Skip to main content

Heb hier een filmpje van ICNG België: 

 

Wordt deze ICNG alleen getest door NS (test) treinmachinisten tussen België - Nederland v.v.? Had begrepen dat de ICNG België net als de nationale ICNG is toegelaten. 

Maar wanneer zal het officieel mogen rijden tussen België - Nederland v.v ? Wie bepaalt dat? ERS? Of DVIS en IL&T? 

Hoi Hanzeboog,

Inhoudelijk durf ik niet heel veel te zeggen over de toelatingsritten, buiten dat dat ik zeker weet dat Nederlandse machinisten deze testritten rijden. Er zullen ongetwijfeld ook Belgische machinisten mee (gaan) doen, maar inhoudelijk heb ik daar geen informatie over. Er hebben in ieder geval al wel testritten naar België plaatsgevonden.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het goedkeuren voor de internationale verbinding een akkoord vereist van de inspecties van beide landen, dus in Nederland IL&T en in België DVIS.


Testrit ICNG België met personeel: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1653354192110997/


https://youtu.be/1HsrUpIXjqI?si=I4Ejpj92WvIGZ6Zu


Eerste testrit ICNG 3316 naar Lelystad Centrum is prima gegaan. Kwam met 1 minuut vertraging op Lelystad Centrum. Zie Treinpositie.nl. Zag vrijwel niemand inzitten. Zoals dat gepland was. Trein reed daarna richting opstelterrein Lelystad. 

Zie op Treinpositie.nl wel dat er vertragingen waren in België/Schiphol. Heeft deze ICNG België al een rijpad? Met die zeer lange stop op Rotterdam Centraal kan de vertraging goed ingelopen worden. 


De proefritten tussen Rotterdam en Lelystad rijden buiten de spits op moment dat de intercity Dordrecht - Lelystad ingekort is tot Schiphol (en daar gekoppeld aan de IC naar Venlo). Daarom is er ook een lange stop in Rotterdam 's ochtends om te wachten tot de spits afgelopen is en een nog langere stop 's middags (1,5 uur, trein vertrekt net voor de spits leeg van Lelystad naar Rotterdam om daar na de spits verder te rijden naar Brussel).


Bemined bedankt voor de uitleg. Zoals gezegd is het een testrit. Goed dat ze nu al uitproberen. Wel na de reguliere treinen in de spitsuren. Kunnen ze kinderziektes voor dienstregeling 2025 mogelijk oplossen. 

En dan in dienstregeling 2025 een goed rijpad geven. Hebben ze dan die lange stop op Antwerpen Centraal? Al kan dat soms ook positief zijn. Want er zijn wel eens vertragingen van/naar Brussel - Antwerpen v.v. 

 

 


En dan in dienstregeling 2025 een goed rijpad geven. Hebben ze dan die lange stop op Antwerpen Centraal? Al kan dat soms ook positief zijn. Want er zijn wel eens vertragingen van/naar Brussel - Antwerpen v.v.

Die lange stop in Antwerpen is alleen op werkdagen, niet in het weekend. Er is dan blijkbaar geen goed pad Brussel-Antwerpen voor de EC Direct om in Brussel-Zuid na de rode Eurostar te vertrekken, maar wel ervoor (en gespiegeld in de andere richting). In Antwerpen wordt EC Direct dan door de rode Eurostar ingehaald. In het weekend rijden er wat minder treinen en is die inhaalactie niet nodig.


Reageer