‘Veel mensen vinden het ov maar gedoe’ | NS Community

‘Veel mensen vinden het ov maar gedoe’

  • 26 August 2022
  • 14 reacties
  • 300 Bekeken

https://www.ovmagazine.nl/vakartikel/veel-mensen-vinden-het-ov-maar-gedoe

 

Voor ov-gebruikers zijn de OV-chipkaart en bijbehorende handelingen gesneden koek. Maar voor wie gewend is aan de auto, is de chipkaart of zelfs het hele ov een onbekende wereld. Het idee dat een reis met trein of bus een hoop gedoe is, belemmert de overstap van auto op ov – zelfs voor wie bereid is tot duurzamer gedrag.

 


14 reacties

https://www.ovmagazine.nl/vakartikel/veel-mensen-vinden-het-ov-maar-gedoe

 

Voor ov-gebruikers zijn de OV-chipkaart en bijbehorende handelingen gesneden koek. Maar voor wie gewend is aan de auto, is de chipkaart of zelfs het hele ov een onbekende wereld. Het idee dat een reis met trein of bus een hoop gedoe is, belemmert de overstap van auto op ov – zelfs voor wie bereid is tot duurzamer gedrag.

 

Als reiziger wil je van A naar B. Het liefst een beetje voordelig. Klimaat?????

Eeeuh . . Dal Vrij weekend, museumjaarkaart en een elektrische deken

ofwel zoiets als: Verwarming laag, beetje ontwikkeling en een beetje besparing.💋

 

Reputatie 7
Badge +1

Niks nieuws. Al blinkt vooral spoor NL wel uit in klant-ON-vrindelijke manieren, waarbij zelfs de redelijk ervaren reiziger nogal eens instinkt en wat altijd als resultaat heeft dat je meer betaalt als nodig zou zijn. Maar er zijn tal van landen in beschaafd west-Eur die er nog veel meer moeite van weten te maken.

Reputatie 7
Badge +1

Het geneuzel van het omchecken wat één of andere domme staatssecretaris in het verleden mogelijk heeft gemaakt is wel een heel groot ergernispunt. Ik kan mij het reclamefilmpje nog herinneren waarbij gezegd werd een keer inchecken aan het begin van uw reis en één keer uitchecken aan het eind van uw reis. Afijn duizenden topics hierover op dit forum later………… Ook bestellingen ophalen bij een automaat en ook weer verwijderen bij een automaat klinkt heel erg jaren 19..

Reputatie 7
Badge +3

Op zich zou OV-Pay een groot deel van de drempels kunnen wegnemen. Bijna iedereen heeft een bankpas.

Maar goed beschouwd is er weinig nieuws onder de zon. Zo lang ik met het OV reis (mijn ouders hadden geen auto) hoor ik al gemopper van familie en vrienden over het ingewikkelde OV. Ik kan me nog herinneren dat je bij de buschauffeur een kaartje moest kopen en op het station bij het loket een treinkaartje. Wij hadden van verschillende busmaatschappijen dienstregelingen liggen om reizen voor te bereiden. Het was in die tijd een behoorlijk gedoe om uit te vinden hoe laat in een heel andere regio de bussen reden. En iedere busmaatschappij had eigen tarieven.


In vergelijking met mijn jeugd is het reizen met het OV heel veel eenvoudiger geworden. Een app als 9292 is een onvoorstelbare verbetering voor zowel de dagelijkse als de incidentele reiziger. Zelfs als regelmatige reiziger krijg ik slimme reismogelijkheden aangeboden waar ik zelf op basis van raadplegen van dienstregelingenstabellen nooit op gekomen zou zijn.

Er zijn al enorme stappen gezet om het reizen met OV eenvoudiger te maken. Nu nog het betalen zo eenvoudig mogelijk maken.

Een heel ander punt is natuurlijk dat de betgrouwbaarheid van het spoorvervoer enorm verbeterd moet worden om de trein echt een aantrekkelijk alternatief voor de auto te maken.

Reputatie 7

Als ik bij vrienden vraag waarom ze nooit met het ov reizen hoor ik al jaren: 

1. Ik wil gewoon niet afhankelijk zijn!

2. Het kost (te)veel tijd naar 99% van de bestemmingen waar je moet zijn + dan moet je nog lopen terwijl ik met de auto van deur tot deur ga.

3. "Altijd" storing, defect of vertraging.

4. Veel wachten / geen goede aansluitingen / aansluitend vervoer is er niet (of alleen overdag of doordeweeks)

5. Incidenteel reizen zonder chipkaart veel te duur. 

Reputatie 7
Badge +1

Een voorbeeld gepost 15 minuten geleden.

 

 

Ik sta niet volledig achter het artikel overigens, maar vind dat het wel een hoop valide punten benoemt. Ook als het over de grens nog altijd erger kan. Plaats dit met opzet in off-topic, omdat anderen het misschien ook interessant vinden om eens over na te denken. NS bijvoorbeeld, om maar een zijstraat te noemen.

Reputatie 7
Badge +3

In het OV is men vooral erg goed geworden in het verzinnen van oplossingen van problemen die er niet of nauwelijks waren zonder de werkelijke knelpunten op te lossen.

