Medische keuring ogen | NS Community
beantwoord

Medische keuring ogen

  • 1 December 2018
  • 30 reacties
  • 4711 Bekeken

Reputatie 2
Beste mensen,

Binnenkort heb ik de medische keuring voor hoofdconducteur. Mijn ogen hebben een sterkte van + 1 beide ogen. Een visus sterkte van 0.8 (oftewel 80 procent zicht.). Ik ben 24 jaar. Zal dit een probleem zijn? Verder ben ik gezond.

Met vriendelijk groet,
Aspirant
icon

Beste antwoord door Loes 1 December 2018, 13:12

Bekijk origineel

30 reacties

Goedemorgen ik heb een vraagje ik heb een telefonisch interview gehad voor de functie conducteur. Ik ben daar gellukig doorheen maar wat wel zo is ik ben half kleurenblind. Wat ik niet zie zijn sommige cijfers in de cirkel zo flauw dit. Ik maak me een beetje zorgen voor de test voor de kleurenblindheid. Heeft er iemand raad mee? Ik kan kleuren heel goed onderscheiden en ik kan de seinen ook heel goed zien. Mijn vraag is dan hoe streng zijn ze in die test? Ik wil mijn droombaan niet missen.

Fijn, succes met de opleiding en tot op de trein zou ik zeggen.
Lekker !!! Gefeliciteerd !!!!!

Nu op naar de opleiding en voor je het weet draai je zelfstandig je diensten op de trein.
Ik zou er nog op terugkomen als ik door de Medische keuring zou komen. Nou hier ben ik dan. Ik ben er doorheen gekomen. Thanks voor alle tips.
@Aspirant Gefeliciteerd!! Waar ga je bij oNS beginnen? 🙂
Van harte gefeliciteerd, Aspirant! Houdt je ons op de hoogte van je progressie?
Reputatie 2
DANK JE WEL!!! Haha. Alle keuringen achter de rug idd. Ik zal begin volgende maand beginnen met de opleiding. Spannend, maar super veel zin. Ik ga alles op alles zetten om mijn opleiding tot succes te brengen. Bent u zelf werkzaam bij de NS, Stoomman?
Heel goed nieuws @Aspirant GEFELICITEERD
Nu alle keuringen achter de rug, weet je al waar en wanneer je opleiding gaat beginnen ?
Reputatie 2
Ik zou er nog op terugkomen als ik door de Medische keuring zou komen. Nou hier ben ik dan. Ik ben er doorheen gekomen. Thanks voor alle tips.
Kan niet ontkennen dat de enorme vergoeding voor het werken voor sommige ook interresant is.
@Stoomman
Realiseer je dat er ook heel veel mensen een gloeiende hekel hebben aan die feestdagen en dolblij zijn als ze "moeten" werken en daarmee een excuus hebben om niet verplicht de hele dag bij de familie te hoeven te zitten. Mijn bovenbuurman is arts en draait ieder jaar vrijwillig extra diensten in het ziekenhuis met de feestdagen.
Feestdagen bij ons zijn weer anders geregeld. Je draait het ene jaar of 1 kerstdag of 1 dag met oud/nieuw.

Dus per 4 jaar heb je ze allemaal gedraaid. :)


Dat lijkt me niet helemaal wat het doorsnee NS personeel doet aan werken met de feestdagen.
"Gewoon" 10 jaren op oudjaarsavond werken kan ook en in die periode ook nog 5 x op nieuwjaarsdag is ook iets wat voorkomt.
Reken maar op de helft van alle feestdagen werken tijdens je carrière als conducteur, dan valt het nooit tegen.
Feestdagen bij ons zijn weer anders geregeld. Je draait het ene jaar of 1 kerstdag of 1 dag met oud/nieuw.

