Skip to main content

Persoonlijk vind ik dat dit niet kan en mag als iets openbaar is.er zijn andere manier om een cao te bespreken of ergens tegen te zijn... Zelf ben ik zwaar afhankelijk van het openbaar vervoer..van ziekenhuis tot mijn jonge volwassen kinderen die hoger onderwijs volgen en zelf geen rijbewijs hebben net als ik zelf niet..

Ik vind het echt rond uit asociaal wat er nu gebeurt. De trein word al duurder en steeds maar weer dat veranderen ..ik vind het niet kunnen ...en je pakt de hoge heren niet maar de mensen die afhankelijk zijn....ik snap veel.maar dit kan niet…

 

 

Ik had me eigenlijk voorgenomen in mijn zomerverlof niet te reageren, ik doe het toch, waarom? Simpel, je verantwoordelijk voelen.

Ik kan hier exact beschrijven welke problemen er zijn met roosters en verlof, maar ik doe dat niet. Ik mag dat niet zomaar ff op het forum gooien, vandaar dat ik niet inhoudelijk kan reageren nu. Excuses daarvoor. Toch wilde ik er wel ff opreageren dat het een stuk complexer ligt dan een looneis.


Staken is gewoon een recht in Nederland en het is goed dat dit pressie middel er is aangezien er in het verleden toch al veel positieve dingen mee zijn bereikt.

En ja, het is klote als je er meermalen door gedupeert wordt en dat het NS management zoals nu het hele land plat legt daar vind ik wat van als oud machinist. Er wordt voor regio's gekozen om het leed te verdelen over de reizigers maar toch een flinke druk op het NS management te leggen.

En waarom heeft het management van de NS niet eerder toenadering gezocht met de bonden en waarom hebben ze het zo uit de hand laten lopen met de medewerkers, ze hebben al een knieval gemaakt dat de focus op cijfertjes lag en efficienty lag en dat de menselijke factoor dus compleet vergeten is. Ook tijdig opleiden van personeel is er compleet bij ingeschoten en daarbij zijn er ook nog eens honderden ontslagen geweest 1 á 2 jaar terug.

 

Vind ik dat de werknemers terecht staken, JA absoluut.  Werken bij de NS geeft vaak dat je 24/7 ingeroosterd kan worden en daarbij heb je niet dat je elke dag op eenzelfde tijd begint maar je begint echt elke dag op andere tijden en eindigt ook op andere tijden.  Heb je mazzel dan zitten deze begintijden dicht bij elkaar maar heb je pech dan kun je zomaar hebben dat je om 4.04/6.47/4.15/5.03 uur mag beginnen. De werkdagen zijn ook compleet random door de week heen en het enige patroon wat daar inzit is dat je rooster na een x aantal weken hetzelfde is en de dagen weer hetzelfde terug komen.  Waarbij de x 4 weken kan zijn maar ook 24 weken.

En dan niet te vergeten dat je ook nog de weekenden werkt, veel roosters werken 2 weekenden en zijn er dan 1 vrij, dus een behoorlijke belasting van je sociale leven.  Daarnaast heb je dan nog dat je bij de NS 24 uur per dag medewerkers op de vloer moet hebben, dus je daait ochtenden, dan avonden dan nachten en dan terug naar avonden om weer te beginnen met de ochtenden.  Soms heb je tijd om een beetje te wennen aan de verschuivingen maar vaak verschuift dit al na 4 dagen, niet echt bevordelijk voor je lichamelijke fitheid zeker niet voor de wat oudere collega's die dit allemaal wat lastiger kunnen verwerken.

 

En als je dan gebruik wil maken van opgebouwd verlof en daar zijn geen mogelijkheden voor, waardoor je niet naar de eerste schooldag van je kind kan als moeder, een begrafenis bijwonen van een niet familielid bijna onmogelijk is en voor een jongere collega die de sleutel van zijn eerste koophuis krijgt dat er geen mogelijkheid is om vrij te krijgen, tja dan mist de menselijk maat compleet.

 

En dan is er bij de medewerkers het gevoel dat er totaal geen waardering is vanuit het management, het management regeert zonder  rekening te houden met het personeel en er vallen beslissingen waarvan ze de impact totaal niet overzien. Dit geeft grote ergernis want wie wil er nu als nummer behandeld worden?

