Skip to main content

Hi iedereen,

Wie moet ik contacteren om de huisstijl van de NS te mogen gebruiken voor een videogame.

Groet,

Dennis

Hey Dennex. Welkom bij de NS Community! 

Hier hebben we niet echt een vast punt voor, maar ik kan voor je rond gaan vragen. Zou je mij een privébericht met alle details willen sturen? 

....Wie moet ik contacteren om de huisstijl van de NS te mogen gebruiken voor een videogame......

In de regel krijg je daar geen toestemming voor. Logisch ook, de huisstijl en het beeldmerk rust patent op. Bij gebruik door derden ontstaat er verwarring.

Wel eens gehoord dat modeltreintjes fabrikanten toestemming moeten vragen om de huisstijl te mogen gebruiken op hun modelletjes.

Als voorbeeld krijg je dan dit soort verwarring, een privesite welke lijkt van NS te zijn...…

https://www.zilverdam.nl/ls-models-1192-nmbs/

Het lettertype/font NS Sans is wel ergens te vinden… 😅

Het lettertype/font NS Sans is wel ergens te vinden… 😅

google zoekopdracht en je hebt hem (+ nog meer) (of gewoon lekker in de source code van de webpagina kijken 😅.

https://www.ns.nl/platform/resources.html

maar goed als je dan hier kijkt zie je helemaal onderaan de pagina dat je moet betalen om de font te gebruiken als externe partner 😉. Ik denk niet dat het heel anders is voor de andere resources, al lijkt het me geen probleem als de game niet gepubliceerd gaat worden (wat natuurlijk gek is)

Maar dit zijn allemaal aannames, voor het echte antwoord moet je toch maar bij Daniel zijn.

In de regel krijg je daar geen toestemming voor. Logisch ook, de huisstijl en het beeldmerk rust patent op. Bij gebruik door derden ontstaat er verwarring.

Wel eens gehoord dat modeltreintjes fabrikanten toestemming moeten vragen om de huisstijl te mogen gebruiken op hun modelletjes.

Online is dat in ieder geval wel het geval. Bijvoorbeeld voor één van de Train Simulators (Classic dacht ik 😅) zijn o.a. aantal Nederlandse treinen nagebouwd. Deze zijn ook voorzien van de nodige logo's, en de bouwer daarvan heeft daarvoor netjes toestemming gevraagd (en gekregen) en hij verklaart dat ook op zijn site.

NS zal niet snel geneigd zijn om bezwaar te maken of juridische stappen te zetten wanneer het slechts om een hobbyproject of een computerspelletje gaat. Let wel dat het niet tot verwarring mag leiden omtrent een daadwerkelijke associatie met de spoorwegen - uiteraard mag NS haar merk en identiteit beschermen tegen oneigenlijk gebruik. Wanneer het dus niet onmiddelijk duidelijk is dat het een computerspel betreft, kun je beter een disclaimer toevoegen aan je materiaal. Zeker als je deze content online of fysiek aan anderen aan wilt bieden.

Let wel dat dit niet voor alle spoorbedrijven geldt, ik heb ooit vernomen dat Deutsche Bahn in het verleden bijvoorbeeld wel juridische stappen heeft genomen tegen een hobbyist die toen zonder toestemming de beschermde beeldmerken van DB heeft verspreid, waaronder de vormgeving en logo's van ICE-treinen. Misschien vergis ik me, en betrof dit de SNCF met hun TGV - hoe dan ook, let op. 

Overigens mag je er doorgaans vanuit gaan dat dit verder helemaal prima is. De treinen, stations en branding van NS zijn in talloze computerspellen nagebootst door enthousiastelingen en liefhebbers, soms met waanzinnig veel detail. Ook bij NS zelf zijn er genoeg werkzaam die in hun vrije tijd graag met nagebootste treintjes spelen, zij het op een fysieke dan wel virtuele modelbaan. Met de nieuwste generatie computergames zijn die beelden wel steeds moeilijker van echt te onderscheiden, dus het is niet ondenkbaar dat iemand er misbruik van zou kunnen en willen maken. 

Over her algemeen vermoed ik echter dat de meeste spoorbedrijven overwegend blij zijn met de gratis reclame - of met product placement in de media. Zo reist Spider-Man in één van de nieuwere superheldenfilms duidelijk zichtbaar met de Deutsche Bahn en de České Dráhy door Europa, en hebben beide bedrijven ongetwijfeld dankbare assistentie verleend aan de filmproducenten.

In het verleden zijn er wel bedrijven geweest die terughoudend waren als het om spellen ging waarin voertuigen konden botsen, dat vonden ze toch niet zo'n goede reclame, al geloof ik niet dat er werkelijk iemand is die niet meer met de NS wil reizen nadat er in een computerspel twee treinen op elkaar gebotst zijn.

Ik heb in privé berichten Dennex nog wat verder kunnen helpen, maar het eind resultaat zal nog blijken! Hopelijk komt hier later een update over. 😁

Reageer