Ontwikkeling batterijloc bereikt nieuwe mijlpaal | NS Community

Ontwikkeling batterijloc bereikt nieuwe mijlpaal

  • 7 October 2022
  • 2 reacties
  • 119 Bekeken

Badge +3

Het zal geen fake news zijn… https://struktonrail.nl/our-stories/news/2022/10/ontwikkeling-batterijloc-bereikt-nieuwe-mijlpaal/

Vandaag bereikten we op ons terrein in Zutphen een nieuwe mijlpaal met onze batterijloc-ontwikkeling: de locomotief rijdt! Zonder bovenleiding, zonder diesel, mét batterij. De uitgedachte technologie werkt. We zetten hiermee weer een stap in de verduurzaming van onze locomotievenvloot.

Maar als ik met een 8-persoons minibusje met 40 kWh accu ongeveer 120-150 km kan afleggen (teller bij volle accu zegt 200 km maar dat haal je niet), wat voor enorme accu’s zitten er dan in zo’n loc? 🤔

Oke, opladen zal best snel gaan met 1500V en bijv. 1000A (goed koelen!) en dan zou je van Zutphen naar ehh.. Arnhem of misschien wel Nijmegen kunnen of zo?

Een paar honderd liter diesel weegt een stuk minder en kom je verder mee… voor een fractie van de prijs. Hoe ‘groen’ moet het allemaal zijn voor korte afstanden?

Of… 💡 100% ‘groen’ tussen Dronten en Lelystad zonder al die stinkende dieselbussen! 🤣

Een iets ouder artikel (blijkbaar zijn ze al langer goedgekeurd en mogen ingezet worden) https://struktonrail.nl/our-stories/news/2022/09/hybride-locomotief-voor-spoorwerk/ (niet voor reizigersdienst natuurlijk)


2 reacties

Reputatie 7
Badge

Mooie techniek. Ik heb een gedetailleerde foto en video gezien, en ik zag een wagon erachter waar een container op staat, waar wat kabels aan gekoppeld zijn.

De inzet van de loc vindt plaats tijdens werkzaamheden. Ideaal als de spanning van de bovenleiding is gehaald en je toch nog tractie nodig hebt. 🙂

Badge +3

Dan zal die container wel de ‘batterij’ zijn inderdaad, in plaats van een (diesel)aggregaat.

Er zullen best voordelen zijn, behalve ‘groen bezig zijn’, maar het lijkt me een dure grap (voorlopig).

Opladen is in ieder geval geen probleem, want dat kan dus overal waar wel spanning op de bovenleiding staat.

Het wachten is op de eerste uitstootvrije vliegtuigen, maar dat zal nog wel even duren omdat het gewicht van ‘een accu’ daar nogal meespeelt.

Ik zou dan inzetten op waterstof of zelfs nucleair, klein staafje uranium erin en rijden maar… in plaats van bergen kolen scheppen in een stoomloc 🤣

Rolls Royce (o.a. bekend van de vliegtuigmotoren) is er al volop mee bezig zag ik in een documentaire, en de publieke weerstand tegen kernenergie zoals in de jaren ‘70 is er ook amper meer zolang er geen kerncentrale in je achtertuin komt (NIMBY).

Reageer