uit genodigd voor gesprek en naar weken wachten gaat dit niet door. | NS Community

uit genodigd voor gesprek en naar weken wachten gaat dit niet door.

  • 22 December 2022
  • 10 reacties
  • 447 Bekeken

Ik heb gesolliciteerd voor machinist standplaats Nijmegen begin november motivatie en cv was goed.

Ik zal terug gebeld worden voor een gesprek.eind november kreeg ik een mail dat het langer ging duurden.nu krijg ik een mail dat het niet meer door ging omdat ze genoeg hadden.ik vind zelf dat dit niet kan.dan had je meteen nee moeten zeggen.niet correct met de sollicitant om gegaan.

Heb zelf het idee dat de leeftijd mee speelt maar dat zeggen ze dan niet.

 

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Vervelende ervaring voor u, maar we kunnen hier absoluut niet zeggen wat er aan is voorafgegaan en wat de achterliggende oorzaak is. U vult nu zelf ook dingen in. NS heeft, meer dan veel andere werkgevers, nog wel het beleid oudere werknemers in dienst te nemen en doet dat ook.

Bedenk dat dit geen postadres van NS is, en zeker niet als het gaat om personele zaken. In principe is dit een forum waarbij reizigers door andere reizigers worden geholpen. Er lopen hier wel een aantal (oud-) NS-medewerkers rond die dit lezen.

Ik zal terug gebeld worden voor een gesprek.eind november kreeg ik een mail dat het langer ging duurden.nu krijg ik een mail dat het niet meer door ging omdat ze genoeg hadden.ik vind zelf dat dit niet kan.dan had je meteen nee moeten zeggen.niet correct met de sollicitant om gegaan.

Heb zelf het idee dat de leeftijd mee speelt maar dat zeggen ze dan niet.

Klinkt meer alsof ze eerst even hebben afgewacht hoeveel mensen die eerder dan jij gesolliciteerd hebben uiteindelijk zouden worden aangenomen en dat ze je daarom als eventuele reserve kandidaat in de wacht hebben gezet. Een niet echt ongebruikelijke gang van zaken bij sollicitaties. 

Kan ook zijn dat de targets qua aanname zijn teruggeschroefd omdat er minder mensen dan verwacht vertrekken of omdat men de dienstregeling bij nader inzien voorlopig niet wil gaan opschalen.

Dan vind ik dat ze dan veel eerder antwoord hebben moeten geven niet eerst ja zeggen en dan zeggen we maar nee is niet zoals het hoort.

Mvg Dennis 

Dan vind ik dat ze dan veel eerder antwoord hebben moeten geven niet eerst ja zeggen en dan zeggen we maar nee is niet zoals het hoort. 

Als ik het zo lees hebben ze in eerste instantie gezegd dat je in principe geschikt was. Niet dat je uiteindelijk ook zou worden aangenomen.

Zowel werkgevers als werknemers proberen bij sollicitaties op meerdere borden te schaken. De werkgever houdt meerdere kandidaten in de race en de werknemer meerdere bedrijven omdat de uitkomst van een sollicitatie altijd onzeker is en het dus verstandig is een alternatief achter de hand te houden.

Op het moment dat je bijna een maand later die mail kreeg dat het nog langer ging duren had mijns inziens bij jou wel een belletje moeten gaan rinkelen. Als een potentiële werkgever plotseling geen enkele haast meer heeft en tijd gaat rekken is dat (zeker als hij beweert een groot personeelstekort te hebben) natuurlijk een heel veeg teken.

Het is trouwens onduidelijk waar NS precies mee bezig is. NS schermt met een groot personeelstekort maar er zijn tegelijkertijd erg veel berichten dat NS zeer terughoudend is met nieuwe mensen aannemen. Wellicht dat de financiële situatie bij NS daar in meespeelt. 

Sterkte met het vinden van een andere baan 

Klokken gingen al af heb nog gebeld na 2 weken Geen gehoor toen werd er gezegd dat ik gewoon terug gebeld zal worden ze hadden het druk was het aantwoor.daarom had ik dit niet verwacht.

Gr Dennis 

Als ik op de vacaturesite van NS kijk zijn er behalve voor Vlissingen en voor een paar standplaatsen in de Randstad geen vacatures voor machinist meer.

Ik weet niet hoe ik dat moet rijmen met verhalen van "er zijn overal enorme personeelstekorten" en "we moeten de dienstregeling massaal afschalen wegens personeelstekort".

Van de 331 vacatures op de NS-site zijn er momenteel nog maar 17 voor conducteurs en machinisten, al zullen er op de meeste van de genoemde standplaatsen wel meerdere nodig zijn.  

Reputatie 6
Badge +1

Ik weet niet hoe ik dat moet rijmen met verhalen van "er zijn overal enorme personeelstekorten" en "we moeten de dienstregeling massaal afschalen wegens personeelstekort".

Tussen het moment van aannemen en het moment dat een machinist zijn diensten volledig kan rijden zit ook aardig wat tijd. Grote kans dat er inmiddels voldoende nieuwe machinisten zijn aangenomen, maar nog in de opleiding zitten. Dan is het niet logisch om de vacatures nog online te houden. 

Ik weet niet hoe ik dat moet rijmen met verhalen van "er zijn overal enorme personeelstekorten" en "we moeten de dienstregeling massaal afschalen wegens personeelstekort".

Tussen het moment van aannemen en het moment dat een machinist zijn diensten volledig kan rijden zit ook aardig wat tijd. Grote kans dat er inmiddels voldoende nieuwe machinisten zijn aangenomen, maar nog in de opleiding zitten. Dan is het niet logisch om de vacatures nog online te houden. 

Op zich klopt je redenering volledig maar NS communiceerde begin deze week toch wat anders. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5353057/personeel-ns-trein-400-aangenomen-vacatures

Gelezen Bedankt nog voor de link

Gr Dennis 

Reputatie 7
Badge +3

Er moet natuurlijk ook nog plek zijn in de opleidingen. Het zou kunnen dat die op dit moment vol zitten of er zijn op een standplaats niet genoeg mentors. Misschien is daar over 3 maanden of een half jaar wel weer plek, dan zou je dan nog eens kunnen proberen. 

Reageer