 

Ja, het is volkomen terecht dat de medewerkers opkomen voor hun rechten en voor hun inkomen, zeker met de extreem stijgende prijzen en met inbegrip van het feit dat de NS medewerkers bij de laatste CAO's vanwege de omstandigheden akkoord zijn gegaan met minimale verhogingen en ook daar hebben ingeleverd op punten.

 

En het is nog afwachten of de bonden er met de NS gaan uitkomen, die verwachting is er nog niet gezien ze de druk erop willen houden. 


Het zou voor de realiteitzin van het ns personeel geen kwaad kunnen om eens bij een echt bedrijf te gaan werken, zodat je leert dat geld niet aan een boom groeit maar er ook inkomsten nodig zijn om exorbitante loonsverhogingen te bekostigen. 

En als ze dan bij een “echt bedrijf” werken zien ze gelijk dat het ook anders kan, dat ze wel een normale pauze hebben, dat ze wel een vakantiedag kunnen opnemen, dat ze wel op normale tijden kunnen werken, dat ze wel weekenden vrij zijn. Je weet wel, dingen die voor jou in je echte bedrijf heel normaal zijn. Misschien moet jij dan omgekeerd eens bij NS gaan werken, variatie op het TV programma “Jouw vrouw, mijn vrouw” maar dan “Jouw baan, mijn baan". 


@Loes   ik ken je positie maar je reactie zegt denk ik genoeg voor de vaste forummers.  Succes of sterkte met jullie strijd tegen het management en ik hoop zeker dat dingen weer ten goede veranderen en dat ook de goede zin bij je collega’s dan weer terug komt waardoor het plezier in het werk er weer is.

De gezelligheid en het vak zelf mis ik nog wel eens maar voor mijzelf heb ik de juiste keuze gemaakt.

 

En aan de andere posters ik ben blij te zien dat het inmiddels begint door te dringen dat het echt mis is bij de NS, ik gun mijn oud collega's dat beetje begrip.

Voor de student @thijsdekker  die hier reageerde, mijn zoon is eerste jaars student en heeft zich door de corona heen moeten vechten tijdens zijn VWO en dat is een zware tijd geweest voor hem.  Hij baalt net zoals jij van de situatie alleen heb ik hem gelukkig kunnen uitleggen dat dit gewoon noodzakelijk is en dat ik hoop dat dit ook nog steeds mogelijk is als hij later in zo'n situatie terecht zou komen.  Er wordt met de diverse stakingen uiteindelijk ook voor jouw toekomst gevochten.

En @Raymond123   Al de opties welke jij aanhaalt zijn buitenspel gezet door de NS, waar de mogelijkheid was tot een advies is deze gegeven maar NS heeft heit slinks gehandeld met hoe de adviesaanvragen opgesteld waren waardoor er flink gestuurd was qua antwoord mogelijkheden.

Anders gezegd zijn deze opties buitenspel gezet, op papier lijken dit soort opties heel wat maar als een werkgever uiteindelijk op iets focust dan kunnen ze het toch doorduwen is mij in ieder geval gebleken bij de NS.  Ook bij de reorganisatie is het NS personeel opgestaan tegen het management alleen heeft dat niets uitgehaald, echter zijn de negatieve gevolgen voor de overgebleven collega's elke dag nog merkbaar op de stations.

En je wordt niet genomen door de bonden maar door het management van de NS.

 

De huidige collega’s zijn gebonden aan regels en mogen zich niet negatief uitlaten vanwege risico op ontslag, ik kan als oud medewerker wel zeggen wat er speelt en wat mijn ervaringen zijn geweest toen ik werkzaam was bij de NS en ik heb nog steeds veel contact met oud collega's al zijn er flink wat opgestapt het afgelopen jaar maar een aantal werken er (op dit moment) nog.


@Philned 

Ik krijg een jaarrooster, ik weet welke dagen ik vrij heb en welke diensten ik draai. Prachtig concept, alleen 7x per jaar wordt dat rooster gewijzigd. Rustdagen blijven staan, diensten worden gewijzigd, lengtes worden gewijzigd, diensten worden geruild en sommige blijven staan. Dienstlengtes worden langer. Tijdens de dienst heb je een betaalde schaft zitten in principe, alleen weet ik nooit of ik mijn dienst ga draaien, zoals die een dag ervoor gepland was.

Simpel gezegd, ik weet alleen wanneer ik rust heb en gegarandeerd verlof heb. 


