Skip to main content

Sommige mensen zijn zo asociaal om met hun schoenen op de bank te zitten. Waarom mag dat allemaal maar? Als je boetes invoert en oplegt zal het gedrag veranderen. Anders niet. 

Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom er nauwelijks tot weinig op tickets gecontroleerd wordt: Agressie tegen NSmedewerkers waardoor velen het niet meer willen doen/durven. Vooral als je al asociale reizigers zoals dit hebt, is de kans op agressie tegen de medewerker groter dan bij een Ticketcontrole. 

Plus een boete zal het gedrag niet veranderen hoor. 


En daarnaast zijn conducteurs geen BOA meer, dus ze kunnen er niet meer voor bekeuren. 


Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom er nauwelijks tot weinig op tickets gecontroleerd wordt: Agressie tegen NSmedewerkers waardoor velen het niet meer willen doen/durven. Vooral als je al asociale reizigers zoals dit hebt, is de kans op agressie tegen de medewerker groter dan bij een Ticketcontrole. 
 

Zag vorig jaar tussen Groningen en Leeuwarden een Arriva-controleur daar toch gewoon een boete voor uitschrijven.


Voeten op de bank mag niet, staat ook in de huisregels. Er kan een boete gegeven worden, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.


Voeten op de bank mag niet, staat ook in de huisregels. Er kan een boete gegeven worden, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

Er staat zoveel in de huisregels, maar in de praktijk lijken ze er meestal voor de vorm te zijn. Boetes heb ik voor een overtreding nooit gegeven zien worden. Weleens een keer een waarschuwing of terechtwijzing, maar dat is alles. En effect had het ook niet.


NS zou goud geld kunnen verdienen door beboeten voor roken op stations, voeten op de bank, reizen in 1e klas met 2e klas kaartje en noem maar op. Maar ja…gebeurt niet 


NS zou goud geld kunnen verdienen door beboeten voor roken op stations, voeten op de bank, reizen in 1e klas met 2e klas kaartje en noem maar op. Maar ja…gebeurt niet 

Als het over correcties of UvB’s gaat die te maken hebben met vervoersbewijzen dan is het geen strafrechtelijke boete maar een ‘toeslag’ en gaat de opbrengst naar de NS.

Boetes voor andere overtredingen (roken, voeten op de bank) gaan via het CJIB dus naar de staat. NS conducteurs mogen die niet meer uitschrijven (Arriva weet ik niet), dan moeten V&S of de politie (of andere BOA) erbij komen en moet het ook nog door henzelf op heterdaad gezien zijn.


Reageer