Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21387 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

244 reacties

Hoi hoi,

Als (hoofd)conducteur moet je wisselende diensten draaien. Hoe bevalt dat? Is dat te combineren met een (jong) gezin en privé leven?

En is elke conducteur een BOA of alleen dehoofdconducteur?

Gr. M.
Wisselende diensten draaien moet je liggen. Wat de een super vindt, vindt de ander vreselijk. Zelf draai ik alles om zowel alle voor- als nadelen te hebben. Met een jong gezin kan het een flinke uitdaging zijn, het moet van beide kanten komen, maar op de grotere standplaatsen zijn vaak voorkeursroosters, waardoor je bv alleen maar vroeg of alleen maar laat draait.

Conducteurs hebben we niet meer, iedereen is hoofdconducteur en dus tevens BOA bevoegd.
Reputatie 7
Badge
Als machinist draai ook ik wisselende diensten.
Op zich is dit wel te doen, maar je zult moeten accepteren dat je een aantal dingen moet missen.
Zo kun je bijvoorbeeld op zondagochtend moeten werken, waardoor je de voetbaltraining of -wedstrijd van je kind niet kunt bijwonen.

Je kind 's morgens vroeg naar school brengen kan een uitdaging zijn als je een dienst hebt gehad die om 2 uur 's nachts klaar was, of een nachtdienst tot 6 uur 's morgens.

Feestjes kunnen wel, maar je moet er rekening mee houden dat je goed uitgerust op je werk aankomt en 12 uur voor aanvang dienst mag je géén alcohol of andere middelen gebruiken.

Je moet je aanpassen, maar het is wel werkbaar te maken hoor.

Wat de BOA betreft: Elke conducteur bij NS is Hoofdconducteur en als zodanig BOA.

[edit]Ah, @Loes was me voor 🙂
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.

Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?

Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?
Reputatie 7
Badge
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.

Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?

Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?

Pas op: voorkeursroosters zijn leuk, maar er staat ook heel vaak (en in Utrecht 100% zeker) een wachtlijst voor.

Als je een vacature voor conducteur ziet, is dat altijd voor Hoofdconducteur en het is niet aan te raden om een BOA opleiding van te voren te doen, aangezien je die bij ons dan toch (een deel) overnieuw moet doen. Dat is geld weggooien voor niets 🙂
Ok heel goed om te weten van de BOA opleiding.

Ook over de wachtrijen van de voorkeursroosters. Moet je dan jaren wachten tot dat je aan de beurt bent?

Nog andere tips om mij goed voor te bereiden op deze functie?

In ieder geval hartelijk dank allemaal voor de waardevolle info! Heel blij mee.
Reputatie 7
Badge
Het ligt er een beetje aan welk rooster je voorkeur heeft, maar ja het kan een behoorlijke tijd duren voor je aan de beurt bent.

Wat de voorbereiding betreft kan @Loes je denk ik beter van dienst zijn, ik heb meer kaas gegeten van mijn eigen vak 😎
Op dit forum staat al veel geschreven over oa de voorbereiding op het vak hoofdconducteur. Het belangrijkste is het face to face contact met reizigers, dat ze zich gehoord en gezien voelen en dat je situaties snel weet te beoordelen. Over de grens gaan is niet ok en ook daar moet je een duidelijke visie over hebben.
Ook moet je snel van situatie kunnen schakelen, dat kan heel hectisch zijn, maar als hoofdconducteur word er van je verwacht dat je dat kan en prioriteiten kunt aangeven. Ook het samenwerken met collega's en je machinist is van belang, want je doet het samen. Bedenk ook waarom je dit vak zo mooi vindt om te gaan beoefenen.
@Mainwairing , over die roosters moet je je niet te druk maken, elk rooster heeft nml. zijn voor en nadelen als je kinderen hebt. Maar doordat je rouleert door de vroeg, dag, laat, nacht en ook nog eens vrije dagen door de weeks hebt, zie je je kinderen meestal vaker dan als je van 8 tot 5 werkte.

Helaas zul je wel in de weekenden actief zijn en dat kan 2 weekeinden op en 1 af zijn of om en om een weekend maar ook daar wen je vrij snel aan, alleen zoals Edwin al aangaf is het met feestjes wel eens wat lastiger en zul je daar niet altijd van de partij zijn.