Het zou voor iedereen die langs de zijlijn maar wat onoordeelkundigs staat te roepen over het werken bij NS verstandig zijn zich eerst eens te verdiepen in de materie als het super-onregelmatige werk, het niet kunnen krijgen van verlof omdat NS te weinig mensen heeft aangenomen etc.

NS heeft het enorm laten versloffen en daar plukken we nu als reizigers de wrange vruchten van omdat het personeel heel ontevreden is.


Voorheen was het normaal dat je bv 1x per week tijdens je dienst bijgestuurd, iig was het te overzien. Tegenwoordig wordt je dienst al overhoop gegooid, voordat je uberhaupt in dienst bent. Een gelijk gebleven dienstkaartje is iets unieks nu.

Ik heb nu gelukkig mijn verlof en hoef nu niet na te denken over wel of niet staken. 

Het streekvervoer ligt ook plat, dus er gaat in OV wereld toch iets niet goed.

Van buschauffeurs hoor ik vaak dezelfde problemen. Gaten opvullen, geen verlof kunnen krijgen etc. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.


Edit: tijdens het tikken van deze reactie even naar de wc geweest en een e-mail beantwoord (met nog even een telefoongesprekje daarna) en er waren alweer zes eerdere reacties! 😂

En @thijsdekker Het verband tussen studenten en corona en een trap na (afhankelijk van ov, om je was te laten doen of zo?) zie ik niet zo…

Als ik het allemaal zo lees gaat het meer om (veel) betere arbeidsomstandigheden dan om een forse salarisverhoging. Denk daarbij bijvoorbeeld aan flexibele voorwaarden zoals ‘woensdagmiddag vrij want partner werkt en kids zijn thuis’, of ‘op zaterdag graag vrij plannen wegens (sport)activiteiten’.

Volledige inflatiecorrectie zal sowieso niemand (via een cao) krijgen, en eenmalige uitkeringen en/of 150 euro per maand (onregelmatigheidstoeslag?) erbij per maand ook niet zomaar, zeker als daar geen geld voor is en je het voorheen ook niet kreeg.

Allemaal leuk en aardig dus, maar als je als (rijdend) personeel je vakanties een jaar van tevoren al moet plannen (waarbij dat toegewezen of geweigerd kan worden?) en niet eens (onbetaald) verlof kan krijgen voor de uitvaart van je beste vriend of een tijdje mantelzorg verlenen heb je bijzonder weinig aan dat soort bedragen.

Machinisten/conducteurs zullen best op sommige momenten ‘onmisbaar’ zijn (memo ‘van 1 t/m 4 september géén verlof mogelijk want F1 Zandvoort!’ of zo)… maar betekende dat ook dat je week 35/2022 geen vakantie mocht nemen?

Bij mij (taxi, veelal contractvervoer) werd week 36 extra vakantie (uren genoeg, en dat is niet eens TVT tijd-voor-tijd!) ook afgekeurd toen ik het in juni aanvroeg (want 5 september beginnen de scholen weer!) “Oké, dan neem ik een weekje extra met kerst en 9 januari weer beschikbaar?”

Met als antwoord “dat is prima (wel eerder aanvragen graag!)” Maar blijkbaar kan/mag NS personeel dat niet eens?


Als alles de afgelopen jaren door het management zo is uitgekleed, dan heeft ‘men’ OR, MR, de goede vrienden van het FNV en andere vakbonden er blijkbaar ook niet zoveel aan gedaan om dit in een eerder stadium tegen te houden. Ik begrijp dat het personeel correcte arbeidsvoorwaarden wenst, nog los van loon, maar deze acties beschouw ik niet als passend of eigenlijk als middelvinger richting de reizigers.

De betalende klant (dat zijn (veelal) die sukkels die afhankelijk zijn van het OV en bovendien de salarissen betalen van NS medewerkers en management) worden nu week na week ‘genomen’ door het FNV en co. Het lijkt een soort gijzeling over de ruggen van de reizigers. Het personeel en die leuke vakbonden, aangevoerd door het FNV, zou zich beter tegen het management kunnen keren ipv tegen de reiziger, zeker in een markt met een dalende vraag.

 

 

 


Andere acties zijn of niet effectief of verboden door de rechter.

