Waarom verdient de directeur van de NS meer dan 3x zoveel als de minister-president van ons land? | NS Community

Waarom verdient de directeur van de NS meer dan 3x zoveel als de minister-president van ons land?

  • 2 March 2018
  • 33 reacties
  • 14131 Bekeken

Reputatie 3
Hoi NS,

ik weet niet of jullie hier antwoord op kunnen geven maar ik was benieuwd naar het volgende. Ik las in het jaarverslag dat jullie directeur, de heer R.H.L.M. van Boxtel in 2017 € 523.929 heeft verdiend. Het salaris van Mark Rutte is € 159.489. Wat maakt dat de directeur van de NS 3x zoveel verdient als de minister-president? Die laatste functie lijkt mij veel moeilijker.

Het wettelijk bezoldigingsmaximum voor bestuurders in de publieke sector is € 187.000 in 2018. Nu zal de NS niet tot de publieke sector behoren, maar de NS vervult wel een belangrijke publieke taak. Ook daarom ben ik benieuwd waarom de directeur van de NS zoveel verdient.

33 reacties

Je geeft zelf al het antwoord: NS behoort niet tot de publieke sector en dus gelden de regels voor de publieke sector ook niet voor NS.
Een goede en stabiele directeur heeft grote waarde voor een bedrijf, dat mag wat kosten.

Maar het blijft een gek idee dat bv een servicemedewerker, conducteur, machinist of teammanager bij hetzelfde bedrijf daar 17 (!) jaar voor moet werken.
Reputatie 7
Badge +3
Het zal allemaal best volgens de regeltjes zijn, maar ik vind het volstrekt belachelijk.

Laat die Van Boxtel maar 's een account op dit forum aanmaken, kan-ie 's zien wat er allemaal nog gedaan moet worden ...
Reputatie 7
Volstrekt belachelijk. Als je nou zeer uitzonderlijke prestaties levert is het tot daar nog aan toe ...
Reputatie 7
Badge
Ik vind het ook echt belachelijk. 3 keer zo veel als meneer Rutte?? nou nu snap ik wel waarom er zo veel onderhoud niet gedaan word en waarom er niet genoeg materieel rijd en waarom de prijzen omhoog gaan voor de reizigers en waarom er zoveel bezuinigd word en waarom er nooit genoeg geld is voor verbeteringen.
wauw zeg! hier sta ik wel ff van te kijken. :S schikbarend. maar als Boxtel zo veel verdient dan betekent dat dat al die andere hoge piefen bij de NS ook een behoorlijk salaris zullen hebben.
fijn om te weten zeg, en nu weten we dus waar al dat geld van ons naartoe gaat die wij betalen voor de trein. :):(!
@Spoor 2 nouuu 17 jaar is ook overdreven hoor 🙂
Klopt Slidestops,
Heb trouwens meerdere collega's om mij heen die netto hetzelfde ontvangen als conducteurs. Iets andere opleiding en werktijden, maar dat is nou eenmaal zo. Jullie bezoldiging is zeker niet slecht. ???
Er worden hier twee zaken door elkaar gehaald. De eerste is waarom voor NS de regels van de collectieve sector niet gelden en de tweede is of Rogier van Boxtel zijn geld waard is.

Overigens is €180.000 voor een directeur niet zoveel als je bedenkt dat je daar €90.000 belasting over betaalt en als bestuurder slechts een contract van bepaalde tijd hebt en na afloop daarvan op geen recht hebt op WW c.q. wachtgeld.

Los daarvan heb ik wel ernstige vraagtekens bij het functioneren van van Boxtel, die keer op keer toont geen affiniteit met en kennis van spoorwegen te hebben.
@Spoor 2 nouuu 17 jaar is ook overdreven hoor :) Als "tante Loes"" achter haar info balie 2568 euro per maand verdient met reizigers wegwijs maken naar welk perron ze moeten dan wil ik ook wel komen solliciteren.
Reputatie 7
Badge
Wat maakt dat de directeur van de NS 3x zoveel verdient als de minister-president?
hij verdient het niet, maar krijgt het toegeschoven.
Los van de dienstauto met chauffeur, omdat er tussen Gorinchem en Utrecht geen 1e klasse stiltecoupe is 😉 en voor de "Kameel" geen pad vrij is op het traject Geldermalsen-Utrecht.
Had een netto salaris van rond de E 30.000,- genomen. Daar komt een beetje conducteur, machinist of teammanager toch wel aan na enig rekenwerk?
@markjan witte
Bruto/netto. Een minimumloner kost zijn baas al een dergelijk bedrag omdat er naast het nettoloon ook sociale lasten, inkomensafhankelijk ziektepremie, etc. door zijn baas moeten worden afgedragen. Overigens verdienen de groepen die Spoor2 noemt gemiddeld veel meer dan het minimumloon.
@spoor2
Met €30.000 netto kost je je baas al gauw meer dan €50.000 aan loonkosten.
Had een netto salaris van rond de E 30.000,- genomen. Daar komt een beetje conducteur, machinist of teammanager toch wel aan na enig rekenwerk?

