Het zal geen fake news zijn… https://struktonrail.nl/our-stories/news/2022/10/ontwikkeling-batterijloc-bereikt-nieuwe-mijlpaal/
Vandaag bereikten we op ons terrein in Zutphen een nieuwe mijlpaal met onze batterijloc-ontwikkeling: de locomotief rijdt! Zonder bovenleiding, zonder diesel, mét batterij. De uitgedachte technologie werkt. We zetten hiermee weer een stap in de verduurzaming van onze locomotievenvloot.
Maar als ik met een 8-persoons minibusje met 40 kWh accu ongeveer 120-150 km kan afleggen (teller bij volle accu zegt 200 km maar dat haal je niet), wat voor enorme accu’s zitten er dan in zo’n loc?
Oke, opladen zal best snel gaan met 1500V en bijv. 1000A (goed koelen!) en dan zou je van Zutphen naar ehh.. Arnhem of misschien wel Nijmegen kunnen of zo?
Een paar honderd liter diesel weegt een stuk minder en kom je verder mee… voor een fractie van de prijs. Hoe ‘groen’ moet het allemaal zijn voor korte afstanden?
Of… 100% ‘groen’ tussen Dronten en Lelystad zonder al die stinkende dieselbussen!
Een iets ouder artikel (blijkbaar zijn ze al langer goedgekeurd en mogen ingezet worden) https://struktonrail.nl/our-stories/news/2022/09/hybride-locomotief-voor-spoorwerk/ (niet voor reizigersdienst natuurlijk)