Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21385 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

244 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik heb nog een vraag voor de Hoofdconducteur: is er een app waarmee je op een strategische manier een krappe overstap zo kan plannen dat je hem goed haalt? Bijvoorbeeld vanuit Vlissingen naar Breda misschien?
Vraagje over de juiste volgorde van V en S vv.

Ik lees bij verschillende topics de discussie over deze mensen, maar volgens gebruiken er verschillende personen dan wel S. en V. dan V. en S.

Vraag; Welke is de juiste volgorde of maakt dat niks uit in dit geval? Voor de duidelijkheid; Waar V. en S./ S. en V. voor staat is (zonder dat ik er toen ernaar gevraagd had) me duidelijk!:8
Tegenwoordig heet die afdeling Veiligheid en Service, VenS. Vroeger was het Service en Veiligheid (SenV). Voor die tijd had je de afdeling PBT, Proces Bijzondere Taken.
Tegenwoordig heet de afdeling Veiligheid en Service, VenS. Vroeger was het Service en Veiligheid (SenV). Voor die tijd had je de afdeling PBT, Proces Bijzondere Taken.

OK. Dank voor het beantwoorden!
Slidestops, bij het gedeelte over de opleiding sprak je ook over een dagje AVG. Als regelmatige reiziger met een beperking ben ik wel even benieuwd: hoe ziet dat er precies uit? Wat krijg je allemaal op die dag? 🙂
Slidestops, bij het gedeelte over de opleiding sprak je ook over een dagje AVG. Als regelmatige reiziger met een beperking ben ik wel even benieuwd: hoe ziet dat er precies uit? Wat krijg je allemaal op die dag? :)

Leuke vraag:) Op die dag krijgen we instructie over assistentieverlening voor slechtzienden en met mindervaliden.
Een onderdeel van de dag is dat je door mensen die zelf slechtziend zijn, uitleg krijgt, van hun hoort wat de moeilijkheden van de berperkingen zijn en wat er nog verbeterd kan worden met NS, maar ook wat er goed gaat. Ook belangrijk is hoe ze behandeld willen worden.

Na de "theorie" ga je de praktijk doen. In dit geval krijgen we een bril op die slechtziendheid simuleert of een blindoek om. Je krijgt een stok en de opdracht, zoek de trap maar. Hierbij wordt je begeleid door iemand die zelf slechtziend of blind is. Diegene weet alles perfect te vinden, terwijl wij aan het stunten zijn.

Een ander deel praktijk is dat je in een rolstoel terecht komt en je gaat elkaar helpen. Je krijgt obstakels en ook hier wordt weer uitgelegd over de praktijk en dergelijke.



Wij krijgen als conducteur niet hoe wij zelf assistentie moeten verlenen, daar dit een taak van de servicemedewerker is of evt V&S. Maar op deze dag krijgen we informatie om ons te verplaatsen in de reiziger en bewust te worden dat het niet voor iedereen vanzelf sprekend is. Je krijgt handvaten mee om de reiziger een goede service te bieden 🙂
Wat zijn die handvaten precies? Wat zijn een beetje de do's en don'ts die je als HC bij een dergelijke dag meekrijgt? 🙂
Reputatie 7
Badge +3


Na de "theorie" ga je de praktijk doen. In dit geval krijgen we een bril op die slechtziendheid simuleert of een blindoek om. Je krijgt een stok en de opdracht, zoek de trap maar. Hierbij wordt je begeleid door iemand die zelf slechtziend of blind is. Diegene weet alles perfect te vinden, terwijl wij aan het stunten zijn.


Dat stunten kan ik me heel goed voorstellen. maar het meest lastige lijkt me nog "zoek de deur van de trein".
Een trap bevind zich op een vaste plek en wanneer je een station eenmaal goed kent zul je die wel "blindelings" kunnen vinden. Idem met andere vaste objecten op een station, al dan niet met behulp van de geleidelijnen. Maar een trein stopt nooit exact op de meter op dezelfde plek, en treinen willen ook nog wel eens van lengte of type verschillen. Vind dan maar eens snel de dichtsbijzijnde deur.

