullen zien.
Misschien is dit nu een stukje gerechtigheid.
De ouderen hebben goed genoeg voor zichzelf gezorgd, de jongeren moeten maar hopen dat er straks net zo'n pensioen is als dat de ouderen nu hebben.
Als door inflatie de pensioenpotten steeds minder waard worden hebben de werkenden daar uiteindelijk natuurlijk ook zichzelf mee. Alleen hebben de meeste mensen dat pas door tegen de tijd dat ze zelf met pensioen gaan.
Er zit meer dan genoeg in die pensioenpotten als we nu beperken wat er uitbetaald wordt aan de gepensioneerden van nu. Die hebben veelal geluk gehad met de VUT regeling waardoor ze eerder konden stoppen, die jaren krijgt de generatie die nu werkt nooit meer terug.
Meer geld is in dit geval geen of weinig extra koopkracht. De economische principes en wat die doen zijn wel helder, maar de vraag dringt zich ook op hoe rechtvaardig het is dat de gevolgen van de inflatie kennelijk gedragen moeten worden door werknemers met echt niet zo’n hoog salaris. Bedenk dat er zonder deze verhoging feitelijk sprake zou zijn van een achteruitgang van de koopkracht en niet zo weinig ook.
Het is dan ook geen loon-prijsspiraal maar een prijs-loonspiraal. De prijsstijgingen leveren looneisen op.
Het is verbazingwekkend dat we volharden in terminologie die oorzaak en gevolg verwart.
Meer geld is in dit geval geen of weinig extra koopkracht. De economische principes en wat die doen zijn wel helder, maar de vraag dringt zich ook op hoe rechtvaardig het is dat de gevolgen van de inflatie kennelijk gedragen moeten worden door werknemers met echt niet zo’n hoog salaris.
Er is in Nederland niet meer of evenveel te besteden maar minder. Als je dan koopkrachtbehoud eist is dat bovengemiddeld. Het lijkt er op dat sommige mensen nog steeds niet snappen dat de welvaart hier over de hele lijn flink daalt en dat dat betekent dat uiteindelijk iedereen er op achteruit gaat.
Overigens verdienen OV-medewerkets wel degelijk veel vergeleken met mensen van gelijk niveau in het bedrijfsleven.
De OV-bedrijven hebben vandaag laten weten dat de tarieven voor het komende jaar met 11% omhoog moeten en er tevens opnieuw fors gesneden moet worden in het aanbod. Het voordeel is wel dat op deze manier het personeelstekort snel is opgelost.
Er zit meer dan genoeg in die pensioenpotten als we nu beperken wat er uitbetaald wordt aan de gepensioneerden van nu. Die hebben veelal geluk gehad met de VUT regeling waardoor ze eerder konden stoppen, die jaren krijgt de generatie die nu werkt nooit meer terug.
De VUT regeling is in het bedrijfsleven per 1 januari 2006 in een keer afgeschaft. De mensen die na die datum met pensioen zijn gegaan hebben een groot deel van hun loopbaan VUT-premie betaald maar daar nooit iets van teruggezien. Dat is een groot deel van de gepensioneerden die nu nog in leven zijn. Het grootste deel van degenen die nog wel geprofiteerd hebben van de VUT ligt inmiddels op het kerkhof.
Alleen bij overheid en semi-overheid is de VUT afbouw geleidelijk gegaan omdat de overheid kampte met een zwaar vergrijsd personeelsbestand en dat via de VUT versneld wilde verjongen. Op die (hypocriete) uitzondering is destijds in de politiek ook veel kritiek geweest.
De OV-bedrijven hebben vandaag laten weten dat de tarieven voor het komende jaar met 11% omhoog moeten en er tevens opnieuw fors gesneden moet worden in het aanbod.
Las het inderdaad. Breek het ov maar verder af zo. Ruim 10% procent duurder in 2024 tenzij er nog alternatieve oplossingen komen. De regering is niet bereid geld bij te leggen om aan herstel van het ov na corona te werken. De gewone reiziger is de dupe en haakt nog meer af. Allemaal de auto in. Bij mij in de straat hebben de meeste gezinnen inmiddels twee of soms zelfs drie auto's voor de deur, daar waar er maar op één parkeerplaats per woning gerekend is.
Gepensioneerden de dupe, ik kan me nog herinneren dat er een VUT regeling was waar de jongeren die nu staken voor meer geld flink aan mee moesten betalen maar er nooit een cent van terug zullen zien.
Misschien is dit nu een stukje gerechtigheid.
De ouderen hebben goed genoeg voor zichzelf gezorgd, de jongeren moeten maar hopen dat er straks net zo'n pensioen is als dat de ouderen nu hebben.
