Skip to main content

Zoals jullie misschien wel weten zal het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) aanstaande dinsdag uitspraak doen over het beroep van de Federatie Mobiliteit Nederland (waar veel van de lokale vervoerders deel van uit maken) met betrekking tot de onderhandse gunning van de HRN-concessie aan NS voor de periode 2025-2033.

Wat verwachten jullie dat de uitkomst zal zijn?

En wat voor breed scala aan gevolgen zal een uitspraak in het voordeel van de FMN hebben?

Over de uitslag durf ik niet te speculeren. Maar mocht de uitspraak in het voordeel van FMN zijn dan verwacht ik een noodconcessie van zeker 2 à 3 jaar want het is praktisch onhaalbaar voor andere vervoerders om zo snel een treindienst op te zetten. En daarna waarschijnlijk een periode van chaos want de regelgeving rondom het verdelen van capaciteit is naar mijn gevoel niet klaar om het landelijke intercitynet onder open toegang aan te kunnen bieden.


Net lid en dan deze post en dan als naam F(at)M(ax)1492 mij iets te toevallig allemaal. Ik ga hier niet over mee speculeren. Ik denk dat mijn standpunt richting NS inmiddels wel duidelijk is.


Net lid en dan deze post en dan als naam F(at)M(ax)1492 mij iets te toevallig allemaal.

Huh?


Net lid en dan deze post en dan als naam F(at)M(ax)1492 mij iets te toevallig allemaal. Ik ga hier niet over mee speculeren. Ik denk dat mijn standpunt richting NS inmiddels wel duidelijk is.

Dit is wel een hele bijzonder complot theorie.

Zelfs deze post kan hier niet aan tippen 😅, alleen is die niet serieus.

 

 


Net lid en dan deze post en dan als naam F(at)M(ax)1492 mij iets te toevallig allemaal. Ik ga hier niet over mee speculeren. Ik denk dat mijn standpunt richting NS inmiddels wel duidelijk is.

Dit is wel een hele bijzonder complot theorie.

Zelfs deze post kan hier niet aan tippen 😅, alleen is die niet serieus.

 

 

Vind ik ook hahaha


Nu ja dan nog vraag ik mij af wat een dergelijk topic op een reiziger helpt reiziger forum moet. Dit is puur speculatief topic wat er zou gaan gebeuren als NS de concessie alsnog verliest. Heeft niets met individuele reizigers te maken. 


Nu ja dan nog vraag ik mij af wat een dergelijk topic op een reiziger helpt reiziger forum moet. Dit is puur speculatief topic wat er zou gaan gebeuren als NS de concessie alsnog verliest. Heeft niets met individuele reizigers te maken. 

Alsof hier nooit specutalieve topic's zijn 🤣.

Nou ja, een keer wat anders voor de verandering, ook leuk toch?


Het is herfst, dus prima moment voor wat speculaas.


Dinsdag a.s. is geen uitspraak maar behandeling.

Voor de liefhebbers met tijd: vanaf 10u30 is de zitting via een livestream te volgen.

https://streams.nfgd.nl/zitting-cbb-beroepen-hoofdrailnetconcessie-2025-2033

De vraag is of deze rechter nu wel voldoende houvast vindt om (snel) tot een uitspraak te komen.


Wat houdt zo'n "behandeling" precies in?


Sowieso zal de verliezende partij een zaak aanspannen bij het Europese Hof.


Aan de ene kant ben ik wel benieuwd hoe het zal gaan als ook de regionale vervoerders op het HRN mogen rijden.

 

Het zou bijvoorbeeld een hoop druk van NS af kunnen halen en er zouden nieuwe verbindingen mogelijk kunnen zijn waar de reizigers naar verlangen.

Maar aan de andere kant levert het ook meer gezeik op:

meerdere keren moeten in en uitchecken, slechte verbindingen met andere vervoerders en abonnementen die niet overal gebruikt kunnen worden. ofterwijl pure chaos.

Er is nog een hoop waar over nagedacht moet worden en moet veranderen.

Ik ben van mening dat er eerst een goed systeem voor de ov chipkaart moet komen waarbij het niet zo vervelend is om te overstappen op een andere vervoerder voordat dit echt door gevoerd moet worden.


Aan de ene kant ben ik wel benieuwd hoe het zal gaan als ook de regionale vervoerders op het HRN mogen rijden.

 

Het zou bijvoorbeeld een hoop druk van NS af kunnen halen en er zouden nieuwe verbindingen mogelijk kunnen zijn waar de reizigers naar verlangen.

Maar aan de andere kant levert het ook meer gezeik op:

meerdere keren moeten in en uitchecken, slechte verbindingen met andere vervoerders en abonnementen die niet overal gebruikt kunnen worden. ofterwijl pure chaos.

Er is nog een hoop waar over nagedacht moet worden en moet veranderen.

