beantwoord

Urineonderzoek bij medisch onderzoek voor HC?

  • 16 December 2022
  • 15 reacties
  • 964 Bekeken

Hallo allen,

Ik ben momenteel aan het solliciteren voor de functie van HC en heb volgende week mn medisch onderzoek (ben er bijna :D). Nu heb ik hier al wat informatie kunnen vinden over wat ik kan verwachten bij het mo (oa oogtest, hoortest, bloedonderzoek), maar las hier nergens iets over een urineonderzoek en/of een fietstest. Ik kreeg vandaag de uitnodiging van het medisch onderzoeksbureau met daarin de info dat ik een potje urine moet afstaan en sportkleding inclusief handdoek en zeep moet meenemen voor een fietstest…

Aangezien ik hier op het forum er niks over heb gelezen is mijn vraag nu dus: is een urineonderzoek en een fietstest daadwerkelijk onderdeel van het medisch onderzoek? Niet dat ik me daar zorgen over maak, maar vind t nogal frappant dat ik hier nergens iets over heb gelezen. Iemand hier misschien antwoord op of recent een mo gehad voor de functie van HC?

icon

Beste antwoord door Edwin 16 December 2022, 21:23

Bekijk origineel

15 reacties

Het beste kun je hierover even contact opnemen met recruitment van de NS, het komt mij een beetje vreemd over en heb het ook niet eerder gehoord.

@Loes  heb jij hier al eens over gehoord ?

 

Badge +3

Ik moest laatst voor een keuring wegens verlenging chauffeurskaart taxi ook urine meenemen (een potje hiervoor kan je gratis halen bij een apotheek).

De hele test bestond uit niets meer dan een soort lakmoespapiertje erin steken om te kijken of er glucose in je urine zit, wat zou wijzen op diabetes.

Meenemen voor een medische test is zo lek als een mandje natuurlijk, ze moeten je daar dan de mogelijkheid geven.  Overigens testen ze dit normaal via een vingerprik.

Badge +3

Meenemen voor een medische test is zo lek als een mandje natuurlijk, ze moeten je daar dan de mogelijkheid geven.  Overigens testen ze dit normaal via een vingerprik.

Dat zou ik ook verwachten, zeker als een bloedonderzoek toch al deel van de keuring uitmaakt. Heb niet gevraagd naar de reden maar het zou kunnen dat je bloedsuikerwaarde nogal kan schommelen (als je bijv. net een blikje cola hebt gedronken)?

Urinemonster hoefde trouwens niet ‘nuchter’ te zijn (ochtendurine), er stond in de brief ‘liefst minder dan een uur oud’… 🤔

Ben wel benieuwd wat men erover weet te vertellen tijdens jouw keuring @JcJay 

Ik durf er geen antwoord op te geven. Ik weet dat het een paar jaar geleden nog niet het geval was, maar ik durf niet te zeggen of hedendaags wel gebeurt. Hopelijk kan Loes hier meer over vertellen.

Dank allen alvast voor de antwoorden tot nu toe. Bellen met recruitment om te vragen hoe en wat heeft geen zin meer voor mij aangezien t nu weekend is en zij alleen tijdens kantooruren bereikbaar zijn (toch?). Het was allemaal wat kort dag; afgelopen woensdag PO gehad (positief afgerond), donderdag werd ik gebeld om een MO in te plannen, gezet op aankomende maandagochtend en vandaag (vrijdag) in de middag pas de details gehad, met dus in de email de tekst dat ik me moet voorbereiden op een bloedonderzoek/vingerprik en/of urineonderzoek en een fietsproef/inspanningsonderzoek. Nu ik net nogmaals de email lees weet ik nu niet helemaal hoe ik de email moet lezen. Er staat letterlijk:

---

Ter voorbereiding op het onderzoek:

Bij bloedonderzoek/vingerprik:

(uitleg)

Bij urineonderzoek:

(uitleg)

Indien u een afspraak heeft voor een fietsproef / inspanningsonderzoek:

Neem voor de fietstest sportkleding (broek, shirt en schoenen) en handdoek/zeep mee.

---

Door het woordje 'Bij' weet ik eigenlijk niet of ik t moet lezen als dat ik én een het bloedonderzoek én een urinetest én een fietsproef ga krijgen of het moet lezen als 'bij' (óf) een bloedonderzoek of, 'bij' (óf) een urineonderzoek en/of een fietsproef/inspanningsonderzoek (dat ik één van de drie kan krijgen, maar niet alle). Kan überhaupt nergens in de communicatie vinden óf ik een afspraak heb voor een fietsproef/inspanningsonderzoek en ik lees (hier) ook nergens dat iemand die gehad heeft.

Vandaar mijn specifieke vraag naar (de inhoud) van het medisch onderzoek voor HC anno 2022 en of iemand hier m recent gedaan heeft... Excuus als ik inhoudelijk teveel in details treed.

Reputatie 7
Badge

Zo ik m lees moet je voor de fietstest/inspanningsproef een aparte afspraak hebben. Staat die nergens dan verwacht ik dat die voor jou niet van toepassing is.

 

Urine onderzoek kan (al heb ik die voor de machinistenkeuring nog nooit gehad, voor mijn rijbewijs D keuring wel).

Bloedonderzoek is een vingerprik voor (meen ik) glucose en cholesterol. 

Gewoon van uitgaan dat het alleen de vingerprik is voor inderdaad glucose en cholestorol want dat is standaard bij de MO.  Fietstest en Urinetest nooit gehoord bij een MO voor het spoor.

 

Denk wel even aan wat je eet en drinkt voor het MO vanwege de glucose test.

Badge +3

Och ja, dan gewoon een beetje urine mee en kijken/vragen wat voor tests ze daar op los laten.

Bij goed werkende nieren zal die 100% negatief zijn, hoe zoet je ontbijt of lunch ook was.

Dat is blijkbaar iets nieuws bij (soortgelijke) keuringen?

Diabetes is wel een ‘sluipende ziekte’ natuurlijk, je merkt er zelf niets van maar op termijn kan het een enorm risico voor een werkgever zijn, voor een functie waar je altijd alert moet zijn (maar dan denk ik eerder aan een machinist dan een conducteur).

Zo’n fitness test (stel je bent 1,75m en weegt 90 kg dus een hoge BMI) zegt ook wel iets. Kan je met zo'n ‘lichaamsbouw’ bij wijze van spreken een marathon kan lopen/fietsen dan is er geen probleem. 🤔

Reputatie 7

De NS wil verifiëren of je de afgelopen maand een pretsigaret hebt gerookt.

Nah, dan komt t wel goed... 

Nou, vandaag mn MO gehad. Hoefde niet in een potje te plassen en ook geen fietstest te doen 🤭 Dus eigenlijk alleen de standaard dingen werden gedaan zoals elders beschreven, mocht iemand t willen weten. De tekst in de uitnodigingsmail was dan ook veel te verwarrend/uitgebreid. 

Uitslag bij was positief, dus uh... wie weet tot ziens?

Reputatie 7

‘De uitslag was positief’

 

Hum… bij een medisch onderzoek is dat nu juist niet de bedoeling. 😁

Gefeliciteerd, bijna collega. Blijf je ook actief hier binnen de community?

Thanks. Zal hier wel aanwezig blijven en wellicht af en toe reageren op topics om anderen van info op basis van mijn ervaring te voorzien 🙃 

Reageer