Nieuwe CEO : Wouter Koolmees | NS Community

Nieuwe CEO : Wouter Koolmees

  • 10 October 2022
  • 22 reacties
  • 705 Bekeken

https://www.nu.nl/economie/6229009/oud-minister-wouter-koolmees-wordt-nieuwe-topman-van-ns.html

Weer een (mislukte) Haagse politicus zonder enig benul van spoorwegen, tot overmaat van ramp ook nog van D66. Dat belooft weinig goeds maar FNV en VVMC zullen tevreden zijn.


22 reacties

Reputatie 7
Badge +4

We zijn hier een reizigersforum en iedereen, ongeacht politieke voorkeur, wordt hier geholpen. Er is een enorme verzameling politieke fora en zowel op het niveau van zeer degelijk tot volstrekt belachelijk Dit forum is daar niet voor bedoeld.

Dat politieke besluiten in het verleden effect hebben gehad is wel zeker, maar het is volstrekt niet relevant wat de oorzaak zou zijn voor een beleid naar Rusland toe vanwege de gaslevering, welke partij een CEO moet leveren, en of een bepaald gedrag bij de aanhangers van een politieke partij hoort.

En dat gaat niet om een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Dit forum is daar niet voor bedoeld en het draagt ook niets bij voor de juiste beantwoording als iemand een voor-of afkeer van een politicus of tot een bepaalde partij heeft. 

Voor de hulpvraag van de medereiziger doet het er volstrekt niet toe welke politieke overtuiging iemand hier op het forum aanhangt.

Geef gewoon goede antwoorden waar mensen mee geholpen zijn. Daar hebben we hier meer aan dan aan opkomen voor de verworpen der Aarde of aan standpunten die rechtstreeks afkomstig lijken te zijn uit inhoudelijk oncontroleerbare filmpjes op het internet.

Het is hier een hulpforum waar reizigers elkaar helpen en het moet voor iedereen aangenaam zijn. Van SP tot SGP en voor mijn part ook daarbuiten, het moet niet uitmaken. Opmerkingen waarbij politieke opvattingen anderen indirect buiten sluiten hebben geen nut  Met de grote verdeeldheid in Nederland daarover kun je hier dus  partijpolitiek beter buiten de deur houden. De Community is daarvoor niet bedoeld.

Reputatie 7
Badge +3

Kan @Tamzin in het vervolg deze bijdragen in “off topic” plaatsen?

Ik heb het topic inderdaad verplaatst naar de off-topic categorie, gezien het wat mij betreft nergens anders thuishoort (weet niet of Tamzin het zelf had geplaatst in de Community Features & Updates, maar het is zeker geen nieuws over de Community). Het topic zelf laat ik wel staan, gezien het niet per se een politieke discussie hoeft te zijn, maar een conversatie over de aanstelling van de nieuwe president directeur van de NS. Ik ga ervan uit dat het ook zo was bedoeld.

Overigens zijn politieke onderwerpen niet per se tegen de huisregels, maar ik denk wel dat het een onderwerp is op glad ijs, gezien berichten snel provocerend worden.

We zijn hier een reizigersforum en iedereen, ongeacht politieke voorkeur, wordt hier geholpen. Er is een enorme verzameling politieke fora en zowel op het niveau als zeer degelijk tot volstrekt belachelijk Dit forum is daar niet voor bedoeld.

Het gaat hier wel om degene die een bedrijf in doodsnood moet gaan redden. Dan verwacht je een gelouterde bedrijfsbestuurder met spoorkennis aan het roer en geen politicus uit de Sociale Zaken hoek die bij een aantal van zijn dossiers nou niet bepaald erg succesvol is geweest (toeslagenaffaire, nieuwe pensioenwet, zzp wetgeving). Ik vraag me af of men zich in Den Haag wel de ernst van de situatie bij NS realiseert. Het enige wat wel voor hem pleit is dat hij ook enige economische achtergrond heeft.

Als je het overigens met de reacties op sociale media vergelijkt heb ik het nog allemaal heel netjes geformuleerd.

