Waarom verdient de directeur van de NS meer dan 3x zoveel als de minister-president van ons land?
ik weet niet of jullie hier antwoord op kunnen geven maar ik was benieuwd naar het volgende. Ik las in het jaarverslag dat jullie directeur, de heer R.H.L.M. van Boxtel in 2017 € 523.929 heeft verdiend. Het salaris van Mark Rutte is € 159.489. Wat maakt dat de directeur van de NS 3x zoveel verdient als de minister-president? Die laatste functie lijkt mij veel moeilijker.
Het wettelijk bezoldigingsmaximum voor bestuurders in de publieke sector is € 187.000 in 2018. Nu zal de NS niet tot de publieke sector behoren, maar de NS vervult wel een belangrijke publieke taak. Ook daarom ben ik benieuwd waarom de directeur van de NS zoveel verdient.
Hangt er vanaf welke normen je gebruikt. Reizigersgroei, betrouwbaarheid, gemak, ritprijzen…
Voor de NS gaat het sowiezo beter dan voor de reiziger, die de afgelopen 10 jaar veel heeft moeten inleveren.
Een voorbeeld: in het verleden presteerde NS belabberd op de regionale lijnen buiten de Randstad. Dat resulteerde in zeer lage vervoerscijfers, die na aanbesteding en overname door anderen overal explosief stegen.
Het zijn niet alleen de regionale lijnen buiten de Randstad. De Hofpleinlijn van Den Haag (via Pijnacker) naar Rotterdam was op sterven na dood, en ook de Zoetermeer Stadslijn en de Hoekse Lijn waren geen succesnummers van NS.
Jammer, want die drie lijnen hebben na de overname een aardige downgrade gekregen. Alleen de Hoekse Lijn is er duidelijk op vooruit gegaan, qua kwaliteit.
Jammer, want die drie lijnen hebben na de overname een aardige downgrade gekregen.
Het aantal reizigers is anders enorm gestegen na overname door HTM en RET.
Nou, om te beginnen dat er geen sprake meer is van een lijn naar het Hofplein. Waren stations Bergweg en Hofplein gewoon open gebleven, dan was de bereikbaarheid van dat deel van de stad nog steeds prima geweest. En dat het materieel, vooral op de Zoetermeer Stadslijn, niet geschikt is voor het traject met een te lage capaciteit, matige rij-eigenschappen op hogere snelheid en ook onvoldoende comfort. De beperking zit in het tram-treinconcept wat zorgt voor onnodig lompe trams binnen de stad, en onhandig kleine wagentjes buiten de stad.
Daarnaast rijden de trams van de Zoetermeer Stadslijn ook Den Haag zelf in, wat onhandig is omdat het allerlei eisen stelt aan het materieel en de perrons op de rest van de lijn. Door het Haagse tramnetwerk los te koppelen van de RandstadRail en een eventuele volgende generatie metrostellen beter in te richten voor de Hofpleinlijn en de Hoekse lijn, zou RandstadRail weer beter geschikt worden als “heavy rail”.
Maar dit terzijde, het is tenslotte niet het onderwerp van dit topic :)
De ombouw van de Zoetermeerlijn tot tram was inderdaad een dwaas idee. Het traject is te lang voor een trage tram waardoor de rijtijden (veel) te lang zijn. Het was beter geweest deze lijn gewoon in passen in de Rotterdamse metro.
Zo denk ik er dus ook over. Verleng de lijn vanaf Lansingerland naar Rotterdam en bouw het geheel om naar een metro-achtige formule zoals de Hofpleinlijn. De metrostellen zijn eigenlijk ook niet helemaal geschikt, maar voldoen een stuk beter dan de kleine trams. Het is trouwens nog maar de vraag of dat zou blijft, want het kan zijn dat de volgende generatie Rotterdamse metro's heel anders wordt dan wat we er nu van kennen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.