Skip to main content

Op dit “reizigers-helpen-reizigers” platform worden veel vragen gesteld. Volgens mij is de opzet van dit platform dat vragenstellers worden geholpen. 

Wat me steeds vaker opvalt, is dat de gegeven reacties voor een vragensteller niet behulpzaam zijn. Er wordt wat afgekat. Aanvallend/beschuldigend/verwijtend gereageerd. 

Er zijn hier "beroepsreageerders” die altijd een mening klaar hebben. Dat is prima, maar kan dat aub ook opbouwend en respectvol? De toonzetting van sommige reacties kan echt niet. Je zou als vragensteller bijna bang zijn, hier een vraag te stellen, omdat je wordt afgezeken. 

Als je hier veel meeleest, dan kom je inderdaad vaker dezelfde vragen tegen. Lijkt me geen probleem. Gewoon een nette reactie helpt deze vragensteller. 

En als je hier vaak meeleest, zie je ook dat steevast dezelfde mensen reageren met een zure opmerking. Deze mensen zijn waarschijnlijk doorgewinterde slimme ervaren en alwetende personen. Ik hoop van harte dat als zij zelf eens bij een organisatie een vraag moeten stellen, dat zij met meer respect worden behandeld en een net antwoord krijgen.

Gelukkig zijn er ook veel reageerders die goede en behulpzame reacties geven. Wie weet kan dat een voorbeeld zijn voor anderen.

Ik zal hier vast ook weer allerlei bagger over me heen krijgen. Maar ik wilde van mijn kant toch eens proberen de sfeer wat op te krikken op dit platform. 

Mijn vraag is dus: kan het aub vriendelijker en netter, zodat vragenstellers echt geholpen worden?

Je hebt zeker een punt. Maar soms kunnen vragenstellers niet meer geholpen worden. Als ze bijv. e-ticket aanschaffen waarvoor restitutie niet meer mogelijk is. 

Je hebt zeker een punt. Maar soms kunnen vragenstellers niet meer geholpen worden. Als ze bijv. e-ticket aanschaffen waarvoor restitutie niet meer mogelijk is. 

Klopt, maar dan kan dat toch ook met een net en respectvol antwoord aangegeven worden. Als het mogelijk is met reden waarom het niet kan. Daar is een vragensteller mee geholpen.

De reden wordt vrijwel altijd aangegeven. De waarheid is niet altijd leuk.

Nou afbreken die zooi dan.

De reacties zijn helaas ook vaak onnodig, gewoon maar om "bericht nummer zoveel" te plaatsen, en in dit geval ook niet opbouwend.........

O sorry hoor. 

Eens

Naast niet behulpzame reacties merk ik ook dat discussies met enige regelmaat overgenomen worden door hobbyisten die termen als materieelsoorten en treinserienummers gebruiken waardoor niet-hobbyisten de discussie niet meer kunnen volgen. Of de discussie wordt opeens gekaapt voor hele andere zaken dan waar de vraag over ging.

Naast niet behulpzame reacties merk ik ook dat discussies met enige regelmaat overgenomen worden door hobbyisten die termen als materieelsoorten en treinserienummers gebruiken waardoor niet-hobbyisten de discussie niet meer kunnen volgen. Of de discussie wordt opeens gekaapt voor hele andere zaken dan waar de vraag over ging.

Op elk forum zonder strikte moderatie ontkom je daar niet aan, en ikzelf ben wat dat betreft ook een ‘deugniet’ qua off-topic gaan, of de randjes opzoeken van wat het systeem gewoon toestaat (je bankpas of e-ticket i.p.v. je ov-chipkaart gebruiken en zo).

Als een moderator daar wat van vindt weten ze me wel te vinden. Dat is helemaal prima, en gebeurt enkele keren per jaar, soit!

Aan de sleurklagers Irriteer ik me ook wel eens…  Oh wacht, je kunt je niet ergens aan irriteren want dat is geen correct Nederlands!

Reageren met “je bent de zoveelste die iets niet snapt, of niet goed gelezen heeft” vind ik wel irritant, ook al had de vraagsteller beter even kunnen zoeken naar eerdere topics over hetzelfde. Helaas staan veel topics in het archief, zoals deze dus (zonder nieuwswaarde, just for fun) 🤗

......en ikzelf ben wat dat betreft ook een ‘deugniet’ qua off-topic gaan....

Nou inderdaad, een heeel lang bericht van 6 jaar geleden nu weer herplaatsen is wel wat onzinnig of off-topic te noemen. Een beter voorbeeld kan je niet geven @Robert B.

Zo ie zo al die vanuit andere media gekopieerde berichten, zuiver om hier alles nog eens "dunnetjes" over te doen. Laat ze dat lekker op Facebook, Twitter of X bediscussiëren.

Of de discussie wordt opeens gekaapt voor hele andere zaken dan waar de vraag over ging.

Dat gebeurt vrijwel uitsluitend nadat de gestelde vraag al is beantwoord volgens mij, toch? En dan hoeft de vraagsteller er dus geen last meer van te hebben.

......en ikzelf ben wat dat betreft ook een ‘deugniet’ qua off-topic gaan....

Nou inderdaad, een heeel lang bericht van 6 jaar geleden nu weer herplaatsen is wel wat onzinnig of off-topic te noemen. Een beter voorbeeld kan je niet geven @Robert B.

Zo ie zo al die vanuit andere media gekopieerde berichten, zuiver om hier alles nog eens "dunnetjes" over te doen. Laat ze dat lekker op Facebook, Twitter of X bediscussiëren.

Misschien niet @Re.tep. Het is een beetje hoe je naar de situatie kijkt. Zullen we de geschiedenis maar niet vergeten. Ik zou zeggen, neem een kaart i.c.m een vrij reizen product. In juni. 2024 kan je in 10 dagen een hoop kennis op doen. Voor het schamele bedrag van...🤗

Nou inderdaad, een heeel lang bericht van 6 jaar geleden nu weer herplaatsen is wel wat onzinnig of off-topic te noemen. Een beter voorbeeld kan je niet geven @Robert B.

Ik denk niet dat dit topic over off-topic gaan gaat. (jaja, even twee keer lezen 😉)
Waar ik zelf moeite mee heb is het opgeheven vingertje waar een aantal forumleden regelmatig mee reageert. Iemand stelt een vraag, heeft wellicht iets niet op de juiste manier gedaan, en krijgt vervolgens een hele preek alsof hij jezus aan het kruis gespijkerd heeft. En misschien heb ik me daar zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt, hoor. Ik word ook wel eens chagrijnig wakker 🙂 Maar dat de sfeer af en toe een stuk beter kan ben ik het helemaal mee eens.

@Erryt NS Zo'n uitje naar St. Louis lijkt me nou echt wat voor jou. Misschien even met je baas spreken. Sorry werkgever…. St Louis Style Ribs Made Easy (youtube.com) ;)

Reageer