Waarom komt deze riedel bij iedere staking weer boven? Begrijpen we in Nederland niet meer hoe een CAO-conflict werkt?


Schrijnend gebrek aan solidariteit terzijde - niemand heeft het recht een ander uit te buiten, godzijdank. Een "loonsverhoging" die onder de inflatie zit is helemaal geen loonsverhoging, dit is namelijk een loonsverlaging. Probeer daar maar eens een huis mee te betalen of een gezin mee te voeden in deze lastige tijden. Zonder eerlijke arbeid is er geen OV mogelijk. Punt. Als de bedrijven niet bereid zijn om hun personeel te betalen wat zij waard zijn, dan hebben zij geen enkel recht van spreken. Dit geldt overigens voor íeder bedrijf. Het lijkt soms wel alsof de grootste kapitalisme-liefhebbers er ook het minste vanaf weten.

De lonen in het OV liggen momenteel al fors hoger dan voor banen van vergelijkbaar niveau in het bedrijfsleven. Spreken over een hongerloon of uitbuiting als een buschauffeur €4000 bruto per maand verdient is een gotspe. Het is dan ook ronduit ongepast om nog eens 16,9% verhoging te vragen, wat ook veel meer is dan in alle andere bedrijfstakken. Daarnaast kan een bedrijf niet meer uitgeven dan er binnen komt en dat geldt ook voor het OV, vrijwel alle OV-bedrijven zijn verliesgevend zelfs met torenhoge subsidies van de belastingbetaler.

En dan solidariteit. Hoe solidair zijn de werknemers in het OV bijv. zelf met gepensioneerden van wie de pensioenen de afgelopen tien jaar bevroren zijn en die dit jaar netto 5% AOW verhoging hebben gekregen? 

Mede door alle afgekondigde sancties tegen Rusland verarmt ook Nederland op dit moment fors en zal iedereen er op achteruit gaan. Alleen wil het OV personeel voor zichzelf een uitzondering.

Uiteindelijk zal het OV geleidelijk verdwijnen als het niet tegen acceptabele loonkosten georganiseerd kan worden. Er zijn ook grenzen aan de hoeveelheid subsidie die de belastingbetaler bereid is te betalen. 


@thijsdekker   ik zou maar eens met wat oudere mensen in je omgeving gaan praten over stakingen en wat daar allemaal door bereikt is.

Actie voeren is noodzakelijk omdat het management van de NS gewoon te ver is gegaan afgelopen jaren in hoe ze hun personeel behandelen.  Andere optie voor het personeel is ander werk zoeken, wat nu al flink gebeurt waardoor er te weinig personeel is om treinen te rijden.  Dus zo doorgaan houdt in dat er straks nog meer treinen niet meer kunnen rijden vanwege nog minder personeel, is dat wat je wilt?

Opleiden machinisten duurt minimaal 1 jaar, daar moeten dan genoeg mentoren voor het praktijk gedeelte zijn en dat is inmiddels ook een groot probleem. Voor mijn oude standplaats is er nu een tekort voor 45 machinisten en er zijn er wel 6 in de opleiding op dit moment en volgende maand komen er weer 2 bij in de opleiding.  Schiet lekker op of niet om die 45 machinisten op te leiden.

Maar als je zo ontevreden bent dan ga je toch zorgen dat je onafhankelijk bent van de NS, ga lekker op de fiets of koop een auto.


Andere acties zijn of niet effectief of verboden door de rechter.

Waarom komt deze riedel bij iedere staking weer boven? Begrijpen we in Nederland niet meer hoe een CAO-conflict werkt?

 

Er is, vandaag de dag, geen sprake meer van een werkend middel maar van een rituele vertoning.


@Loes Het is voor mij (en misschien ook voor jou) een vraag waarom er zo vaak rooster veranderingen zijn. De pakket bezorgers van post.nl of andere bezorgdienst rijden elke dag dezelfde rit. Net als de bevoorrading van supermarkten. Soms kunnen de routes eens aangepast worden maar de bevoorrading gebeurt bijna even precies op tijd als de treinen rijden. Werktijden en roosters veranderen niet vaak. Soms komt dat voor maar de meeste dagen zie ik de zelfde chauffeurs/bezorgers. Zitten er daar betere planners? Of ligt het aan de manier van denken van de directie?

