Skip to main content

Waarom wil de NS de prijs verhogen met 8%?

Ze hebben wel geld voor reclame op tv, wat ik zo weet rond de duizend euro kost om te maken. Als ze daar nou eens mee stoppen.

Welkom bij de NS Community!

Een reclamespotje op de radio (STER, publieke omroep dus NPO) begint bij 10.000 euro.

TV reclame uitzenden is een stuk duurder (nog afgezien van de productiekosten) maar blijkbaar toch lucratief, al is het maar om personeel te werven.

Oh, de prijzen staan op https://www.ster.nl/tarieven-npo-reclame-en-adverteren

Richtprijzen reclamecampagne

  • Campagne tv vanaf  € 40.000*
  • Campagne radio vanaf  € 10.000*
  • Campagne online vanaf  € 2.000*

* Gemiddeld instapbedrag, budget kan afwijken afhankelijk van je doelstelling, doelgroep, spotlengte, zenderkeuze en inkoopmaand.


Er worden rond de 1.3 miljoen reizen per dag gemaakt, laten we zeggen dat de gemiddelde prijs 7 euro is.

1.300.000 x 7 = 9,1 miljoen euro

108% van 7 euro = 7,56 euro

1.300.000 x 7,56 = 9,828 miljoen euro

728 duizend euro extra per dag dus.

728.000 x 365 = 265.720.000 euro

Zoveel zal de NS wel niet uitgeven per jaar aan reclames.


Waarom wil de NS de prijs verhogen met 8%?

Omdat NS ook zijn personeel en zijn rekeningen moet betalen.

De uitgaven aan reclame zijn procentueel verwaarloosbaar.


Een reclamespotje op de radio (STER, publieke omroep dus NPO) begint bij 10.000 euro..

De prijzen zijn niet per spotje maar voor een campagne. Het spotje wordt daarvoor dus een aantal malen uitgezonden.


De prijzen zijn niet per spotje maar voor een campagne. Het spotje wordt daarvoor dus een aantal malen uitgezonden.

Mijn vorige reactie aangepast met ‘campagne’ info en prijzen.

Whatever, het gaat om de kosten voor een landelijk reclamespotje radio/tv .. 😴


Waar ik mij meer aan erger is dat die reclames zover van het werkelijke product afstaan 


Waar ik mij meer aan erger is dat die reclames zover van het werkelijke product afstaan 

Ik ook, het geeft een aardig inkijkje in hoe wereldvreemd het beeld is dat de commerciële afdeling van NS heeft.


Ook leuk is dat ze spotten met de dagelijkse problemen waarmee ze kampen zoals vertraging 😃.


Het is de vicieuze cirkel waar NS maar niet van af wil komen helaas. Steeds meer mensen haken af van OV en de kosten moeten worden gecompenseerd door de overblijvende reizigers.

De joekelsalarissen van Koolmees & crew. zullen echter geen deuk voelen ben ik bang! 😇


De joekelsalarissen van Koolmees & crew. zullen echter geen deuk voelen ben ik bang! 😇

Tja, als je de CAO-kosten twee jaar achter elkaar gierend uit de klauwen laat lopen zonder de arbeidsproductiviteit te verhogen heb je vanzelf een financieel probleem.

Overigens vind ik het altijd grappig dat er veel mensen zijn die bij een staking hard roepen dat de salarissen bij NS flink omhoog moeten en dan een halfjaar later verontwaardigd zijn als ook de tarieven omhoog gaan om die hogere salarissen te kunnen betalen.

Dat een directeur goed verdient (realiseer je dat van zijn salaris wel sowieso de helft linea recta naar de belastingdienst gaat) vind ik prima mits hij/zij ook goed presteert. En dat laatste is bij Koolmees helaas bepaald niet het geval en nog minder bij de recent vertrokken directeuren.


Wie laat zich door reclame van NS op nog overhalen om voortaan de trein te gebruiken? Hebben die campagnes wel effect? Het imago is zo negatief....


Tja, als je die reclames ziet dan is treinreizen leuk en zijn er geen problemen. We weten wel beter, NS!


Wie laat zich door reclame van NS op nog overhalen om voortaan de trein te gebruiken? Hebben die campagnes wel effect? Het imago is zo negatief....

Ja, totdat je de mensen er gebruik van maken, dan niet meer. 🙂.

Als reiziger weet je beter, maar de gemiddelde autogebruiker niet.


Reageer