Zo staat er bijna iedere ochtend op mijn station een blinde man met blindenstok die dezelfde sprinter als ik neemt. Hij vind zonder problemen de trap, het incheckpaaltje en wacht bijna op de centimeter nauwkeurig iedere dag op dezelfde plek op het perron tot de trein komt. Maar de ene dag stopt de trein met een deur vlak voor hem, een andere dag een paar meter verder of bv een bakovergang of de koppeling van de 2 treinstellen vlak voor hem. Vind dan maar snel de dichtsbijzijnde deur...

De eerste paar keer dat ik hem zag viel me op dat hij liep te zoeken waar een open deur was en soms was er wel eens iemand die hem hielp maar veel vaker ook niet. Intussen is het al zo'n anderhalf jaar of langer bijna standaard dat ik 's morgens naast hem ga staan, hem goedemorgen wens, we een gezellig praatje maken terwijl we op de trein wachten en ik leid hem naar de deur. Het is zelfs zo dan wanneer één van beiden een vrije dag of vakantie heeft we dit elkaar melden ;-)
Kleine moeite en het is nog gezellig ook.
Vreemd dat niemand de vraag stelt: Wat verdient dat?
@VIRM vooral niet dwingen dat de mensen hulp nodig hebben en niet zielig vinden. Ze zijn vaak erg redzaam en vragen het wel als ze hulp nodig hebben. Het is niet erg als je het vraagt, maar laat ze zelf kiezen en vooral; laat ze in hun waarde 🙂
Bijvoorbeeld met controle, roep in de coupé even wie je bent en wat je wil, pak een kaart niet aan maar laat die persoon hem zelf vasthouden(voor blinden/slechtzienden in dit geval).
@hwsonn:

Het salaris van een conducteur start bij ongeveer €1800 en is max tongeveer €2750 bruto per maand. Dit bedrag kan nog groeien naarmate de Hoofdconducteu langer in dienst is en meer neventaken heeft. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden hoort nog een onregelmatigheidstoeslag en een regeling van 8% vakantiegeld en 3% decembertoeslag, die nog bovenop het basissalaris worden uitgekeerd.
@Momo super tof, zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen 🙂 soms zijn het de kleine dingetjes die weinig moeite kosten en veel verschil kunnen maken!
Wat aardig en leuk dat jullie hier vragen beantwoorden :)

Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.
@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
Omroepen is op een ander paneel, bij de SLT is het om alle deuren open te houden, bij de Flirt vgm om de deur af te sluiten.


Naar links draaien is bij de SLT 'om alle deuren open te houden', begrijp ik niet. U bedoelt dat als ze eenmaal open zijn dat ze niet meer automatisch sluiten?
Naar links draaien is bij de SLT 'om alle deuren open te houden', begrijp ik niet. U bedoelt dat als ze eenmaal open zijn dat ze niet meer automatisch sluiten?
Dat kan je sowieso instellen bij de SLT, dat ze niet automatisch dichtgaan. Als je als HC je sleutel naar links draait, blijft de deur ook open staan, zonder dat je aan de vertrekprocedure begint.

Als je hem naar rechts draait, blijft die deur namelijk ook openstaan, maar in dit geval zullen alle andere deuren sluiten en vergrendelen (onderdeel vertrekprocedure)

... Als je als HC je sleutel naar links draait, blijft de deur ook open staan, zonder dat je aan de vertrekprocedure begint.

Oké, dus u heeft het over alleen de deur waar de hoofdconducteur bij staat die dan niet automatisch zal sluiten als de sleutel naar links wordt gedraaid bij Sprinter Light Train? En als die deur is gesloten en de sleutel wordt naar links gedraaid, gaat die deur dan open?
Badge +3
Okee, ik kwam dit topic tegen door de nieuwe forum-layout. En dan nu eigenlijk een vraag...

In de jaren 80/90 was er overal een conducteur (gevoelsbeleving).

Ik was student en kocht mijn kaartjes altijd in de trein (okee, dan betaalde je een knaak extra maar dat was te overzien, want je bent zojuist ingestapt natuurljik..) Nu is dat een UvB, en dat snap ik.

Maar het bleef een gok, want tussen bijv. Eindhoven en Amsterdam werd je minimaal twee keer 'geknipt' en vaak ook wel drie keer, waarbij de HC dan wist dat die jou al 'gehad' had dus andere mensen ging controleren

Dat principe werkte perfect! Iedereen werd een of meerdere keren gecontroleerd, maar nu eigenlijk nooit meer dus!