Dus per 4 jaar heb je ze allemaal gedraaid. 🙂
En niet iedereen werkt in een vroeg, laat, nacht rooster. Als je voorkeur hebt kun je dat op een gegeven moment aangeven en zodra er plek is kun je dan in een rooster komen waarin je alleen vroeg of alleen laat kan draaien. En vindt je de afwisseling wel leuk dan blijf je in vroeg, laat en nacht draaien.

Feestdagen draaien verschilt per standplaats. Wij draaien het ene jaar de feestdagen en zijn dan het jaar er op vrij met de feestdagen. Dit is een afspraak op onze standplaats en verschilt dus door het land heen.
@Aspirant
Prachtig natuurlijk dat de functie van conducteur je een droombaan lijkt, maar onderschat de keerzijde van dit werk ook niet.
Denk aan de dubbele onregelmatige dienst, niet alleen vroeg en laat, vaak ook nog nachtdiensten.
En daarbij op elke dag weer andere begin- en eindtijden. De ene dag om 04.30 beginnen en om 11.30 klaar, paar dagen later om 18.10 beginnen tot 02.45 uur.
Werken op feestdagen, bv met Kerstmis of nieuwjaarsochtend om 06.30 uur beginnen en de helft van alle weekenden.
En dit zien vol te houden tot je pensioen op nu 67 jarige leeftijd. Dat haast niemand dat lukt moge duidelijk zijn. Verder kan het een grote belasting zijn voor je gezins- en verenigingsleven.
Omgaan met reizigers welke niet altijd even gezellig zijn en bij koud weer wel 100 keer per dag in en uit de warme trein.
Maar er zijn natuurlijk zat leuke kanten aan het werken bij NS, vrij vervoer in binnen en buitenland , veel vrije tijd op tijden dat andere werken en een net salaris.
Dus maak je niet druk, nogmaals suc6
Badge +3
Voor mijn medische keuring (als taxichauffeur) was ik ook wat gespannen.

Bloeddruk was 140/90 terwijl die thuis op een (door mijn huisarts 'geijkt', dus klopte precies met zijn meting met stethoscoop!) apparaat gewoon rond de 125/85 is. Keuringsarts vond het allemaal prima en binnen de marge.

Over die BMI of buikomvang zou ik me ook niet zo druk maken. Enig overgewicht is tegenwoordig vrij normaal (ik kreeg te horen dat voor iemand van 1,82m een gewicht tussen de 70 en 80 kg 'normaal' is maar 85 kg aan de zware kant dus puntje van aandacht, meer niet).
Reputatie 2


Ja ik snap het. Dank je wel voor het antwoord. Ik ga me niet druk maken. Ik ben verder gezond en mankeer niks, ben denk ik +/- 4 kg te zwaar, maar hopelijk begrijp je dat als dat de laatste keuring is, voor je mag beginnen met je droombaan het best even spannend is. Vandaar al deze vragen..
Nou dan heb je helemaal geen reden om je druk te maken, dus even de formaliteit van deze MO door en dan ga je beginnen aan de studie en al meteen in de praktijk merken hoe leuk het werken bij de NS is.

Ik heb er super veel zin in!


Ja ik snap het. Dank je wel voor het antwoord. Ik ga me niet druk maken. Ik ben verder gezond en mankeer niks, ben denk ik +/- 4 kg te zwaar, maar hopelijk begrijp je dat als dat de laatste keuring is, voor je mag beginnen met je droombaan het best even spannend is. Vandaar al deze vragen..

Nou dan heb je helemaal geen reden om je druk te maken, dus even de formaliteit van deze MO door en dan ga je beginnen aan de studie en al meteen in de praktijk merken hoe leuk het werken bij de NS is.
Reputatie 2
Buikomvang meten, heb ik nog niet gehoord, soms zeggen ze wat over overgewicht maar dat hoeft je niet te belemmeren in je functie tenzij het extreem is. Gehoor onderzoek is net als kind vroeger in zo'n cabine met een koptelefoon op en luisteren naar allerlei piepjes, mocht daar uit blijken dat je minder gehoor hebt en een gehoorapparaatje nodig hebt dan kun je met gehoorapparaatjes ook je werk doen.