 

Die pakketbezorgers rijden de hele dag in dezelfde bestelbus, bij NS niet. En als er een keer een straat is waar de pakketbzorger niet door kan rijden, dan rijdt hij even een stukje om. Op het spoor kun je niet omrijden en zijn er dagelijks storingen, als de trein waarop jij dienst heb daardoor niet kan rijden of slechts een deel van je geplande route kan rijden, zal je dienst moeten worden aangepast. 

 


@Philned Waar baseer jij op dat verkeersleiders niet onafhankelijk zijn? ProRail heeft als taak de beschikbare infrastructuur zo eerlijk mogelijk te verdelen en dat te doen zonder aanziens des vervoerders.  Verkeersleiders zijn ook maar mensen en zullen soms niet de beste beslissingen nemen.

Wie zou dan wel de verkeersleiding op het spoor moeten doen? Het is volkomen logisch dat de verkeersleiding juist wel door infrabeheerder wordt uitgevoerd. 


Uiteindelijk als dit te vaak gebeurd gaan mensen alternatieven zoeken. Als dat gebeurt hebben deze mensen geen baan meer of als het failliet gaat. 

Dat gebeurt allang, stads- en streekbussen zijn inmiddels op de dagen dat ze nog wel rijden  schrikbarend leeg. Mensen zijn het gestaak van het OV-personeel spuugzat en kiezen voor auto, fiets, meerijden, etc.


@Loes   ik ken je positie maar je reactie zegt denk ik genoeg voor de vaste forummers.  Succes of sterkte met jullie strijd tegen het management en ik hoop zeker dat dingen weer ten goede veranderen en dat ook de goede zin bij je collega’s dan weer terug komt waardoor het plezier in het werk er weer is.

De gezelligheid en het vak zelf mis ik nog wel eens maar voor mijzelf heb ik de juiste keuze gemaakt.

 

En aan de andere posters ik ben blij te zien dat het inmiddels begint door te dringen dat het echt mis is bij de NS, ik gun mijn oud collega's dat beetje begrip.

Voor de student @thijsdekker  die hier reageerde, mijn zoon is eerste jaars student en heeft zich door de corona heen moeten vechten tijdens zijn VWO en dat is een zware tijd geweest voor hem.  Hij baalt net zoals jij van de situatie alleen heb ik hem gelukkig kunnen uitleggen dat dit gewoon noodzakelijk is en dat ik hoop dat dit ook nog steeds mogelijk is als hij later in zo'n situatie terecht zou komen.  Er wordt met de diverse stakingen uiteindelijk ook voor jouw toekomst gevochten.

En @Raymond123   Al de opties welke jij aanhaalt zijn buitenspel gezet door de NS, waar de mogelijkheid was tot een advies is deze gegeven maar NS heeft heit slinks gehandeld met hoe de adviesaanvragen opgesteld waren waardoor er flink gestuurd was qua antwoord mogelijkheden.

Anders gezegd zijn deze opties buitenspel gezet, op papier lijken dit soort opties heel wat maar als een werkgever uiteindelijk op iets focust dan kunnen ze het toch doorduwen is mij in ieder geval gebleken bij de NS.  Ook bij de reorganisatie is het NS personeel opgestaan tegen het management alleen heeft dat niets uitgehaald, echter zijn de negatieve gevolgen voor de overgebleven collega's elke dag nog merkbaar op de stations.

En je wordt niet genomen door de bonden maar door het management van de NS.

 

De huidige collega’s zijn gebonden aan regels en mogen zich niet negatief uitlaten vanwege risico op ontslag, ik kan als oud medewerker wel zeggen wat er speelt en wat mijn ervaringen zijn geweest toen ik werkzaam was bij de NS en ik heb nog steeds veel contact met oud collega's al zijn er flink wat opgestapt het afgelopen jaar maar een aantal werken er (op dit moment) nog.

Nou Loes leg maar eens uit waarom actie voeren noodzakelijk is over de ruggen van reizigers en studenten die van de trein afhankelijk zijn. Verzin andere acties maar niet steeds weer gebruik makend van het ns kartel de makkelijkste weg en de reizigers pakken. En hoezo zijn diverse staking ook voor mijn toekomst van belang. Het enige dat ik me hier bij voor kan stellen is dat iedereen het zo kotszat is er concurrentie komt op het spoor en het ns kartel gebroken gaat worden. 


Werknemers worden al jaren uitgeperst als een citroen door op geld beluste werkgevers. Eens houdt het op en komen werknemers in opstand.


