Skip to main content

Toen ik verleden week de bus nam voor een ritje van 6 km schrok ik mij een hoedje van de prijs, ruim 4 euro. Daarom ben ik eens gaan kijken naar een kortingskaart voor de bus, zoals ik die bij NS ook heb voor 5 nog wat per maand. En dan kom ik erachter dat een kortingsabonnement voor de bus 10 euro per maand kost, slechts in een beperkt gebied geldig is en niet op een OV chipkaart kan waar NS-Flex opstaat. Als ik dan in een andere regio de bus pak krijg ik geen korting in de daluren, terwijl als ik een NS abonnement heb deze ook geldig is bij de overige railvervoerders. 

Als ze op het spoor samen kunnen werken met kortingsabonnementen, waarom kan dat dan niet met ander openbaar vervoer. Ik ben nog uit de tijd van de strippenkaart, waar je bij de chauffeur 2 strippenkaarten kocht en liet afstempelen en dat gold dan als dagkaart voor heel Nederland voor al het stads- en streekvervoer. Nu kan ik geen dagkaarten meer vinden voor heel Nederland, alleen voor kleine regio's. 

Is het nu zo ingewikkeld en duur geworden of ligt het aan mij?

Het is inderdaad ingewikkeld en duur. 


Een busritje van 6 kilometer kost geen € 4, maar ongeveer € 2,25 - € 2,50, namelijk het opstaptarief van € 1,08 en ongeveer € 0,20 per kilometer.

Kortingsabonnementen zijn soms spotgoedkoop (€ 15 per jaar) en soms duur (met name in de Randstad). Ik heb twee van zulke abonnementen op twee aparte OV-chipkaarten en sjouw dus altijd minimaal drie OV-chipkaarten mee.


Een busritje van € 4 klinkt als vergeten uit te checken. En als dat niet zo was dan loont het allicht om even het geregistreerde traject na te gaan, want het komt bij busvervoerders weleens voor dat de apparatuur blijft hangen en je daardoor voor een veel langere rit betaald hebt.

Vrijwel alle regio's hebben een tarief onder de € 0,20 per kilometer die @Jan Haverkamp noemt. Je kunt overigens wel een abonnement aanschaffen waarmee je op alle bussen, trams en metro's in Nederland 20% korting krijgt: https://www.ovshop.nl/shop/altijd-korting-abonnement-maand/

Dat dat niet in combinatie met NS Flex kan ligt toch echt vooral aan NS. NS Flex is net zo inflexibel als NS zelf wanneer je niet uitsluitend met de trein reist.

Mijn ervaring is overigens juist precies het omgekeerde: woon-werkverkeer met de bus kost me € 1365 per jaar terwijl hetzelfde traject tussen twee stations met identieke reistijd per trein € 3404,40 op jaarbasis zou kosten.


Vrijwel alle regio's hebben een tarief onder de € 0,20 per kilometer die @Jan Haverkamp noemt. Je kunt overigens wel een abonnement aanschaffen waarmee je op alle bussen, trams en metro's in Nederland 20% korting krijgt: https://www.ovshop.nl/shop/altijd-korting-abonnement-maand/

 

Dat is denk ik geen algemeen bekend kortingsabonnement. Wordt ook geen enkele reclame voor gemaakt…… En bovendien is 20% korting eigenlijk niks. 

Waarom is er geen landelijk abonnement voor 40 of 50% korting op ALLE openbaar vervoer, buiten de spits? Dat zou nou eens makkelijk zijn (nee vast niet makkelijk en handig voor de vervoerders, maar wél voor de klant, en daar gaat het toch om ? - de klant is koning en die moet je in het OV zien te houden). Zo'n abonnement hoeft ook niet persé spotgoedkoop te zijn, mag best iets kosten, maar dan heb je wel gemak en als je veel reist haal je het er vast heel ruim uit.


Vrij reizen BTM abonnementen (zone/ster/regio) gaan in de regel prima samen met Flex, en als je het BTM deel van Flex verwijdert doen kortingsabonnementen het ook (op saldo).

Een BTM kortingsabonnement dat landelijk geldig is zou veel te duur zijn voor de meesten, want die reizen meestal maar in een of twee regio's. Maar als jij bijv. korting wilt bij GVB en RET kan dat gewoon allemaal op één kaart.

Een BTM netabonnement kost € 335,45 per maand (jaarabonnement 10x zoveel), maar dan reis je wel gratis.

Een standaard GVB kortingsabonnement (20% korting) kost al € 21,55 per maand, dus wat zou een landelijk 40% kortingsabonement dan moeten kosten? Reken maar op 75 euro.

GVB Flex Extra geeft 40% korting voor € 15,00 (kan ook op een betaalpas), je reist dan landelijk op rekening (korting alleen bij GVB).


Reageer