Skip to main content

Nu is de verwarmingsinstallatie van een hoop wissels aan de beurt… onder het mom van 'minder CO2-uitstoot en energiebesparing', besparingen op geld dus 😁.

Nu worden ze uitgezet, later worden ze zelfs verwijderd.

Ik weet nou niet of dit een verstandig plan is, maar we zullen het ontdekken ☺️.

https://www.prorail.nl/nieuws/betaalbaar-spoor-halveren-wisselverwarming-is-een-logische-keuze

Tja, de zoveelste loonsverhoging moet wel ergens van betaald worden.


Tja, de zoveelste loonsverhoging moet wel ergens van betaald worden.

Dat is wel een heel cynische reactie eerlijk gezegd. De winters in Nederland worden inderdaad steeds mindere koud. Op zich logisch dat je niet allerlei overbodige systemen om wissels te verwarmen in de lucht houdt. Ja als we een keer een strenge winter hebben dan zullen er veel treinen uitvallen. Dat zal dan vervelend zijn maar ik snap deze keuze wel eerlijk gezegd. Er wordt gesproken van een besparing van 100 miljoen, dat zal wel niet per jaar zijn maar is natuurlijk wel een groot bedrag.


Tja, de zoveelste loonsverhoging moet wel ergens van betaald worden.

Dat is wel een heel cynische reactie eerlijk gezegd. De winters in Nederland worden inderdaad steeds mindere koud. Op zich logisch dat je niet allerlei overbodige systemen om wissels te verwarmen in de lucht houdt. Ja als we een keer een strenge winter hebben dan zullen er veel treinen uitvallen. Dat zal dan vervelend zijn maar ik snap deze keuze wel eerlijk gezegd. Er wordt gesproken van een besparing van 100 miljoen, dat zal wel niet per jaar zijn maar is natuurlijk wel een groot bedrag.

De kosten voor GTBV die ene harde winter hoeft Prorail natuurlijk niet te betalen, dus ik snap de keuze wel, dat is puur eigen belang.


De kosten voor GTBV die ene harde winter hoeft Prorail natuurlijk niet te betalen, dus ik snap de keuze wel, dat is puur eigen belang.

In plaats van versterken wordt het spoor juist minder robuust gemaakt. Uiteindelijk draait toch alles om de centen - en het wordt zoals altijd mooi verpakt naar buiten gebracht met als excuusdoekje het argument milieu en duurzaamheid - kijk eens hoe goed we bezig zijn....


Men heeft al enkele jaren het beleid om bij verwachting van zwaar winterweer een groot deel van de wissels vast te zetten aangezien storingsmonteurs bij dit soort weer ook de grootste moeite zullen hebben om op locatie te komen. Ook een verwarmd wissel heeft een verhoogd risico op storing bij dit soort weer, en waarschijnlijk is het risico dat een wissel in een onbereikbaar weiland de hele boel platlegt groter dan het risico op vertraging door het niet meer kunnen bijsturen maar wel gewoon rechtdoor te kunnen blijven rijden via één spoor.

Als je wissels in niemandsland wilt blijven gebruiken bij extreem weer zul je alle machinisten een gasbrandertje en gereedschapskist mee moeten geven om storingen zelf op te kunnen lossen, maar dat past niet meer in de huidige veiligheidscultuur.


Men heeft al enkele jaren het beleid om bij verwachting van zwaar winterweer een groot deel van de wissels vast te zetten aangezien storingsmonteurs bij dit soort weer ook de grootste moeite zullen hebben om op locatie te komen. Ook een verwarmd wissel heeft een verhoogd risico op storing bij dit soort weer, en waarschijnlijk is het risico dat een wissel in een onbereikbaar weiland de hele boel platlegt groter dan het risico op vertraging door het niet meer kunnen bijsturen maar wel gewoon rechtdoor te kunnen blijven rijden via één spoor.

In zijn toelichting schrijft ProRail dat onder andere wissels op opstelterreinen niet altijd meer verwarmd worden waardoor bij extreem weer een deel van het materieel wellicht "opgesloten" kan raken. Ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. 

Verder stelt ProRail dat omschakeling op electrische verwarming de betrouwbaarheid van de verwarming in zijn geheel ten goede zal komen en daarmee het negatieve effect van het wegvallen van de verwarming bij andere wissels ruwweg zal compenseren. In zijn totaliteit verwacht ProRail dat de situatie bij extreem weer daardoor even betrouwbaar blijft als nu.

Uiteindelijk scheelt het wel zo'n 20 miljoen euro per jaar en gezien de momenteel explosief stijgende personeelskosten zal er weinig anders op zitten.


Reageer