Reputatie 7
Badge

https://www.nu.nl/economie/6229009/oud-minister-wouter-koolmees-wordt-nieuwe-topman-van-ns.html

Weer een (mislukte) Haagse politicus zonder enig benul van spoorwegen, tot overmaat van ramp ook nog van D66. Dat belooft weinig goeds maar FNV en VVMC zullen tevreden zijn.

@Tamzin Is het nou echt zo lastig om iets anders dan een rant te plaatsen, en zonder enige constructieve opbouw? Echt, probeer eens wat constructiever te worden. Dit werkt toch niet. heb je dat al in de gaten?

Ik hoop dat je in het vervolg eens betere topics start. Dit had ik niet van je verwacht.

On-topic: Ik denk dat zijn kennis van zaken zeker zou kunnen bijdragen om de NS winstgevender te maken, en het vacature probleem op te lossen en daarmee ook de dienstregeling te verbeteren. Los van dat het een D66’er is, en uit de politiek komt, moet je ook hem een kans geven.

Reputatie 7
Badge +3

Ook off-topic.

Ik las van het weekend een interview met de vorige CEO (ik bedoel president-directeur) van NS, mevrouw Rintel. Een citaat:
“Het bedrijfsmodel van KLM staat als een huis. We voeren reizigers uit Europa aan op onze langeafstandsvluchten op Schiphol, dat daardoor veel bestemmingen kent. Mensen willen reizen, wij faciliteren dat. Zowel vrijetijds- als zakenreizigers maken volop gebruik van dit netwerk en daarmee verdienen we geld om te investeren. Met krimp naar 440.000 vluchten maak je het bedrijfsmodel van KLM kapot.”

Het bedrijfsmodel van KLM is nu juist wat er niet deugt. Het is gebakken lucht gebaseerd op belastingvoordelen en onterechte overheidssteun. De KLM sleept mensen van over de hele wereld naar Schiphol om ze daar te laten overstappen naar andere delen van de wereld. Daar verdient de KLM misschien wat aan maar de rest van Nederland zit in de stank, de emissies en de herrie van KLM waar we niet om gevraagd hebben. Hoog tijd dat er wordt ingegrepen en het aantal vluchten en bestemmingen drastisch wordt beperkt. We zitten als Nederlandse burgers een krankzinnig bedrijfsmodel te subsidiëren,

Ik zou niet weten of Wouter Koolmees wel of niet de juiste persoon is om NS te gaan leiden. Maar hij is in ieder geval een ervaren treinreiziger die zich kan verplaatsen in onze klachten en wensen. Bruiner dan die Rintel zal hij ze beslist niet bakken.
 

Reputatie 5

Het enige wat wel voor hem pleit is dat hij ook enige economische achtergrond heeft.

 

‘Enige economische achtergrond’ 🙄, merkwaardige kwalificering voor iemand die uiteindelijk hoofd begroting was bij de DG Rijksbegroting bij MinFin.

 

Het enige wat wel voor hem pleit is dat hij ook enige economische achtergrond heeft.

 

‘Enige economische achtergrond’ 🙄, merkwaardige kwalificering voor iemand die uiteindelijk hoofd begroting was bij de DG Rijksbegroting bij MinFin.

Dat is financiën op een heel hoog abstractieniveau. Bedrijfseconomie is toch net weer een wat ander vak. 

Reputatie 7

 

On-topic: Ik denk dat zijn kennis van zaken zeker zou kunnen bijdragen om de NS winstgevender te maken

 Waar baseer je dat op ? Bij mijn weten heeft dhr Koolmees geen enkele bedrijfservaring.

Maar hij is in ieder geval een ervaren treinreiziger die zich kan verplaatsen in onze klachten en wensen. 

Het NOS Journaal had een uitspraak van eind vorig opgediept, waarin hij zegt niet regelmatig van de trein gebruik te maken.

Reputatie 5

Het enige wat wel voor hem pleit is dat hij ook enige economische achtergrond heeft.

