Rollenspel sollicitatie hc | NS Community
beantwoord

Rollenspel sollicitatie hc

  • 11 April 2021
  • 18 reacties
  • 3936 Bekeken

Hallo luitjes,

 

Ik heb deze week mijn psychologische keuring voor mijn sollicitatie als hc. Nu is, in verband met corona, het rollenspel via videobellen. Dit vind ik behoorlijk spannend omdat je dan toch wat non-verbale signalen mist.

Heeft iemand dit al eens doorlopen en hebben jullie tips? Ik weet dat LSD belangrijk is, maar wat als de acteur écht niet te overtuigen is?

icon

Beste antwoord door TrainViking 12 April 2021, 11:07

Bekijk origineel

18 reacties

Ik ben er al een tijdje uit, uit het solliciteren dan, maar tijdens het rollenspel krijg je als het goed is geen HC gerelateerde situatie voorgeschoteld. Ze geven je een situatie, waarin ze kunnen zien hoe je je capaciteiten en vaardigheden benut. Een situatie is nooit hetzelfde en het doel ook niet. Vandaar dat een treingerelateerde situatie hier niet de voorkeur heeft. Als de acteur met geen mogelijkheid wil meewerken, betekend dat meestal dat je nog opties hebt. Ze zijn er niet op uit om je een loer te draaien, maar kunnen het je wel ff pittig maken. 

Ms dat er andere forumleden wel ervaring hebben.

Als eerste wil ik zeggen veel succes

Als tweede, dit is lastig om advies te geven daar wat @Loes al zei het zijn geen hc gerelateerde casussen, dus het gevaar dat we je verkeerd goed bedoeld advies geven is best hoog en dus er voor kan zorgen dat je "zakt"

 

Enige wat ik meekreeg toen was als mensen "pittig" beginnen te doen moet je duidelijk en netjes een grens aangeven. 

Bv. Meneer ik hoor dat u aan het schreeuwen/schelden/commanderen ben, DIT VIND IK (deze 3 woorden heel belangrijk) niet fijn. Ik wil dat u daarmee stopt. Ik wil best helpen maar op een correcte manier.

 

Ik hoop dat je er iets aan heb en nogmaals succes!

Als eerste wil ik zeggen veel succes

Als tweede, dit is lastig om advies te geven daar wat @Loes al zei het zijn geen hc gerelateerde casussen, dus het gevaar dat we je verkeerd goed bedoeld advies geven is best hoog en dus er voor kan zorgen dat je "zakt"

 

Enige wat ik meekreeg toen was als mensen "pittig" beginnen te doen moet je duidelijk en netjes een grens aangeven. 

Bv. Meneer ik hoor dat u aan het schreeuwen/schelden/commanderen ben, DIT VIND IK (deze 3 woorden heel belangrijk) niet fijn. Ik wil dat u daarmee stopt. Ik wil best helpen maar op een correcte manier.

 

Ik hoop dat je er iets aan heb en nogmaals succes!

Dat is al een hele nuttige tip! Vanuit de ikvorm spreken en grenzsn aangeven. Bedankt!

Ik ben door de psychologische keuring heen gekomen! Bedankt voor de tips, jongens! 

Vandaag ook de psychologische test gehad, maar een rollenspel heb ik daarbij niet gedaan. Ik ben helaas niet door. Strandde op de veiligheidstest met kleuren en geluiden. Dat ging op een gegeven moment zo snel dat ik helemaal vastliep helaas.

Strandde op de veiligheidstest met kleuren en geluiden. 

Puur interesse, wat behelst deze test?

Strandde op de veiligheidstest met kleuren en geluiden. 

Puur interesse, wat behelst deze test?

Je moet dan een aantal minuten op de knoppen rood, blauw,geel of groen drukken en je hebt een grijze knop voor een hoog geluid en een zwarte knop voor een laag geluid. Daarnaast nog twee pedalen waar je met je voeten op zit links en rechts. Je krijgt dan in een sneltrein vaart in beeld  een kleur, pedaal te zien en daarnaast een hoog of laag geluid te horen. wanneer dit gebeurd moet je snel de juiste knop indrukken. Maar op een gegeven moment kwamen ze zowat allemaal tegelijk dus dan raak je de draad kwijt, tenminste ik wel haha 😉

Strandde op de veiligheidstest met kleuren en geluiden. 

Puur interesse, wat behelst deze test?