Misschien eens niet alleen naar jezelf kijken maar ook naar de andere kant Tamzin.
Ruilen? Het pensioen wat ik over een aantal jaren hoop te ontvangen is niet zo riant. Bij mijn 1e werkgevers was er een pensioenregeling vanaf 25 jaar, de jaren daarvoor heb ik niets kunnen opbouwen. Als partimer kon ik vaak ook geen pensioen opbouwen. Bij 2 werkgevers was er geen pensioenregeling, bij andere werkgevers was er een wachttijd van een half jaar. Ik werkte in een sector waar veel met contracten werd gewerkt.
Van mijn komende pensioen kan ik niet eens een weekendvrij abonnement betalen...
De OV-bedrijven hebben vandaag laten weten dat de tarieven voor het komende jaar met 11% omhoog moeten en er tevens opnieuw fors gesneden moet worden in het aanbod.
De regering is niet bereid geld bij te leggen om aan herstel van het ov na corona te werken. De gewone reiziger is de dupe en haakt nog meer af.
Als de overheid geld gaat geven via extra subsidie of een BTW-vrijstelling is dat alleen maar een aanmoediging voor personeel en vakbonden om volgend jaar via massale stakingen nog meer geld te eisen. Begrijpelijk dat men in Den Haag dus de hand stijf op de knip houdt.
Als je het OV na corona wil stimuleren kun je dat beter doen met een goedkoop klimaatticket (zoals in Duitsland en Oostenrijk) dan door de OV-bedrijven rechtstreeks geld te geven.
Als je het OV na corona wil stimuleren kun je dat beter doen met een goedkoop klimaatticket (zoals in Duitsland en Oostenrijk) dan door de OV-bedrijven rechtstreeks geld te geven.
Zeker, goede optie. Maar ook dat gebeurt niet bij ons. Er wordt niet eens énige moeite gedaan om mensen terug te halen naar het ov of het een boost te geven. Een uiteindelijk doodlopende weg zo, niet? Maar wel de mond vol van klimaatdoelen en autogebruik willen verminderen.
Zeker, goede optie. Maar ook dat gebeurt niet bij ons. Er wordt niet eens énige moeite gedaan om mensen terug te halen naar het ov of het een boost te geven. Een uiteindelijk doodlopende weg zo, niet?
De overheid laat de wal het schip keren. De OV-sector zal zelf tering en nering weer in evenwicht moeten brengen, al dan niet door fors in te krimpen.
Het OV wordt niet gezien als een serieus instrument in het milieubeleid wat gezien het minimale marktaandeel ook wel begrijpelijk is. Het OV-gebruik stimuleren met subsidies zou veel geld kosten terwijl de impact daarvan op het milieu marginaal zou zijn.
Daarnaast bestaat het grote risico dat extra subsidies misbruikt worden voor loonsverhogingen, verlaagde provinciale bijdragen en/of verhoogde winstmarges.
@Rene74 de parkeerplaatsnorm is iets waar de gemeente ernstig tekort schieten t.o.v. hun inwoners en helaas is dat al tijden een groot probleem in nieuwbouwwijken. Ze houden vast een de landelijke norm van de overheid welke totaal niet overeenstemd met de werkelijkheid. Dat is helaas al heel lang een probleem in Nederland, een overheid die de werkelijkheid over het hoofd ziet en er totaal geen aansluiting mee heeft.
@MoDe Mijn opgespaarde pensioen bij de pensioenfondsen wil ik graag met je ruilen, die paar jaar dat ik daar pensioen heb opgebouwd is gegarandeerd minder waard dan wat jij hebt opgebouwd. Wanneer ruilen we?
@Tamzin Gelukkig ziet de overheid dat subsidies niet de oplossing is voor de problemen in het OV maar helaas blaat je alweer allemaal onzin over de vakbonden. Je hebt gewoon pertinent een vakbondsprobleem en misschien is het een idee om eens met een specialist hierover te praten zodat je je niet opvreet over branches waar de vakbond nog wat betekenen voor de werknemers. Dat is beter dan je hier elke keer zo neerbuigend uit te laten over vakbonden, het is het personeel welke zich solidair opstelt naar elkaar binnen de NS wat het geheel krachtig maakt, zonder personeel waren de vakbonden nergens.
En nogmaals, zolang je niet weet welke spelletjes zich afspelen binnen de NS tussen management en de boots op de echte werkvloer uit je daar dan niet over. Ga eerst eens met insider in gesprek dan zou je meer begrijpen van de werkelijke motivatie van NS personeel om zich te verenigen.