Skip to main content
beantwoord

snelheid trein binnen bebouwde kom

  • 6 June 2024
  • 8 reacties
  • 178 Bekeken

Welke snelheden zijn van toepassing binnen de bebouwde kom ?

8 reacties

Reputatie 7

Hoi! De toegestane snelheid verschilt heel erg per baanvak. Op de Open railway map kan je per traject bekijken wat de toegestane snelheid is voor treinen

Hallo Glimmen en welkom bij de NS Community,

 

Op het spoor bij Glimmen is dat 140 kilometer per uur. De link van Sander is zeer uitgebreid. Ik kijk altijd graag naar het plaatje van Wiki. 

 

 

Reputatie 7
Badge

En de bebouwde kom heeft hier dus weinig invloed op, haha

Reputatie 7
Badge

Binnen de bebouwde kom of erbuiten, dat maakt voor een trein niet uit (niet zoals voor auto's).

Snelheden zijn meer afhankelijk van bogen, wissels en de gesteldheid van de spoorbaan.

Badge +3

En de bebouwde kom heeft hier dus weinig invloed op, haha

Neem aan dat er wel wat (niet-technische) beperkingen zijn bij perronsporen, of zou een ICE Eindhoven - Venlo met 160 km/u door alle vier stations in Helmond (en Deurne) mogen denderen?

Reputatie 7
Badge

En de bebouwde kom heeft hier dus weinig invloed op, haha

Neem aan dat er wel wat (niet-technische) beperkingen zijn bij perronsporen, of zou een ICE Eindhoven - Venlo met 160 km/u door alle vier stations in Helmond (en Deurne) mogen denderen?

De baanvaksnelheid daar is dan wel 160, maar de ATB laat dat niet toe. Volgens mij heeft ICE ook niet de benodigde extra trap die Thalys wel heeft/had. 

 

Ik kijk altijd graag naar het plaatje van Wiki. 

 

 

Best leuk om naar te kijken, maar in detail klopt er weinig van. Dit is in grote lijnen wel aardig om te bekijken, maar niet om de snelheid op een bepaald baanvak precies te bekijken. Volgens dit kaartje mag je bijvoorbeeld 100 kmh rijden als machinist tussen Haarlem en Zandvoort, in werkelijkheid is het net de helft van het traject......

Voor deze details is het plaatje iets te klein. Hij is ook vrij oud.

Reageer