Een ander probleem is de regelmatig falende achterliggende techniek bij allerlei processen. Maar vroeger was beslist niet alles beter. Zo ging het wel eens mis met het lamineren van stamkaarten waardoor iemand met een andere pasfoto moest langskomen. Of de aanvraag voor een NS- of OV-jaarkaart die wel een week in beslag nemen en iemand moest dan twee keer naar het station komen en het hele bedrag in één keer afrekenen. Contant of met girobetaalkaarten of eurocheques.

Badge +3

Ik zit op Twitter in een heel ‘vervelende’ discussie over e-tickets met spitsbeperkingen en het verschil met reizen op een (anonieme) ov-chipkaart. Ging in dit geval over Samenreiskorting.

Het is mij volstrekt duidelijk natuurlijk, maar deze reizigers (beiden een handicap) liepen gisteren tegen allerlei problemen aan wegens een trein die opgeheven werd in Akkrum en er in Heerenveen (spits) uit moesten.

Eentje wil nu GTbV claimen (nee, ik kan niet in een Intercity en Reisassistentie was niet snel te regelen).

En een (anonieme) ov-chipkaart dan? Nee, dan moet ik elke keer saldo gaan laden. Persoonlijke kaart met Flex of automatisch opladen dan? Nee, dan wordt er geld afgeschreven op een moment dat ik het zelf misschien hard nodig heb…

Hoop gedoe inderdaad.

Persoonlijke kaart met Flex of automatisch opladen dan? Nee, dan wordt er geld afgeschreven op een moment dat ik het zelf misschien hard nodig heb…

Bij Flex is bij mij drie keer zonder enige reden een correctetarief van 50 euro in rekening gebracht en ook van mijn rekening afgeschreven. Nou heb ik het elke keer wel teruggekregen en 150 euro is voor mij is het niet zoveel geld, maar je zou het maar niet al te breed hebben en enkele weken tot maanden moeten wachten op je geld. Niet iedereen kan zomaar langdurig zulke bedragen missen

Badge +3

Bij Flex is bij mij drie keer zonder enige reden een correctetarief van 50 euro in rekening gebracht en ook van mijn rekening afgeschreven. Nou heb ik het elke keer wel teruggekregen en 150 euro is voor mij niet zoveel geld, maar je zou het maar niet al te breed hebben en enkele weken tot maanden moeten wachten op je geld. Niet iedereen kan zomaar langdurig zulke bedragen missen

Voor ‘dat soort mensen’ is NS Flex (met die suffe correctietarieven) natuurlijk een draak.

Bij reizen op saldo (Dal Voordeel) zou een controle zonder geldig vervoerbewijs je hooguit een ‘geel briefje’ (UvB) opleveren, waarover je in discussie kunt met de Klantenservice.

Maar ja, als dat om een incheck bij de verkeerde vervoerder gaat mag je daar ook weer de molen in (via Uitcheckgemist, 3 keer per jaar).

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit op Twitter in een heel ‘vervelende’ discussie over e-tickets met spitsbeperkingen en het verschil met reizen op een (anonieme) ov-chipkaart. Ging in dit geval over Samenreiskorting.

 

En een (anonieme) ov-chipkaart dan? Nee, dan moet ik elke keer saldo gaan laden. Persoonlijke kaart met Flex of automatisch opladen dan? Nee, dan wordt er geld afgeschreven op een moment dat ik het zelf misschien hard nodig heb…

Hoop gedoe inderdaad.

 

Sommige mensen maken wel overal een probleem van of willen dingen gewoon niet begrijpen. In plaats van iedere keer saldo laden moet ze nu iedere keer een e-ticket kopen, net zoveel handelingen. Nu blijkt dat een e-ticket voor de daluren (Samenreiskorting) een beperking heeft die de OV-chipkaart niet heeft en heeft ze daar een klacht over. Die spitsbeperking staat aangegeven op de website maar heeft ze blijkbaar niet gelezen. 

Robert geeft linkjes naar informatiepagina's over Samenreiskorting en over reizen met de OV-chipkaart (Van rit naar reis) en legt het één en ander uit en nog is het niet duidelijk. Klaagt maar dat ze niet iedere keer saldo wil laden, niet altijd €20 heeft om op de kaart te laden (terwijl voor Samenreiskorting €10 al genoeg is), wil dan ook niet automatisch opladen, want ook daar geen geld voor. Werkelijk alles is een probleem en op tips die gegeven woden reageert ze alleen negatief. Waarschijnlijk zou ze nog een ellenlange klacht posten als je d’r geld toe zou geven. 

Reputatie 7

Ik lees in het artikel ook dat er in het algemeen weinig reizigersinbreng is in het ov. Dat lijkt zeker te kloppen. Er zijn enquêtes en panels, maar wat leveren die de reiziger nu daadwerkelijk op? Terugkoppeling van resultaten is er weinig, en als het er is, is het summier en wordt ook niet aangegeven wat er nu wel en niet mee gedaan wordt en waarom niet.

Reputatie 7

Op het klantenpannel van NS worden de onderwerpen eenzijdig ingebracht door de NS hierop kan men reageren maar de klant mag zelf niets inbrengen terwijl de inbreng van de reizigers net zo belangrijk zijn als de Ideeën van NS.

Juist van kritische reizigers kan men leren, en is het belangrijk dat die zich gehoord voelen. In mijn ogen zou men met klantenpannel en community veel meer kunnen als het wat meer tweerichting verkeer was.

 

 

Reageer