Zo relax want de medische keuring kom je als je niets mankeert gewoon door, je druk maken is slecht voor je bloeddruk meting die dag dus er gewoon vanuit gaan dat je hier met gemak doorheen komt.

Ja ik snap het. Dank je wel voor het antwoord. Ik ga me niet druk maken. Ik ben verder gezond en mankeer niks, ben denk ik +/- 4 kg te zwaar, maar hopelijk begrijp je dat als dat de laatste keuring is, voor je mag beginnen met je droombaan het best even spannend is. Vandaar al deze vragen..
Buikomvang meten, heb ik nog niet gehoord, soms zeggen ze wat over overgewicht maar dat hoeft je niet te belemmeren in je functie tenzij het extreem is. Gehoor onderzoek is net als kind vroeger in zo'n cabine met een koptelefoon op en luisteren naar allerlei piepjes, mocht daar uit blijken dat je minder gehoor hebt en een gehoorapparaatje nodig hebt dan kun je met gehoorapparaatjes ook je werk doen.

Zo relax want de medische keuring kom je als je niets mankeert gewoon door, je druk maken is slecht voor je bloeddruk meting die dag dus er gewoon vanuit gaan dat je hier met gemak doorheen komt.
Reputatie 2
Dank voor jullie antwoorden. Ik had hiernaast nog een vraag: ze gaan ook kijken wat de buikomvang is. Waarom doen ze dit? Weten jullie dit? Hoe is het gehoor onderzoek, is dat ook streng? In de zin van, hoe werkt dat? Sorry als ik zoveel vragen stel.
Voor uw geruststelling, geen conducteur.
Reputatie 2
Je bent kleurenblind of niet, MAAR het kan zomaar dat je ze een kleurencombinatie laten zien (bekende cirkel met kleurtjes met cijfer erin) welke je nog niet eerder gehad hebt.

Ik ken iemand welke pas na 12 jaren net de verkeerde bladzijde voor zijn neus kreeg, die zag hij niet, gevolgen waren groot, na 12 jaren alsnog afgekeurd voor zijn functie !

Ja ik snap het. Was dat ook een hoofdconducteur toevallig?
Reputatie 2
Zelfde test, maar meer kaarten van die test. Het gehoor wordt getest, de gewrichten, bloedsuiker wordt gemeten en voor mij is het alweer 7 jaar geleden, toen werd er ook een hartfilmpje gemaakt, maar dat gebeurd geloof ik niet meer. Mijn eerst volgende medische keuring duurt nog wel een aantal jaar. Sucses en de psychologische keuring wordt de als zwaarder betiteld dan de medische keuring ;)
Ik heb de psychologische keuring al gehad gelukkig. Met vlag en wimpel doorheen gekomen, ik vond de testen eigenlijk best leuk en totaal niet moeilijk of dergelijke. Dus de PO is zwaarder als de MO als ik het goed begrijp? Thanks voor je antwoord.
Je bent kleurenblind of niet, MAAR het kan zomaar dat je ze een kleurencombinatie laten zien (bekende cirkel met kleurtjes met cijfer erin) welke je nog niet eerder gehad hebt.

Ik ken iemand welke pas na 12 jaren net de verkeerde bladzijde voor zijn neus kreeg, die zag hij niet, gevolgen waren groot, na 12 jaren alsnog afgekeurd voor zijn functie !
Zelfde test, maar meer kaarten van die test. Het gehoor wordt getest, de gewrichten, bloedsuiker wordt gemeten en voor mij is het alweer 7 jaar geleden, toen werd er ook een hartfilmpje gemaakt, maar dat gebeurd geloof ik niet meer. Mijn eerst volgende medische keuring duurt nog wel een aantal jaar. Sucses en de psychologische keuring wordt de als zwaarder betiteld dan de medische keuring 😉

Reageer