Ook een elektronisch slot: het Wien Mobil Rad

  • 9 August 2023
  • 0 reacties
  • 33 Bekeken

Reputatie 7

Dag allemaal,

 

Slightly off-topic, maar ik dacht mijn ervaringen met een ander elektronisch slot te beschrijven. Ook een ervaring half-om-half. 

De afgelopen week ben ik voor mijn werk in Wenen geweest. De eerste dag met een taxi naar mijn werkplek gevaren,  maar toen zag ik bij de U-bahn nabij mijn hotel iets interessants. Een station van Wien Mobil Rad (https://www.wienerlinien.at/wienmobil/rad).   

De hofleverancier van dat spul is ook voor de NS een bekende: Tier Mobility uit Dresden. Bij de NS doen ze blijkbaar iets met e-bikes. Enfin, hoe dan ook: app downloaden, 1 euro betalen voor identificatie (is meteen tegoed) en klaar voor de volgende dag.

Ik scande dan meteen het spatbord in. Even wat ge-emmer, want mijn GSM had ruzie met het Oostenrijkse mobiele netwerk. Dan maar op een lokale wifi ingelogd. En eindelijk… ik kon de huur bevestigen en het elektronisch slot klakte open.

Ik ben dan naar het werk gefietst en daar begonnen de toestanden. Je kan die fiets ofwel inleveren bij een station (daar niet in de buurt), ofwel op slot zetten (en dan 20 euro boete incasseren wegens ‘niet in de zone’) ofwel parkeren. In dat laatste geval kies je in de app ‘parkeren’ en dan zet je hem alsnog op slot.

Dat deed ik dus. Gevolg: ik kreeg meteen een SMS dat ik buiten de zone stond en dat dat me de volgende keer 20 euro kost. Dat was niet de bedoeling !

Zo is dat de hele dag gegaan. En toen ik hem uiteindelijk weer bij de U-bahn inleverde, was ik heel blij, dat het station ontvangst van de fiets meldde. 

En passant heb ik nog op een of ander knopje gedrukt en ik had per ongeluk een jaarabonnement van 49 euros te pakken.

Maar nu het goede nieuws.

Deze fietsen worden wel ondersteund door een uitstekende klantenservice !

Dus ik heb eerst dat abo van 49 euros gemeld. “Oh ja, u hebt per ongeluk op een toets gedrukt. Annuleren we meteen. Hop… het geld is al terug”

En over het gedonder met het elektronisch slot was de uitleg ook consequent. Samen kwamen we eruit, dat mijn telefoon nog steeds ruzie heeft met het Oostenrijkse mobiele net. Ik kies dan “parkeren”. Maar die order komt niet door (want geen internet). Vervolgens schuif ik het slot op slot. En dat wordt dus geregistreerd als “einde huur - 20 euro boete”. 

Het volstaat dus om eerst met iets anders (je browser) te checken of internet functioneert en dan gaat dat helemaal foutloos !

Ik heb nog 1x gedonder met een ander slot gehad (wilde even niet open), maar voor de rest was het een soepele ervaring. 60 Cent om naar het centrum van Wenen te gaan - goedkoper dan de U-bahn !

Leerpunten:

  • Elektronische sloten (en nog eens een app): het blijft een gevoelige boel.
  • Een fantastische klantenservice maakt het verschil. Het probleem - de 49 euros - was opgelost tijdens het gesprek.
  • Als zo’n systeem functioneert, dan is het toch de beste verplaatsing in een stad ! En ja, Wenen is inmiddels fietsvriendelijk - wel oppassen voor de toeristen.

0 reacties

Geen reactie

Reageer