Ik ben van mening dat er eerst een goed systeem voor de ov chipkaart moet komen waarbij het niet zo vervelend is om te overstappen op een andere vervoerder voordat dit echt door gevoerd moet worden.

De rechtszaak gaat alleen over de rechtmatigheid van de onderhandse concessieverlening voor de periode 2025-2035 maar niet over wat er gebeuren moet als die concessie als onrechtmatig zou worden beoordeeld. En dus niet over open access of zo.

In het geval dat de concessie ongeldig wordt verklaard ligt het voor de hand dat er een aanbestedingsstelsel voor het HRN komt waarbij de overheid de exploitant wordt (fijn voor jou want dat hoef je niet om te checken als je van vervoerder wisselt) en de spoorwegmaatschappijen op basis van inschrijving alleen nog verantwoordelijk worden voor de uitvoering van de treindiensten, wat in feite neerkomt op het Duitse systeem van aanbestedingen.

Het grote verschil met nu is dat NS dan gewoon een van de vele spoorwegbedrijven wordt en zijn voorkeurspositie verliest. Planning en exploitatie verhuizen dan van NS naar de overheid, bijv. door deze taken samen te voegen met ProRail in een nieuw bedrijf voor planning en beheer. Eventueel kan zo'n bedrijf dan ook de eigenaar worden van al het materieel en dat beschikbaar stellen aan de diverse exploitanten (materieelpool zoals in bijv. In Nedersaksen).


Dan vraag ik me wel af wat er met het materieel moet gaan gebeuren. Als NS minder trajecten in handen heeft, heeft het ook minder materieel nodig.

Gaat ICMm dan versneld naar de sloop en gaat het overige materieel in andere kleurstelling rijden? of gaat gelijk alles weg ten behoeve van moderne Stadler-treinstellen zoals FLIRT en KISS, zoals in Duitsland?


Dan vraag ik me wel af wat er met het materieel moet gaan gebeuren. Als NS minder trajecten in handen heeft, heeft het ook minder materieel nodig.

Gaat ICMm dan versneld naar de sloop en gaat het overige materieel in andere kleurstelling rijden? of gaat gelijk alles weg ten behoeve van moderne Stadler treinstellen zoals FLIRT- en KISS, zoals in Duitsland?

Zoals gezegd, materieel kun je onderbrengen bij ProRail+++ in een overheidspool of bij een leasemaatschappij. Sowieso leasen veel vervoerders tegenwoordig hun materieel. 

Of er dan nog iemand geïnteresseerd is in ICM zal afhangen van kosten en onderhoudsstatus, er zal gewoon een rekensommetje worden gemaakt. Het implementeren van een nieuw systeem zal trouwens een paar jaar kosten en dan is het voor ICM sowieso over en uit. 

Dit zijn allemaal implementatiedetails, belangrijk is hoe het toekomstige model zelf er uit zal komen te zien.

 


 

In het geval dat de concessie ongeldig wordt verklaard ligt het voor de hand dat er een aanbestedingsstelsel voor het HRN komt waarbij de overheid de exploitant wordt (fijn voor jou want dat hoef je niet om te checken als je van vervoerder wisselt) en de spoorwegmaatschappijen op basis van inschrijving alleen nog verantwoordelijk worden voor de uitvoering van de treindiensten, wat in feite neerkomt op het Duitse systeem van aanbestedingen.

Het grote verschil met nu is dat NS dan gewoon een van de vele spoorwegbedrijven wordt en zijn voorkeurspositie verliest. Planning en exploitatie verhuizen dan van NS naar de overheid, bijv. door deze taken samen te voegen met ProRail in een nieuw bedrijf voor planning en beheer. Eventueel kan zo'n bedrijf dan ook de eigenaar worden van al het materieel en dat beschikbaar stellen aan de diverse exploitanten (materieelpool zoals in bijv. In Nedersaksen).

 

Mooi moment om NS dan eindelijk te privatiseren zoals in een ver verleden al ter sprake is gekomen.


 

 

Mooi moment om NS dan eindelijk te privatiseren zoals in een ver verleden al ter sprake is gekomen.

Dan blijft nog steeds hetzelfde probleem met een onderhands gegunde concessie.


 

 

Mooi moment om NS dan eindelijk te privatiseren zoals in een ver verleden al ter sprake is gekomen.

Dan blijft nog steeds hetzelfde probleem met een onderhands gegunde concessie.

 

Mooi moment indien NS, nadat de concessie ongeldig zou zijn verklaard, dan gewoon een van de vele spoorwegbedrijven wordt, zoals beschreven.

Overigens lijkt de onderhandse gunning op zich niet het grootste probleem te vormen maar wel de samenstelling en het volume van de onderhands gegunde concessie.


Beursgang voor NS 😆


Reageer