Skip to main content

Soms zie je wachtend op het station wel eens goederentreinen langs komen waar geen eind aan lijkt te komen. Maar ik neem aan dat er wel een bepaalde toegestane maximumlengte bestaat voor deze treinen. Weet iemand hoe lang zo’n trein mag zijn in Nederland?

Het duurt vaak ook zo lang omdat ze niet heel erg hard rijden. Ik denk dat iemand hier het antwoord wel weet.


Een snelle zoektocht geeft me https://www.startpagina.nl/v/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/519211/goederentrein en dan is het 750 meter.

Een ander antwoord https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vraag/662743/maximum-lengte-goederentrein-europa heeft het over ca. 650 meter.


Het was 650 m maar het wordt 740 m. Zie o.a.:

https://nos.nl/regio/overijssel/artikel/343342-langere-goederentreinen-door-overijssel-ministerie-trekt-portemonnee


En voor de rest:

Er is een uitzondering mogelijk, er mag met langere goederentreinen worden gereden maar dan moeten die treinen voorzien zijn van speciale vervoersregelingen en rijden op tijden dat die trein op geen enkel moment aan de kant hoeft.

Dat klopt wel voor mijn gevoel (soms lijken ze veel langer dan pakweg 42 zeecontainers of 21 grote tankwagons), maar dat kan ook komen omdat een overweg soms dicht blijft omdat er eerst een trein van de andere kant komt, dan de goederentrein en tegen de tijd dat die voorbij is alweer de volgende trein van de andere kant… Tja, dan ben je zomaar 5 minuten verder voordat je over mag steken (tussen Eindhoven en Helmond bijvoorbeeld).

Ook leuk https://railcam.nl voor wat er daar allemaal langs komt. Zojuist (rond 22:40) toevallig een goederentrein en ik telde een stuk of 50 tanks/containers plus wat lege ‘wagens’, dus dat zal wel ≈750m zijn geweest ❔

(off-topic) de banner langs de weg heeft te maken met de bevrijding in september 1944 https://indebuurt.nl/helmond/toen-in-helmond/prachtig-beelden-van-de-bevrijding-in-1944~46518


Nog een paar dan.. rond 23:23 een stuk of 60 tankwagons (plus wat containers en lege plekken), en daarna nog een goederentrein met heel veel containers de andere kant op!

En dan nog de IC Venlo er achteraan (die stopt in Helmond en Deurne dus een goederentrein hoeft daarvoor niet aan de kant).

Je zult er maar wonen… maar dat went vanzelf net als de straaljagers van Soesterberg vroeger in Zeist 😴

Oh, en dit waren 25 wagens met kolen of zo. Kedeng kedeng.. 

 


De maximale lengte is 740 meter inclusief locomotief, maar is beperkt tot nuttige lengte van de vertrek-, inhaal- en aankomstsporen op de te rijden route. Voor internationale treinen is de maximale lengte is de standaard lengte 590 meter bij Oldenzaal (via de Betuweroute), 650 meter bij Venlo en 690 meter bij Zevenaar.

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/samenwerken/vervoerders/documenten/netwerkverklaring-2024/netverklaring-2024---initiele-versie-d.d-9-december-2022.pdf


Nog een paar dan.. rond 23:23 een stuk of 60 tankwagons (plus wat containers en lege plekken), en daarna nog een goederentrein met heel veel containers de andere kant op!

En dan nog de IC Venlo er achteraan (die stopt in Helmond en Deurne dus een goederentrein hoeft daarvoor niet aan de kant).

Je zult er maar wonen… maar dat went vanzelf net als de straaljagers van Soesterberg vroeger in Zeist 😴

In de VS is de maximale lengte 2750 meter en is in de praktijk 2000 meter de gemiddeld lengte. Omdat er tevens met dubbeldekswagons wordt gewerkt (geen bovenleiding) kunnen dan makkelijk 350 zeecontainers per trein mee.

Ook in landen als Canada, Rusland, India en China wordt met fors langere goederentreinen gereden dan in Europa.

De relatief korte lengte van de goederentreinen in Europa is mede de oorzaak van de vaak slechte rentabiliteit van het goederenspoor hier vandaar dat in samenspraak met de EU op veel plaatsen wordt gewerkt om in ieder geval 740 meter mogelijk te maken.


Reageer