Maar ik zou niet meer terug willen naar het werken van maandag tot vrijdag, de afwisseling in vrije dagen en in sommige gevallen kan ik in overleg met de dienstindeler wel iets schuiven op de doordeweekse dagen met mijn vrije dag, ideaal.
Hoi Jeroen,

Dat is fijn om te horen hoe jij daar tegenaan kijkt en hoe je het ervaart. Het is voor mij een beetje moeilijk voor te stellen hoe dat zal zijn aangezien in altijd een 8 tot 5 heb gehad.

En Loes, bedankt voor je tip. Ik.zal dit forum afstruinen naar voorbereidingstips. En over hoe het vak in elkaar steekt heb goed over na gedacht en ik ben er van overtuigd dat dat bij mij past 😊
Hoe vaak hebben jullie met agressieve en/of intimideren de reizigers te maken?
Als conducteur weinig. Een keer per kwartaal misschien. Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks). Ben ook wel benieuwd naar @Loes
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Agressie heb je in verschillende vormen. Uitschelden komt helaas geregeld voor, bedreiging en intimidatie een stuk minder, lichamelijk ook weinig. In 7 jaar tijd 2x lichamelijk, 0x bespuugd, bedreiging en intimidatie zeker wel een keer per maand en dat weet ik meestal te de-escaleren. Lastig daar een aantal aan te geven.
Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks).

Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Klopt helemaal 🙂 Ik ben ongeveer 2 jaar HC geweest en nu 2 jaar V&S

Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Inderdaad omdat we vaak erbij worden geroepen door collega's. Als hun dus af en toe zo eens wat meemaken en daar assistentie voor vragen - komt dat bij ons terecht. Waar de HC's niet verder kunnen in een situatie, pakken wij het op.

Ook constateren wij zelf een boel op het station. Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit.

Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.
Wat was je motivatie om V&S te gaan doen i.p.v. HC? En is dat dezelfde salaris-schaal?

En ben je altijd met meerdere tegelijk als V&S medewerker?
Met V&S heb je wat meer bevoegdheden en werkzaamheden die beter bij mij passen. Nu kan ik wat meer doorpakken t.o.v. een HC. Salarisschaal is hetzelfde.

We lopen altijd in koppels en soms met meer. Maar minimaal met 2 mensen dus 🙂

Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.


Ik zie dit in de praktijk ook wel twee kanten op werken inderdaad.

Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit

Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).
Reputatie 7
Badge
....Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel.....

Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.
De reizigers constateren dat al wat langer.
En wat is daar de oorzaak nu van ?
@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?

Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).


Op nachtnet treinen controleren wij in onze regio niet. Er rijden dan ook niet echt nachtnet treinen (3 extra late treinen op vrijdag en zaterdag, waarvan de laatste om 2.19 vertrekt). We staan dan wel op het perron bij die trein om een oogje in het zeil te houden en in te grijpen waar nodig.

Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.
De reizigers constateren dat al wat langer.
En wat is daar de oorzaak nu van ?


Ik denk voor een groot deel de veranderende werkinstructie en een deel mentaliteit.

@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?

Het leukst is de afwisseling, contact met de mensen en vrijheid. Daarbij een heel goed salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Mindere kant zijn de aanhoudingen met veel geweld en calamiteiten zoals aanrijdingen.
En welke rol hebben jullie bij een aanrijding? De omstanders helpen en op afstand houden? Gaan kijken of de persoon die aangereden is nog te redden is?
Iedere hulpdienst heeft zijn eigen rol bij een aanrijding.
Politie zorgt voor onderzoek (of er iets strafrechtelijk is gebeurd), wegafzetting en mensen op afstand houden.
Ambulance ontfermt zich over het slachtoffer.
Brandweer is aanwezig om te helpen met evacuatie op lastige plekken, eventueel schoonspuiten van bepaalde stukken op het spoor/trein.
ProRail zorgt voor de infra, evacuatie, contact met treindienstleider etc.
NS zorgt voor opvang personeel, reizigers, inzetten evacuatiemiddelen etc.

Wij vallen dus onder dat laatste stuk. Wij zullen helpen met evacueren, treinpersoneel eventueel opvangen tot de wachtdienst (opvang vanuit managers)/ vervangende machinist er is, taken overnemen van treinpersoneel, opvang van reizigers.

Tenzij we in een trein zitten die een aanrijding heeft, dan kunnen wij ook het stukje EHBO en alarmering doen ipv de HC. Anders komen we altijd pas later te plaatse.
Hartelijk dank voor je heldere en uitgebreide uitleg.

Reageer