Je moet dan een aantal minuten op de knoppen rood, blauw,geel of groen drukken en je hebt een grijze knop voor een hoog geluid en een zwarte knop voor een laag geluid. Daarnaast nog twee pedalen waar je met je voeten op zit links en rechts. Je krijgt dan in een sneltrein vaart in beeld  een kleur, pedaal te zien en daarnaast een hoog of laag geluid te horen. wanneer dit gebeurd moet je snel de juiste knop indrukken.

Stress test dus. Doet denken aan de Morse test vroeger bij de keuring voor militaire dienst.

 

Maar op een gegeven moment kwamen ze zowat allemaal tegelijk dus dan raak je de draad kwijt, tenminste ik wel haha 😉

Dat werkt bij dit soort stress tests meestal zo. Ze verhogen de snelheid net zo lang tot je het niet meer bij kunt benen. Dan weten ze het uiterste niveau wat je nog wel kunt halen.

Nu had ik zo'n test zonder meer voor de selectie van machinisten verwacht, maar voor conducteurs lijkt me deze test nauwelijks relevant. Op deze manier wijs je onnodig veel kandidaten af (en maar klagen dat je geen personeel kunt krijgen).

Strandde op de veiligheidstest met kleuren en geluiden. 

Puur interesse, wat behelst deze test?

Je moet dan een aantal minuten op de knoppen rood, blauw,geel of groen drukken en je hebt een grijze knop voor een hoog geluid en een zwarte knop voor een laag geluid. Daarnaast nog twee pedalen waar je met je voeten op zit links en rechts. Je krijgt dan in een sneltrein vaart in beeld  een kleur, pedaal te zien en daarnaast een hoog of laag geluid te horen. wanneer dit gebeurd moet je snel de juiste knop indrukken.

 

Misschien later nog eens proberen 

@Tamzin  Alsof een Hc niet in stressvolle situaties terecht kan komen en een machinist wel, ik denk eerder dat de Hc in stressvolle situaties terecht komt dan een machinist. Een machinist moet dan weliswaar wel knoppen en pedalen bedienen maar dat gaat totaal niet in het tempo van deze test. Het gaat er om of je helder blijft en de draad weer op kan pakken als het mis gaat.

En het is beter om nieuwe medewerkers vooraf te testen op hoe ze stresss kunnen verwerken dan dat ze in/na de opleiding in een situatie komen waar ze niet naar kunnen handelen.

 

@Tamzin  Alsof een Hc niet in stressvolle situaties terecht kan komen en een machinist wel, ik denk eerder dat de Hc in stressvolle situaties terecht komt dan een machinist. Een machinist moet dan weliswaar wel knoppen en pedalen bedienen maar dat gaat totaal niet in het tempo van deze test. Het gaat er om of je helder blijft en de draad weer op kan pakken als het mis gaat.

Voor conducteurs is het meer van belang dat ze in noodsituaties kunnen multitasken zonder het overzicht te verliezen, het tempo aspect is daarbij wat minder relevant.

Machinisten moeten splitsecond beslissingen nemen om eventuel ongelukken te voorkomen. Dat is toch net wat andere koek.

@Tamzin  Alsof een Hc niet in stressvolle situaties terecht kan komen en een machinist wel, ik denk eerder dat de Hc in stressvolle situaties terecht komt dan een machinist. Een machinist moet dan weliswaar wel knoppen en pedalen bedienen maar dat gaat totaal niet in het tempo van deze test. Het gaat er om of je helder blijft en de draad weer op kan pakken als het mis gaat.

Voor conducteurs is het meer van belang dat ze in noodsituaties kunnen multitasken zonder het overzicht te verliezen, het tempo aspect is daarbij wat minder relevant.

Machinisten moeten splitsecond beslissingen nemen om eventuel ongelukken te voorkomen. Dat is toch net wat andere koek.

Het enige wat een machinist eventueel moet doen is aan de remhendel trekken, dat is wel 1 handeling die hij/zij moet doen en is dezelfde die je in een auto moet doen om een aanrijding te voorkomen. En daarna afwachten of het boem is of niet.

Als je dat al een stressmoment wil noemen dan zijn er voor de Hc absoluut meer, zeker omdat de Hc eigenlijk altijd degene is die met passagiers te doen heeft die niet altijd even vriendelijk zijn.

Zal allemaal best een doel hebben dat het zo snel ging, en heb er verder ook vrede mee hoor, niets aan te doen.😃 Ik had alleen verwacht dat ik dit wel zou kunnen aangezien ik nu BOA ben,  en dagelijks met een hoop stress te maken heb. Kan het over een jaar weer proberen maar gezien mijn leeftijd nu 58, twijfel ik of ik dat wel ga doen. Ik heb een baan dus er is geen man overboord!

