traject zonder bovenleiding | NS Community
beantwoord

traject zonder bovenleiding

  • 14 February 2022
  • 7 reacties
  • 406 Bekeken

ik zat me af te vragen er was toch ergens in Nederland een stuk spoorlijn zonder bovenleiding? weet niet meer waar dat was. weet iemand dat toevallig misschien wel?

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 February 2022, 15:13

Bekijk origineel

7 reacties

Ik dacht dat Almelo - Mariënberg van onze collega's Arriva geen bovenleiding heeft.

ik zat me af te vragen er was toch ergens in Nederland een stuk spoorlijn zonder bovenleiding? weet niet meer waar dat was. weet iemand dat toevallig misschien wel?

Ongeveer 25% van het spoorwegnet heeft geen bovenleiding:

Groningen-Zuidbroek-Nieuweschans/Veendam 

Groningen-Sauwerd-Eemshaven/Delfzijl

Groningen-Leeuwarden

Leeuwarden-Harlingen Haven

Leeuwarden-Stavoren

Almelo-Marienberg

Zutphen-Hengelo 

Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk

Zevenaar-Winterswijk

Tiel-Elst

Nijmegen-Venlo-Roermond

Badge +3

Tussen Apeldoorn en Dieren ligt ook nog een spoorlijn waar in de zomer stoomtreinen rijden.

En tussen Goes en Baarland/Borsele een museumtrein, maar dat is volgens mij wel (deels) geëlektrificeerd.

En tussen Goes en Baarland/Borsele een museumtrein, maar dat is volgens mij wel (deels) geëlektrificeerd.

Er is voor het goederenvervoer een hele nieuwe elektrische lijn aangelegd naar de Sloehaven, maar die takt pas vlak voor Arnemuiden van de hoofdlijn af. De stoomtrein rijdt nog steeds over de oude, niet-geelectrificeerde lijn die in Goes begint.

Er zijn overigens nog een paar niet-geelektrificeerde museumlijnen zoals bijv. in Zuid-Limburg, bij Veendam en bij Hoorn.

Ook zijn er nog enkele niet-geelectrificeerde lijnen voor het goederenvervoer in gebruik zoals Amersfoort-Leusden, Lage Zwaluwe-Moerdijk, Lage Zwaluwe-Oosterhout, Coevorden-Duitse Grens, etc.

Reputatie 7
Badge +1

NS -reizigers rijdt enkel op baanvakken met elektra erboven. Alle diesel=dus kleinere lijnen worden door andere maatsch. bereden.

Overigens; op sites als wiki (er is zelfs wiki OVNederland) is dat allemaal te vinden, ook zaken waar je nu nog helemaal niet aan gedacht hebt.

Als je soms van plan bent dat af te gaan rijden: men is al bezig met onder de draad brengen van (ARV) R´mond-N´egen. Provincie Overijssel wil ook zsm Alm-Mar.br onder de draad brengen, maar dat is nog onzeker.

Provincie Overijssel wil ook zsm Alm-Mar.br onder de draad brengen, maar dat is nog onzeker.

Dat staat op losse schroeven nu er een proef komt met accutreinen. De Flirt Akku is wellicht een goedkoper alternatief mits die de specificaties in de dagelijkse praktijk weet waar te maken. Hetzelfde verhaal geldt voor Zutphen-Hengelo.

Roermond-Nijmegen zit pas in de planning fase, er wordt voorlopig nog helemaal niets gebouwd. Ik ben er gezien de alsmaar verder uit de hand lopende kosten nog steeds niet van overtuigd dat het project niet alsnog afgeblazen wordt. 

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt dat ook zien op www.openrailwaymap.org. Kies daar kaartstijl "Electrification (beta)”.

Reageer