Stakingen zouden het laatste middel moeten zijn als je er op andere manieren niet uitkomt. Dat de vakbonden er ondanks dat de onderhandelingen met NS gewoon lopen en ze vertrouwen hebben in de goede afloop toch voor kiest het treinverkeer plat te leggen geeft aan dat van het oorspronkelijke doel allang geen sprake meer is maar dat rupsje nooitgenoeg nu gewoon het recht op staken misbruikt om het onderste uit de kan te halen. 


@Tijdvoor   Blijkbaar is dit nieuw voor je maar op een universiteit staan de ouders niet meer op de stoep hoor, daar kunnen de studenten het zelf wel af.

En verder probeer je weer een ander item aan te snijden maar ik heb verder geen behoefte om op jouw bericht(en) te reageren. Dus bespaar je de moeite mij te taggen want ook die functie staat uit voor mijn account.


Studenten die jarenlang last hebben gehad van corona krijgen nu in het begin van het studie jaar nog een extra trap na van het ns kartel. Schofterig tegenover mensen die van het ov afhankelijk zijn. Actie voeren prima maar verzin iets anders dan steeds weer van ov afhankelijke reizigers te pakken totaal respectloos tegenover reizigers. 


Dan maar geen OV. Maar daar wint niemand mee. 


Ik kan uit gesprekken met NS personeel en posts hier prima begrijpen dat steeds wisselende begin en eindtijden van het werk heel vervelend is. Hoe doen ze dat dan bij andere bedrijven die 24/7 draaien? Daar weet je al maanden van te voren welke dienst je in een bepaalde week draait. Hoe zou het toch komen dat het de NS niet lukt. Heeft het misschien komen omdat het personeel een te grote invloed heeft en onrealistische eisen gesteld hebben. Met dat rondje om de kerk ben je nooit ver van huis, maar het is misschien iets minder uitdagend maar heeft toch ook met voordelen.

Misschien is het tijd dat de reizigers eens in opstand komen…. Ik zou me voor kunnen stellen dat alle reizigers, als het bedrag voor hun abbo afgeschreven wordt, dat bedrag storneren en pas na de brief van de NS betalen…. Al dat extra werk zal ze leren (hoop ik)


Helaas lijkt dit in Nederland te mogen. In ieder geval heeft nog niemand een rechter gevraagd het te verbieden en als daar juridisch houdbare argumenten voor waren geweest, was dat vast al wel gebeurd.

Maar ik zou het liefst ook zien dat de maatschappij dusdanig ontwrichten voor eigen gewin verboden zou zijn. De discussie (in een ander topic hier) over de vraag in hoeverre dat echt door de regionale stakingen komt en niet door laksheid van de NS top in het zoeken naar wat er met het niet stakende personeel wél kan, maakt dit voor mij wel lastiger. Als de gevolgen die daadwerkelijk door de staking worden veroorzaakt veel gematigder zijn, is er natuurlijk een punt waarop die gevolgen wél acceptabel zouden moeten zijn voor de doelen die het personeel wil bereiken.


Schrijnend gebrek aan solidariteit terzijde - niemand heeft het recht een ander uit te buiten, godzijdank. Een "loonsverhoging" die onder de inflatie zit is helemaal geen loonsverhoging, dit is namelijk een loonsverlaging. Probeer daar maar eens een huis mee te betalen of een gezin mee te voeden in deze lastige tijden. Zonder eerlijke arbeid is er geen OV mogelijk. Punt. Als de bedrijven niet bereid zijn om hun personeel te betalen wat zij waard zijn, dan hebben zij geen enkel recht van spreken. Dit geldt overigens voor íeder bedrijf. Het lijkt soms wel alsof de grootste kapitalisme-liefhebbers er ook het minste vanaf weten.

Daarnaast is er ook geen recht op het runnen van een bedrijf, net zo goed als dat er geen recht is om een arbeider te dwingen tegen een hongerloon te werken. Stakingen zijn een beschaafde en erkende manier om hiertegen te protesteren. Wie liever gewelddadige Franse praktijken tegemoet ziet mag het zeggen, want dat is het enige alternatief.

"We kunnen het niet betalen" is óók geen excuus, hoogstens een slechte leugen. Als de hoge heren betaald moeten worden is er opeens van alles mogelijk. 


Reageer