 

‘Enige economische achtergrond’ 🙄, merkwaardige kwalificering voor iemand die uiteindelijk hoofd begroting was bij de DG Rijksbegroting bij MinFin.

Dat is financiën op een heel hoog abstractieniveau. Bedrijfseconomie is toch net weer een wat ander vak. 

😅 , ja zo lust ik er ook nog wel een paar.

Badge +3

Op de radio hoorde ik dat hij o.a. het personeelstekort bij de NS zou kunnen oplossen?

Een CEO als recruiter dus! Hoeveel van zijn LinkedIn contacten zou hij kunnen overhalen om (ook) voor de NS te gaan werken?

Kom aan boord, de opleiding betalen wij! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ach, hij moet nog beginnen. Laten we 'm het voordeel van de twijfel gunnen. Ik ga ervan uit dat we  hier binnenkort een nieuw lid wkoolmees NS mogen begroeten 😉

https://www.nu.nl/economie/6229009/oud-minister-wouter-koolmees-wordt-nieuwe-topman-van-ns.html

Weer een (mislukte) Haagse politicus zonder enig benul van spoorwegen, tot overmaat van ramp ook nog van D66. Dat belooft weinig goeds maar FNV en VVMC zullen tevreden zijn.

@Tamzin Is het nou echt zo lastig om iets anders dan een rant te plaatsen, en zonder enige constructieve opbouw? Echt, probeer eens wat constructiever te worden. Dit werkt toch niet. heb je dat al in de gaten?

Ik hoop dat je in het vervolg eens betere topics start. Dit had ik niet van je verwacht.

.



Mee eens. Maar mij verbaast zijn bijdrage helaas niet. Ik zie helaas weinig tot geen positieve of constructieve reacties. Als hij er op wordt aangepsroken, wordt het gewoon genegeerd.  

Reputatie 7

@Tamzin Is het nou echt zo lastig om iets anders dan een rant te plaatsen, en zonder enige constructieve opbouw? Echt, probeer eens wat constructiever te worden. Dit werkt toch niet. heb je dat al in de gaten?

Ik hoop dat je in het vervolg eens betere topics start. Dit had ik niet van je verwacht.

.

Mee eens. Maar mij verbaast zijn bijdrage helaas niet. Ik zie helaas weinig tot geen positieve of constructieve reacties. Als hij er op wordt aangepsroken, wordt het gewoon genegeerd.  

 

De realiteit onder ogen moeten zien is niet altijd even prettig maar daarom niet minder nuttig.

Neemt niet weg dat de gewoonte om lastige vragen te negeren en de zelf gemaakte fouten niet te willen erkennen, op dit forum wijdverbreid is. Dat is inderdaad wel een storend dingetje.

Reputatie 7
Badge +1

De realiteit onder ogen zien? Ik zie hier niet meer dan een mening van Tamzin zelf, die puur op politieke voorkeur geplaatst is:

​​​​​​Weer een (mislukte) Haagse politicus zonder enig benul van spoorwegen, tot overmaat van ramp ook nog van D66. Dat belooft weinig goeds maar FNV en VVMC zullen tevreden zijn.

Dat is niet “de realiteit” maar gewoon een mening.

Kom dan op z'n minst met argumenten. Waarom een mislukte Haagse politicus? Waarom een ramp dat ie van D66 komt? Waarom belooft het weinig goeds?

Tot nu toe heb ik nog weinig van die argumenten gezien.

Reputatie 7

De realiteit onder ogen zien? Ik zie hier niet meer dan een mening van Tamzin zelf, die puur op politieke voorkeur geplaatst is:

​​​​​​Weer een (mislukte) Haagse politicus zonder enig benul van spoorwegen, tot overmaat van ramp ook nog van D66. Dat belooft weinig goeds maar FNV en VVMC zullen tevreden zijn.

Dat is niet “de realiteit” maar gewoon een mening.

Kom dan op z'n minst met argumenten. Waarom een mislukte Haagse politicus? Waarom een ramp dat ie van D66 komt? Waarom belooft het weinig goeds?

Tot nu toe heb ik nog weinig van die argumenten gezien.

