Wat is volgens jullie de beste trein van NS?

  • 16 December 2023
  • 39 reacties
  • 802 Bekeken

Reputatie 5

Wat vinden jullie eigenlijk de beste trein die NS heeft?


39 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt gelijk. Begin jaren tachtig heeft de ‘ambtenarentrein’ inderdaad met Corail-rijtuigen gereden. Ik heb nog niet gevonden in welke jaren dat geweest is. Wel de volgende bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenarentrein

“Al in 1978 huurde de NS een aantal rijtuigen van de SNCF. Deze naar Nederlandse begrippen moderne en luxueuze rijtuigen werden aanvankelijk (met een antiek blauw Wagon-Lits restauartierijtuig) ingezet in de zakentreinen “Intercity Plus” tussen Maastricht/Heerlen en Den Haag.
Nadat de extra service op die lijn in 1980 niet meer rendabel bleek verhuisden de rijtuigen naar een nieuwe snelle forenzentrein Groningen - Den Haag, de ‘Randstad Express’ met de beroemde treinnummers 500 en 501. Ze werden daar gecombineerd met een BKD-rijtuig type ICR.
In 1983 werd, ter opheffing van het tekort aan getrokken materieel, de huurovereenkomst van 17 Corails uitgebreid met 5 rijtuigen. De 22 bakken verdwenen uit de Limburgse treinen en gingen naast de Groningse slag rijden op de verbinding Venlo – Den Haag. Ook in die stammen werd een ICR-restauratie- en bagagerijtuig (type BKD) toegevoegd. Zo konden weer een aantal Hondekop-treinstellen worden vrijgemaakt voor andere diensten. In de zomer reed ook nog eens een DB-bagagerijtuig mee in enkele treinen ten behoeve van het vervoer van fietsen. De treinsamenstelling kreeg helemaal een internationaal tintje als de trein werd getrokken door een 1500. In september 1984 vertrokken alle Corailrijtuigen definitief terug naar La France.”   https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=5196bd9f47e5d47afa7340dbc15e6e66&topic=54786.0

Ik kan uit de bronnen niet opmaken wat er dan in Utrecht CS gebeurde bij het kopmaken. Ik vermoed dat er een loc werd geplaatst aan de achterkant van de trein en dat loc aan de kop van de trein werd afgekoppeld. Dat zal aanpoten geweest zijn voor de rangeerders.

Reputatie 7
Badge

Valt wel mee. Er waren ook internationale treinen die van locomotief moesten wisselen. Destijds had je een kopspoor waar de locomotief stond. 

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog een bron met info over de ‘ambtenarentrein’ Er werd inderdaad in Utrecht CS een loc geplaatst en de andere afgekoppeld.
https://www.nicospilt.com/index_Eersteklas.htm

Excuses voor het afdwalen. Maar het ging natuurlijk over comfortabele treinen bij NS.

In de vorige eeuw werd nog duidelijk gemikt op concurreren met de auto op snelheid en comfort. Die ambtenarentrein van Groningen naar Den Haag is een verhaal op zich. 

Reputatie 3

ICM is het comfortabelst, maar de vraag is welke trein het beste is.

Onder de sprinters is mijn favoriet is de FLIRT, omdat ik het interieur en het exterieur er het beste van uit vind zien. Bovendien zijn de stoelen van de SNG erg oncomfortabel, en ben ik in een SLT een keer mijn chipkaart verloren in een vrij smalle gleuf naast de stoel (heb hem er wel weer uit gepield gekregen, maar was geen fijne ervaring). Onder de intercity's is de VIRM mijn favoriet (als die schoon is (wat niet echt vaak is)). Mijn ervaring met de ICM is vooral dat die met 3 bakken rijdt en daardoor overvol is; dan reis ik liever in een VIRM die rustiger is. Verder klinkt de ICM soms als een wasmachine. Waarom ik de VIRM beter vind dan de DDZ kan ik niet goed zeggen, aangezien het interieur bijna identiek is.

Ik heb nog niet met ICNG gereisd, en niet vaak genoeg met ICR om er een oordeel over te hebben. Van het materieel dat uit dienst is heb ik alleen met de SGM en DDAR gereisd (en die staan allebei helemaal onderaan mijn lijstje).

