Skip to main content

Beste lezers,

weet iemand of er open dagen bestaan bij de verkeersleiding? Mijn (net volwassen) zoon droomt ervan verkeersleider te worden. Misschien is er de mogelijkheid tot een ochtend meelopen of ‘stage’, zodat hij kan zien hoe het in werkelijkheid eraan toe gaat en zijn pad kan uitstippelen? Hopelijk heeft iemand meer informatie.

Hartelijke groet van Bessie

Dit staat op de site van ProRail:

  • Kan ik een dag meekijken op een verkeersleidingspost?

    Dat kan zeker. Een onderdeel van het selectieproces is een informatieavond op de post. Zo zie je met eigen ogen je mogelijke werkplek als treinverkeersleider. In dit geval heet die werkplek de seinzaal. Echt een dagje meewerken kan helaas niet. Er kan elk moment iets gebeuren, mensen zonder de opleiding tot treinverkeersleider mogen dan niet op de seinzaal blijven. 

 

linkje https://www.werkenbijprorail.nl/faq


Dit staat op de site van ProRail:

  • Kan ik een dag meekijken op een verkeersleidingspost?

    Dat kan zeker. Een onderdeel van het selectieproces is een informatieavond op de post. Zo zie je met eigen ogen je mogelijke werkplek als treinverkeersleider. In dit geval heet die werkplek de seinzaal. Echt een dagje meewerken kan helaas niet. Er kan elk moment iets gebeuren, mensen zonder de opleiding tot treinverkeersleider mogen dan niet op de seinzaal blijven. 

 

linkje https://www.werkenbijprorail.nl/faq

Vraag me dan toch af... Er kan toch altijd wat gebeuren, zelfs tijdens die informatieavonden, wordt de informatieavond dan gewoon afgelast?


Ik lees het als, meewerken mag niet maar meekijken wel, en niet blijven indien er een calamiteit is.


Ik lees het als, meewerken mag niet maar meekijken wel, en niet blijven indien er een calamiteit is.

Precies, zo gaat dat in zijn werk. Meestal mag je ook niet op de werkvloer, maar achter glas op een speciaal kijkpunt meekijken om de medewerkers niet te storen.


Dank voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag! 


Veel plezier gewenst, Bessie!


Je kunt volgende maand wel het OCCR bezoeken: https://raildagen.nl/locatie/bezoek-het-operationeel-controle-centrum-rail/

Dit is niet helemaal hetzelfde maar zal ook interessant zijn voor iemand die zich wil oriënteren op een functie in deze hoek van het spoor. En misschien komt de rondleiding ook wel langs de uitwijkpost, dat is een reserve verkeersleidingspost die alleen gebruikt wordt bij calamiteiten en oefeningen.


Wat interessant! Dank je wel! 


Er zijn verkeersleider spellen. Het meest realistische vind ik SimSig, dit speelt in UK af. Ook Arnhem en Hilversum heeft een spel gehad, maar dit kan ik niet meer online vinden.

 

Hou wel rekening mee dat een spel (of game) nooit waarheidsgetrouw is, in het echte wereld is het net iets anders en een fout maken is (bijna) niet mogelijk. Maar met dat in de achterhoofd geeft het misschien een indruk.

 

Tevens heeft ProRail diverse filmpjes op YouTube staan.

 

Indien uw zoon aan functie eisen voldoet, gewoon solliciteren.

 

 

 

 


...... in het echte wereld is het net iets anders en een fout maken is (bijna) niet mogelijk........

Wel heel erg verkeerde indruk hoe het werk van een ProRail treindienstleider is. "Kan geen fouten maken", hoe verzin je het @Seinhuis Echt een heel zorgelijke gedachtegang....…

Verder is het werk als treindienstleider (ProRail) compleet ander werk dan werken op het OCCR (NS). Je kan ze wel met elkaar vergelijken: bij beide zit je binnen in een letterlijk erg van de buitenwereld afgesloten werkomgeving. Daar moet je wel tegen kunnen.


Wel heel erg verkeerde indruk hoe het werk van een ProRail treindienstleider is. "Kan geen fouten maken", hoe verzin je het @Seinhuis Echt een heel zorgelijke gedachtegang

Toch wel, want ‘mag (eigenlijk) geen fouten maken’ geldt ook voor mij.

Of dat mag (als air/road traffic controller op een slechte dag...) beperkt dat zich tot iets wat je beter had kunnen doen of net iets sneller had kunnen bedenken.

Die ‘afgesloten’ werkomgeving moet wel jouw ding zijn, https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/pottenkijkers liever niet want die weten alles beter natuurljik.

Afgesloten niet echt, want er kijkt altijd wel iemand mee voordat jij op een knopt drukt bij een belangrijke beslissing (en een trein te vroeg of te laat mag laten vertrekken of zo).


...... in het echte wereld is het net iets anders en een fout maken is (bijna) niet mogelijk........

Wel heel erg verkeerde indruk hoe het werk van een ProRail treindienstleider is. "Kan geen fouten maken", hoe verzin je het @Seinhuis Echt een heel zorgelijke gedachtegang....…

Verder is het werk als treindienstleider (ProRail) compleet ander werk dan werken op het OCCR (NS). Je kan ze wel met elkaar vergelijken: bij beide zit je binnen in een letterlijk erg van de buitenwereld afgesloten werkomgeving. Daar moet je wel tegen kunnen.

Lijkt me vrij logisch dat een fout maken echt niet kan als treindienstleider en dat je zorgvuldig over de situatie moet nadenken voordat jij iets uitvoert, er zijn meerdere beroepen waarbij dit zo werkt. Bijvoorbeeld een chirurg en een politieagent. Tuurlijk iedereen maakt fouten maar in sommige beroepen kan je je dat echt niet veroorloven.

 

Jouw keuze kan enorme gevolgen hebben in dit soort situaties, "Oopsie, foutje" en voor je het weet heb je een ongeluk veroorzaakt.


Er worden volgens mij vaak genoeg foutjes gemaakt, maar de meeste handelingen leveren geen gevaar op, alleen (extra) vertraging. Ooit 20 minuten vertraging gehad omdat men de sprinter naar het aankomstspoor van de intercity had gestuurd en die vervolgens eerst afgerangeerd moest worden maar de machinist was al weg. Twee treinen op volle snelheid op elkaar af sturen kan sowieso niet, dat wordt door de beveiliging afgevangen.

Het is vooral de mondelinge communicatie waar je geen fouten in mag maken. Bij het buiten dienst nemen van een spoor zodat onderhoudspersoneel de baan in kan moet uiteraard het juiste spoor buiten dienst genomen worden en moeten de verhinderingen correct aangebracht worden, anders heb je een risico op een aanrijding. Bij dat soort procedures moet de treindienstleider dus niet afgeleid worden en moet de procedure zorgvuldig doorlopen worden, waarbij alle communiceerde informatie herhaald wordt ter controle.


Ook nog een optie tijdens de raildagen, maar dan alleen op vrijdag, is om een gesimuleerde verkeersleidersomgeving te bekijken:: https://raildagen.nl/locatie/ontdek-de-onzichtbare-wereld-achter-het-spoor/


Reageer