Mijn vraag is dus eigenljk:


Zijn er tussen pakweg 1990 en nu zoveel dingen veranderd voor een HC, waardoor controleren op een geldig vervoersbewijs (met name 1e klas) ineens niet meer mogelijk of onbelangrijk is?

Tussen Eindhoven en Amsterdam lukt een VIRM6 controleren prima, toch? En okee, als het druk is dan niet, maar zelfs in bijna lege coupés niets nakkes nada qua controle/handhaving. Focus je als HC bij drukte dan op de 1e klas, altijd en niet soms!

En als ik 1e klas zou gaan zitten, dan word ik verwezen naar 2e. Bij die 5 of 10% controle is mijn keuze om 1e klas te gaan zitten dan niet zo lastig.

Zeker DOEN dus, want je wordt hooguit verwezen naar een andere plaats!
Roep je hier nu op tot het doen van illegale activiteiten Robert B ???

Ondanks dat je pakkans misschien wel veel te laag is en hoger zou moeten zijn begreep ik bij ons op de standplaats dat ze hier steeds meer tegen optreden en dan niet door je naar de andere coupe te sturen maar door dit met een boete af te handelen. Dus je zou zomaar eens de verkeerde HC tegen kunnen komen.
Badge +3
Roep je hier nu op tot het doen van illegale activiteiten Robert B ???
Nee. Maar waar (hier dus egens?) zie je dat ik die oproep doe?


En als ik 1e klas zou gaan zitten, dan word ik verwezen naar 2e. Bij die 5 of 10% controle is mijn keuze om 1e klas te gaan zitten dan niet zo lastig.

Zeker DOEN dus, want je wordt hooguit verwezen naar een andere plaats!

Hier doelde ik op 😃 Je roept hier toch op om met je 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten ??
Sorry Robert, ik waardeer je bijdrages zeer maar over dit onderwerp is de laatste tijd al zo vaak geschreven op dit forum, dit onderwerp moet je toch wel duidelijk zijn.
Waarom dit mooie leerzame topic hier nu ook mee vullen ?

Geen HC zal hier ooit openlijk gaan schrijven dat hij/zij de gehele dienst niets doet, niet door de trein gaat en in de achterste cabine ligt te internetten. Gelukkig is fat ook niet zo, zo is mijn idee.
Dus waarom toch hier weer over de trefkans HC beginnen ?
Vraagje hoe vaak komt een gemiddelde hoofdconducteur eigenlijk een zwartrijder tegen?
En hoeveel doen er dan moeilijk tot zeer moeilijk of zijn zelfs gewelddadig?
Poeh, lastige vraag. Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. De een controleert natuurlijk ook meer als de ander.

Als ik naar mezelf kijk - had ik er als conducteur gemiddeld 1 á 2 per dienst. In de vroege wat minder als in de late diensten. Nu ik bij V&S zit is dat gemiddelde wel omhoog gegaan.

En wat is dan vervolgens moeilijk doen. Ik denk dat 1 op de 10 wel wat tegenstand bied, 1 op de 50 echt moeilijk doet en misschien 1 op de 1000 echt gewelddadig is.


Of dit een goed gemiddelde is weet ik niet, dit is van mij persoonlijk. Misschien dat @Loes nog kan aanvullen ?:)
Een gemiddelde geven is echt lastig. Er zijn periodes dat ik erg veel zwartrijders heb en ik heb periodes dat het rustig is. Vindt Slidestops zijn weergave wel een goeie, het is wel iets waar ik me in kan vinden.
Gemiddelde gemiddelde, met een beetje natte vinger werk heb ik ook geen moeite hoor. :)
Maar ik vroeg me gewoon af, hoeveel risico loopt een HC op "fysiek ongewenst contact",....
https://www.ovpro.nl/personeel/2017/05/17/veiligheidsgevoel-conducteurs-fors-lager-na-incident/

4 keer per jaar p.p.
690 meldingen totaal
310 meldingen duwen en trekken.

690÷4 is ongeveer 173..... Ofwel ongeveer 175 conducteurs doen hun werk. 🤔

Reageer