Het hele idee van de "stresstest" met de knoppen is dat je het niet bij kán houden. Je scoort beter als je niet in paniek raakt en lukraak blijft drukken. Als je eventjes "pauze" neemt, gaat het tempo weer omlaag en dan kun je weer verder. Je herpakt jezelf dan weer en dat is nu juist de bedoeling.

Het hele idee van de "stresstest" met de knoppen is dat je het niet bij kán houden. Je scoort beter als je niet in paniek raakt en lukraak blijft drukken. Als je eventjes "pauze" neemt, gaat het tempo weer omlaag en dan kun je weer verder. Je herpakt jezelf dan weer en dat is nu juist de bedoeling.

Best jammer dat dit er niet bij is verteld, omdat zo'n beetje alles op tijd ging dacht ik dat het snel moest. Maar goed het is niet anders 🙂

Badge +3

Het hele idee van de "stresstest" met de knoppen is dat je het niet bij kán houden. Je scoort beter als je niet in paniek raakt en lukraak blijft drukken. Als je eventjes "pauze" neemt, gaat het tempo weer omlaag en dan kun je weer verder. Je herpakt jezelf dan weer en dat is nu juist de bedoeling.

Oh? Dat heb ik altijd met ‘iq-achtige’ (cognitieve) tests met een tijdslimiet (taal, plaatjes en getallenrijen en zo).

Als ik dan de goede oplossing (voor vaak iets simpels) niet meteen zie meteen verder want de tijd loopt en ik moet nog 20 of 30 vragen!

Liever overslaan dan mogelijk in alle haast fout gokken (à la “ork ork ork, soep eet je met een ?” of “een koe drinkt ?”)

Geef je mij (of iemand anders) de dubbele tijd voor zo’n test (of geen limiet) dan werkt dat veel beter, en red je het vaak zelfs binnen de gestelde tijd.

Beter zou dan volgens mij zijn om zo’n hele test te laten doen met een vaste tijdslimiet per (re)actie als het gaat om op een knop drukken of een pedaal in te trappen, dus eerst bijv. 3 seconden en daarna nog een keer met 2 seconden, 1 seconde etc. en dan te kijken wanneer iemand echt fouten gaat maken (of niet binnen de tijd antwoordt, of overduidelijk zit te gokken)?

Tenzij het echt een ‘impulstest’ is, om te kijken hoe snel iemand vermoeid raakt (en dus fouten gaat maken).

Het hele idee van de "stresstest" met de knoppen is dat je het niet bij kán houden. Je scoort beter als je niet in paniek raakt en lukraak blijft drukken. Als je eventjes "pauze" neemt, gaat het tempo weer omlaag en dan kun je weer verder. Je herpakt jezelf dan weer en dat is nu juist de bedoeling.

Oh? Dat heb ik altijd met ‘iq-achtige’ (cognitieve) tests met een tijdslimiet (taal, plaatjes en getallenrijen en zo).

Als ik dan de goede oplossing (voor vaak iets simpels) niet meteen zie meteen verder want de tijd loopt en ik moet nog 20 of 30 vragen!

Liever overslaan dan mogelijk in alle haast fout gokken (à la “ork ork ork, soep eet je met een ?” of “een koe drinkt ?”)

Geef je mij (of iemand anders) de dubbele tijd voor zo’n test (of geen limiet) dan werkt dat veel beter, en red je het vaak zelfs binnen de gestelde tijd.

Beter zou dan volgens mij zijn om zo’n hele test te laten doen met een vaste tijdslimiet per (re)actie als het gaat om op een knop drukken of een pedaal in te trappen, dus eerst bijv. 3 seconden en daarna nog een keer met 2 seconden, 1 seconde etc. en dan te kijken wanneer iemand echt fouten gaat maken (of niet binnen de tijd antwoordt, of overduidelijk zit te gokken)?

Tenzij het echt een ‘impulstest’ is, om te kijken hoe snel iemand vermoeid raakt (en dus fouten gaat maken).

Ik ben het met je eens, de capaciteiten test bestaat uit 50 vragen waar je 15 minuten voor hebt. Bij vooral de rekenopdrachten heb je vaak een rekenmachine nodig waardoor je dus tijd te kort komt en niet alle vragen kunt afmaken.

Dat is juist de opzet van deze testen, kijken hoe je presteert onder druk en bij de IQ testen heb je dus zowel de tijdsdruk als de druk om een goed antwoord te geven.

Reageer