Bruto, daar hoef je niet flink voor te rekenen hoor, dat halen ze allemaal makkelijk.

Netto is inderdaad een stuk minder, dan moeten ze wat langer in dienst zijn.

Maar normaal wordt uitgegaan van een bruto salaris met zulke berekeningen 🙂
Overigens staan alle gegevens gewoon online in de NS CAO :)



Een conducteur/V&S begint in schaal 54 en eindigt uiteindelijk in schaal 56. Een machinist kan tot schaal 57 en teammanager 58(dacht ik). Tel ruwweg 800 euro aan toeslagen* nog hierbij op en je hebt wel een redelijke schatting van het bruto-loon.


* = uiteraard heel erg afhankelijk van je rooster, iemand die alleen laat/nacht draait heeft veel meer toeslag als iemand die alleen dagdiensten doet. Er kunnen dus nog enorme verschillen in zitten
Reputatie 7
Badge +3
En wat bepaalt dan in welke trede je zit? Leeftijd of aantal dienstjaren?

Als ik zo kijk naar de bedragen hoef ik voor het salaris niet te overwegen bij NS te gaan solliciteren als conducteur/V&S of machinist. Niet dat ik dat anders wel van plan was :8
Een combinatie van die 2, je leeftijd bepaalt in welke trede je start, vervolgens gaat het op dienstjaren 🙂

Na het jaar van de Mid Term Review wil ik nog even reageren op de bijdrage van Tamzin. NS presteert uitstekend en heeft weer een goede reputatie / imago bij de stakeholders. Dat is een verdienste van iedereen, maar ik denk niet dat dit was gelukt zonder Rogier. Sinds zijn aantreden is het steeds beter gegaan met NS en de gunfactor. Zijn individuele bijdrage, althans het effect daarvan is dus groot. Dat mag beloond worden.

Reputatie 3

Na het jaar van de Mid Term Review wil ik nog even reageren op de bijdrage van Tamzin. NS presteert uitstekend en heeft weer een goede reputatie / imago bij de stakeholders. Dat is een verdienste van iedereen, maar ik denk niet dat dit was gelukt zonder Rogier. Sinds zijn aantreden is het steeds beter gegaan met NS en de gunfactor. Zijn individuele bijdrage, althans het effect daarvan is dus groot. Dat mag beloond worden.


Het gaat uitstekend met Nederland, aldus Mark Rutte. Is dat niet een veel grotere en complexere prestatie in verhouding tot het “besturen” van een spoorbedrijf? Dus waarom zo absurd veel meer voor de directeur?

5 ton is veel maar ik denk niet dat het erg lastig is om een CEO te vinden die veel meer verdient. Kijk bijvoorbeeld op de Zuidas. Dat is een heel ander verhaal dan een CEO van een vervoersbedrijf van groot nationaal belang, dat goed presteert, dat onafhankelijk van de staat haar werk doet.

Goed presteert? De reizigersgroei bij NS is de afgelopen 10 jaar ver achtergebleven bij de groei bij concurrerende bedrijven als Arriva, etc. Zo goed presteert NS dus niet.

De NS President mag van mij best een goed salaris verdienen maar moet dan ook aantoonbaar presteren en de beste manier om dat te meten is reizigersgroei.

Hangt er vanaf welke normen je gebruikt. Reizigersgroei, betrouwbaarheid, gemak, ritprijzen…

Voor de NS gaat het sowiezo beter dan voor de reiziger, die de afgelopen 10 jaar veel heeft moeten inleveren.

@MJL

Het presteren van NS kun je het beste afmeten aan  het vervoerde aantal reizigers, dat is objectief meetbaar. De andere (slecht meetbare) criteria die je noemt spelen wel een rol maar als die niet op orde zijn komt dat vanzelf tot uiting in de vervoerscijfers.

Een voorbeeld: in het verleden presteerde NS belabberd op de regionale lijnen buiten de Randstad. Dat resulteerde in zeer lage vervoerscijfers, die na aanbesteding en overname door anderen overal  explosief stegen.

Reputatie 7

 

Een voorbeeld: in het verleden presteerde NS belabberd op de regionale lijnen buiten de Randstad. Dat resulteerde in zeer lage vervoerscijfers, die na aanbesteding en overname door anderen overal  explosief stegen.

 

Het zijn niet alleen de regionale lijnen buiten de Randstad. De Hofpleinlijn van Den Haag (via Pijnacker) naar Rotterdam was op sterven na dood, en ook de Zoetermeer Stadslijn en de Hoekse Lijn waren geen succesnummers van NS.

 

Jammer, want die drie lijnen hebben na de overname een aardige downgrade gekregen. Alleen de Hoekse Lijn is er duidelijk op vooruit gegaan, qua kwaliteit.

Reageer