Sollicitatie machinist, reistijd 1 uur naar standplaats | NS Community

Sollicitatie machinist, reistijd 1 uur naar standplaats

  • 29 December 2022
  • 6 reacties
  • 433 Bekeken

Zie de titel. Ik heb gesolliciteerd voor machinist (standplaats Utrecht) maar mijn reistijd is een klein uur (59 min). Ben wel uitgenodigd voor telefonisch interview, maar vraag me eigenlijk af of het nog zin heeft om dit door te laten gaan.

Is deze 45 minuten norm een harde eis of valt hier dan nog over te praten denken jullie? 

Baal er wel super erg van want er waren 2 maanden geleden nog vacatures bij standplaatsen dichterbij maar toen was ik er nog niet klaar voor om te solliciteren.


6 reacties

Verhuizen is geen optie?

Een vol uur reistijd (je praat dan over zo'n 70-80 km rijden) lijkt me nogal onpraktisch bij een beroep waar toch een redelijke mate van flexibiliteit is vereist. Ik vraag me ook af of u dat lang volhoudt in combinatie met onregelmatige diensten. 

NS zal ook vermoeden dat u zodra u in dienst komt u meteen zal gaan vragen om overplaatsing waardoor de standplaats Utrecht met u weinig opschiet.

Reputatie 7
Badge +3

In hoeverre het een keiharde eis is, weet ik niet. Ik vraag me alleen wel af hoe u aan een reistijd van 59 minuten komt. Dat lijkt de uitkomst van een reisplanner. Maar het is wel noodzakelijk dat u met eigen vervoer naar de standplaats kunt komen.

In hoeverre het een keiharde eis is, weet ik niet. Ik vraag me alleen wel af hoe u aan een reistijd van 59 minuten komt. Dat lijkt de uitkomst van een reisplanner. Maar het is wel noodzakelijk dat u met eigen vervoer naar de standplaats kunt komen.

Dat laatste is geen enkel probleem. 

Maar dan kan ik misschien toch maar beter wachten of er eventueel weer vacatures komen bij standplaatsen dichterbij. 

Reputatie 6

Wie weet is er wel een standplaats dichterbij waarvan ze weten dat er een positie vrij komt maar nog niet open staat.

Het is inderdaad wel een harde eis. Als ze kijken naar woon-werk afstand, gaan ze uit van eigen vervoer. Ik zou het gesprek aangaan en vragen welke standplaats. Als goed is, hebben ze je al geselecteerd op basis van de harde eisen.

Reputatie 7

Toen ik destijds voor de eerste keer solliciteerde was het een reden voor afwijzing. Er was toen echter geen ernstig personeelstekort, dus misschien dat men daar nu soepeler mee omgaat. Als je bent uitgenodigd voor een telefonisch interview dan zal men het niet zo'n probleem vinden, schat ik in. Wees wel voorbereid op de vraag hoe je het gaat managen omdat je wat verder af woont.

Reputatie 7
Badge

Ik heb een tijd terug met een recruiter gesproken en die 45 minuten is voor zover ik weet nog steeds een harde eis. Wel plannen ze je route op het meest gunstige tijdstip (4:00 's morgens). Mogelijk dat men hier wat soepeler in is geworden, maar reken daar niet al te hard op.

 

Hou er ook rekening mee (zoals al eerder aangegeven is) dat je per dag dan 2 uur onderweg bent van en naar werk. Als je een dienst hebt die om 04:02 begint (en die hebben we in Utrecht) sta je om 2:30 naast je bed en als je een dienst hebt die om 1:45 eindigt, lig je er om die tijd nog niet eens in. Bovendien kan het dan zo zijn dat je de volgende dag weer om 13:45 moet beginnen.

 

Dingetjes om rekening mee te houden als je dat gesprek in gaat.

Reageer