Trouwe lezers van dit forum weten dat ik decennialang van Groningen naar Den Haag heb geforensd, en ik wil toch een eervolle vermelding geven aan een extra comfortabele getrokken trein. Die werd gereden met Corailrijtuigen die gehuurd waren van de SNCF. 

Jaren 80, die corail bakken reden geloof ik eerst in de Intercity+ naar Limburg. Later werden ze daar vervangen door Mat46......

Waarom ik de VIRM beter vind dan de DDZ kan ik niet goed zeggen, aangezien het interieur bijna identiek is.

VIRM vind ik een ellende door die geknikte bak waardoor je beneden je benen niet goed kwijt kunt. 

Reputatie 7

ICM vind ik persoonlijk de beste/fijnste NS-trein om mee te reizen. Op de tweede plaats de locomotief getrokken rijtuigen die nog als IC Brussel rijden. Welk type dat is weet ik niet maar het rijdt en reist fijn. Ja, een oudere trein die er helaas uit gaat, maar daarom zeker niet minder prettig. Persoonlijk vind ik genoemde twee voorkeuren veel gerieflijker reizen dan het beetje claustrofobische en nogal geluidsrijke paradepaardje ICNG. Maar ja, ieder z'n voorkeur.

Reputatie 7
Badge +3

De trein die @Rene74 bedoelt is ICRm, geïntroduceerd als ICR in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw.

De ICR-rijtuigen zijn indertijd gebaseerd op de middenbak van de ICM3-0, de protoserie. Ze hebben dus grote overeenkomsten met de ICM.

 

Reputatie 5

ICM vind ik persoonlijk de beste/fijnste NS-trein om mee te reizen. Op de tweede plaats de locomotief getrokken rijtuigen die nog als IC Brussel rijden. Welk type dat is weet ik niet maar het rijdt en reist fijn. Ja, een oudere trein die er helaas uit gaat, maar daarom zeker niet minder prettig. Persoonlijk vind ik genoemde twee voorkeuren veel gerieflijker reizen dan het beetje claustrofobische en nogal geluidsrijke paradepaardje ICNG. Maar ja, ieder z'n voorkeur.

Door al die schuifdeuren vind ik dat het juist rustiger is geworden, vooral helemaal voorin in de trein (ik heb nog nooit op andere plekken gezeten in ICNG, ik-verteller er maar een keer mee geweest). 

Reputatie 7
Badge +1

VIRM vind ik een ellende door die geknikte bak waardoor je beneden je benen niet goed kwijt kunt. 

DDZ is wat dat betreft ook niet echt best. Weliswaar geen geknikte bak, maar daar zit beneden (aan de raamkant) precies een balk (volgens mij verwarming) waardoor je je benen überhaupt niet kwijt kunt voor je stoel.

Op deze foto van OVnieuws.info zie je de balk duidelijk zitten:

 

Badge +3

Op deze foto van OVnieuws.info zie je de balk duidelijk zitten:

 

Ernie en Elmo zaten er niet mee (oudere stoelen zo te zien)… 

 

dat ligt er iig maar net aan wat je precies wil;

 

gaat het om comfort zou ik uiteraard zeggen de Koploper

 

qua capaciteit zou ik zeggen DDZ of Virm. Al moet ik zeggen dat ik DDZ fijner vindt omdat ik zelf vrij lang ben.

qua stoptrein denk ik  toch wel de FLIRT. deze heeft naar mijn mening de beste indeling en comfortabelste stoelen van NS sprinters

 

vr gr Huub

Reputatie 7
Badge +1

Ernie en Elmo zaten er niet mee (oudere stoelen zo te zien)… 

 

Elmo kan z'n benen niet helemaal lekker kwijt zo te zien 😜

En ze zitten nog in de stiltecoupé ook

Reputatie 7
Badge +3

Ernie en Elmo zaten er niet mee (oudere stoelen zo te zien)… 

 

Dat is een ICM, geen DDZ, en daar zit zo te zien ook een verhoging beneden onder het raam.

 

 

Overigens las ik dat de ICM stellen die nog wat jaren door mogen, nog een goede schoonmaakbeurt krijgen.  https://www.facebook.com/groups/NS.koploper/permalink/6079189695517717/?mibextid=oMANbw

Reageer