beantwoord

Parttime machinist? (deel)carrièreswitch van tandarts -> machinist

  • 3 February 2024
  • 10 reacties
  • 581 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

.

Hoi!

ik ben tandarts en vrachtwagenchauffeur en ik vind de combinatie erg leuk. Op een klein werkgebied “klussen” (ik bouw en verbouw van alles in de monden) en het grote materieel (vrachtwagens, treinen, vliegtuigen enz.) hebben mij altijd erg aangesproken. Nu heb ik al een tijd een vacature alert aanstaan voor machinist in mijn woonplaats. Het chauffeuren op de trekker oplegger doe ik 2-3 keer per week. Ik word elke week lastminute  gebeld of ik ritjes kan doen. Dit lukt in de avonden en weekenden eigenlijk altijd wel (geen kinderen, dat scheelt ;-) ). Verder ben ik 4 dagen in de week tandarts.

 

Ik wil het chauffeuren op deze basis blijven doen al is het geen must: als ik kan, kan ik, anders niet. Die afspraak heb ik dan ook bij twee transportbedrijven. Met de tandheelkunde wil ik fors minderen. Ik ben nu 7 jaar tandarts, het is een mooi en technisch vak, medisch, je ziet allerlei soorten mensen enz. maar het geeft mij niet genoeg voldoening om dit nog jaren meerdere dagen in de week te gaan doen.

.

Wat ik hoop: in opleiding komen tot machinist en dat mijn “hoofd” beroep maken. Dus het chauffeuren en tandarts zijn zal dan niet meer de prioriteit hebben. Ik ga er dus serieus voor. Ik zie bij de bestaande vacatures voor machinist in andere steden 24-36uur als werkuren mogelijkheid. Mijn hoofdvraag is eigenlijk hoelang van te voren het rooster als machinist bekend is. Ik kan als tandarts naast overdag natuurlijk ook in het weekend en in de avonden werken, er is werk zat, maar dat is natuurlijk wel met een agenda en dus langere tijd van te voren plannen. Ik sprak laatst een buschauffeur, als voorbeeld, die zei dat het rooster een jaar vooruit vastligt i.v.m. de dienstregeling. Mocht dat als machinist ook zo zijn dat kan ik hier wel om heen plannen om nog een dagje per week tandarts te zijn.

 

Kortom, ik ben benieuwd hoe reëel het is om 24 uur (laten we dat even als parttime aanhouden) als machinist te werken en hoelang van te voren het rooster bekend is gemiddeld genomen. Uiteraard ben ik mij er van bewust dat de wisselende werktijden als machinist kunnen inhouden dat ik moet (bij)slapen en een vrije dag niet per sé betekent dat ik ook ander werk kan doen (omdat ik dus moet rusten enz.).

 

Bedankt voor de reacties!

 

Groeten, Frederik

 

icon

Beste antwoord door Edwin 4 February 2024, 00:02

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Interessant. Kunt u daar iets meer over kwijt?

Wat ik hoop: in opleiding komen tot machinist en dat mijn “hoofd” beroep maken. Dus het chauffeuren en tandarts zijn zal dan niet meer de prioriteit hebben. 

Bedankt voor het verspillen van bakken belastinggeld voor je tandartsen opleiding. Ook degenen die destijds zijn uitgeloot zullen blij zijn dit te horen.

Wat ik hoop: in opleiding komen tot machinist en dat mijn “hoofd” beroep maken. Dus het chauffeuren en tandarts zijn zal dan niet meer de prioriteit hebben. 

Bedankt voor het verspillen van bakken belastinggeld voor je tandartsen opleiding. Ook degenen die destijds zijn uitgeloot zullen blij zijn dit te horen.

Tjonge jonge zeg.🙄 Voel je je nu beter @Tamzin 😇

( @FJWH, mocht Tamzin ooit in je stoel terecht komen. Verdoven is niet nodig, kost alleen maar geld. ;) )

Reputatie 7
Badge

Wat ik hoop: in opleiding komen tot machinist en dat mijn “hoofd” beroep maken. Dus het chauffeuren en tandarts zijn zal dan niet meer de prioriteit hebben. 

Bedankt voor het verspillen van bakken belastinggeld voor je tandartsen opleiding. Ook degenen die destijds zijn uitgeloot zullen blij zijn dit te horen.

Lekker relevant maar weer…. 😴

Reputatie 5

Wat ik hoop: in opleiding komen tot machinist en dat mijn “hoofd” beroep maken. Dus het chauffeuren en tandarts zijn zal dan niet meer de prioriteit hebben. 

Bedankt voor het verspillen van bakken belastinggeld voor je tandartsen opleiding. Ook degenen die destijds zijn uitgeloot zullen blij zijn dit te horen.

Wat een zure reactie weer. Het kan toch dat je er later pas achter komt dat er een ander beroep is dat beter bij je past? Er zijn genoeg mensen die helemaal nooit iets gaan doen in het verlengde van de gevolgde opleiding. FJWH is nog steeds deeltijd als tandarts werkzaam, dus wat is het probleem?

Reputatie 5

Het probleem is dat mensen het zat zijn enorm veel belasting te betalen. Maar volgens mij ligt dat niet alleen aan een tandartsen opleiding.

@FJWH,

Laat je niet afschrikken door bovenstaande reacties. @Edwin is hier op de community actief lid en tevens machinist. Waarschijnlijk kan hij je verder helpen. En anders weet @Loes, een gewaardeerd HC, hoe het één en ander werkt. Succes! 😉

Reputatie 7
Badge

24 uur per week is mogelijk, maar niet tijdens de opleiding. Die is fulltime .

Wat betreft het rooster: veel roosters liggen inderdaad van start tot eind dienstregeling vast, maar wijzigen ook meerdere keren per jaar. Het enige wat dan niet wijzigt, zijn de vrije dagen in zo’n rooster.

Er zijn echter ook roosters die volledig ‘beschikbaar’ zijn en daarin weet je pas op de donderdag wat je de week erop moet doen.

Niet alle roosters hebben naast vaste rustdagen ook vaste diensten erin liggen. In mijn eigen rooster bv liggen de vrije dagen vast en de diensten die ik op de HSL moet doen, de rest wordt pas op donderdag voor de week erop ingevuld en bekend. Bovendien is het zelfs in de roosters met de vaste diensten niet zeker dat de tijden van die diensten kloppen. We hebben zo'n enorme hoeveelheid werkzaamheden op het spoor dat de diensten die men in elkaar gezet heeft, compleet worden gewijzigd en dan kan het zomaar zijn dat je later klaar bent dan je 3 maanden daarvoor dacht of juist eerder moet beginnen. Dingen om te overwegen.

Die 24 uur is ook niet altijd precies 24 uur, het is een gemiddelde van 2 weken.

Als tandarts zul je denk ik geen minimum verplicht aantal rusturen moeten hebben, als vrachtwagenchauffeur en als machinist heb je dat wél. Je moet voor zover ik weet dan ook echt toestemming van het bedrijf hebben om een andere functie naast machinist uit te mogen voeren.

 

Dank voor de (relevante) reacties. Ik houd de vacatures in de gaten.

Reputatie 2

Tijdens de opleiding (in ieder geval de eindstage) is het ook verboden om nevenarbeid te verrichten is mij verteld tijdens de open dag (ze zijn hier streng op!), dit is ook iets om in je achterhoofd te houden. 


 

Reageer