 

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Dergelijke beweringen dien je (beter) te onderbouwen of anders je fout te erkennen.

Maar dat betekent niet dat alle overige berichten de realiteit geweld aandoen en/of weinig tot geen positieve of constructieve bijdrage leveren. Wijs erop dat veel van wat hier, lang van te voren, voorspeld is ook precies zo aan het uitkomen is. Niet altijd leuk maar wel waar.

Ik ga ervan uit dat we hier binnenkort een nieuw lid wkoolmees NS mogen begroeten 😉

Zou ik oprecht hartelijk toejuichen. 😅

Reputatie 7
Badge +1

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Dergelijke beweringen dien je (beter) te onderbouwen of anders je fout te erkennen.

Maar dat betekent niet dat alle overige berichten de realiteit geweld aandoen en/of weinig tot geen positieve of constructieve bijdrage leveren. Wijs erop dat veel van wat hier, lang van te voren, voorspeld is ook precies zo aan het uitkomen is. Niet altijd leuk maar wel waar.

Mee eens, maar waar (denk ik) bij de meeste leden de irritatie zit is dat er door sommige leden vaak uitspraken worden gedaan worden zonder enige onderbouwing. Als er dan wordt gevraagd naar verdere onderbouwing van de uitspraken dan wordt daar niet meer op gereageerd of begint men over iets anders.

En dat is jammer, want het dood discussies die soms best interessante inzichten kunnen bieden of begrip voor bepaalde situaties. Bovendien komt het de sfeer ook niet bepaald ten goede.

Zoals hierboven al vermeld heeft Koolmees zich in Den Haag beziggehouden met drie belangrijke dossiers: de zzp-wetgeving, het nieuwe pensioenstelsel en de toeslagenaffaire.

Bij de zzp-wetgeving heeft hij vrijjwel niets kunnen uitrichten door de belangen tegenstelling tussen zzp'ers en vakbonden die ook in de Tweede Kamer tussen linkse en rechtse partijen zichtbaar was. Het is bij eindeloos praten gebleven.

Bij het nieuwe pensioenstelsel heeft hij uiteindelijk wel een voorstel kunnen realiseren, echter hebben nu bijna alle partijen grote twijfels bij het resultaat en is de invoering maar weer opgeschort.

De toeslagenaffaire hoeft uiteraard geen nadere toelichting.

Alles bij elkaar heeft Koolmees in Den Haag hard gepolderd maar uiteindelijk met weinig concrete positieve resultaten. De bovenstaande dossiers behoeven mijns inziens iemand die knopen doorhakt en niet iemand die eindeloos poldert om iedereen te vriend te houden.

En dat is ook wat bij NS nodig is, de tijd om de kool en de geit te sparen is bij NS inmiddels gezien de financiën wel voorbij. Er moeten (deels onplezierige) beslissingen genomen terwijl er grote belangen tegenstellingen zijn tussen personeel en reizigers. Ik denk dat de polderende Koolmees er niet de man naar is om dergelijke beslissingen te nemen. Ik vind Koolmees om die reden dan ook niet de juiste man voor NS. Anderen hier zijn uiteraard vrij daar anders over te denken.

Reputatie 7

Ik denk dat we gewoon even af moeten wachten wat de nieuwe CEO wel (of niet) gaat brengen. Degenen die erover gaan zijn blijkbaar overtuigd dat dit nu de juiste persoon op de juiste plaats is. Iemand die nog moet beginnen bij het bedrijf al wegzetten als incapabel en ongeschikt zoals hier en door sommige collega's wordt gedaan heeft m.i. geen enkele meerwaarde.

Reputatie 7

Denk dat het verbeteren van de financiële prestaties bij deze politieke benoeming niet de hoogste prioriteit geniet. Dat zou jammer zijn. Maar ja, daarbuiten valt ook nog wel wat te bereiken. En wie weet ?

Welgemeend wens ik, als treinreiziger, dhr. Koolmees daarbij alle succes. De aanvaarding van de functie getuigt in ieder geval van moed. Het is een hondenbaan.

Reageer