Zowel Zeeland als Brabant zijn kampioen in het bezuinigingen op openbaar vervoer. De budgetten behoren tot de laagste in het land. Ze zijn daarom zelf schuldig aan het weglopen van reizigers, wat er weer toe leidt dat investeringen niet rendabel zijn. Ze zullen er daarom alle begrip voor hebben dat ProRail de wensen negeert, aangezien ze zelf uitstekend ervaring hebben met het negeren van reizigerswensen. Het beste lijkt mij dat Zeeland de exploitatie overneemt van de NS, zodat ze eigen baas zijn. Dan kunnen ze zelf bepalen en betalen naar gelang het gewenste niveau.
Laat de provincies dan inderdaad maar eens flink de knip trekken. Dat geroep altijd van van die lokale partijtjes en politici dat het allemaal beter moet, maar betalen ho maar.
Zowel Zeeland als Brabant zijn kampioen in het bezuinigingen op openbaar vervoer. De budgetten behoren tot de laagste in het land. Ze zijn daarom zelf schuldig aan het weglopen van reizigers, wat er weer toe leidt dat investeringen niet rendabel zijn. Ze zullen er daarom alle begrip voor hebben dat ProRail de wensen negeert, aangezien ze zelf uitstekend ervaring hebben met het negeren van reizigerswensen. Het beste lijkt mij dat Zeeland de exploitatie overneemt van de NS, zodat ze eigen baas zijn. Dan kunnen ze zelf bepalen en betalen naar gelang het gewenste niveau.
Zeeland bespaart op het openbaar vervoer omdat er geen winst uit te halen valt, dezelfde reden als NS en ProRail. Zeeland haalt al geen winsten met de ferry en de grootste grut van de bussen, denk niet dat de treinen daar bij kunnen. Ja de Zeeuwse gemeentes kiezen er zelf voor om te besparen maar ik denk niet dat dat een reden is om het spoor maar aan z'n lot over te laten en het slecht te behandelen. ProRail is (in mijn ogen) verplicht om de storingsgevoeligheid zo laag mogelijk te houden hoe erg er ook bespaart wordt. Denk dat er zowel dingen moeten veranderen voor de Gemeente als vooor ProRail, NS en mogelijk de overheid.
Zowel Zeeland als Brabant zijn kampioen in het bezuinigingen op openbaar vervoer. De budgetten behoren tot de laagste in het land. Ze zijn daarom zelf schuldig aan het weglopen van reizigers, wat er weer toe leidt dat investeringen niet rendabel zijn. Ze zullen er daarom alle begrip voor hebben dat ProRail de wensen negeert, aangezien ze zelf uitstekend ervaring hebben met het negeren van reizigerswensen. Het beste lijkt mij dat Zeeland de exploitatie overneemt van de NS, zodat ze eigen baas zijn. Dan kunnen ze zelf bepalen en betalen naar gelang het gewenste niveau.
Zeeland bespaart op het openbaar vervoer omdat er geen winst uit te halen valt, dezelfde reden als NS en ProRail. Zeeland haalt al geen winsten met de ferry en de grootste grut van de bussen, denk niet dat de treinen daar bij kunnen. Ja de Zeeuwse gemeentes kiezen er zelf voor om te besparen maar ik denk niet dat dat een reden is om het spoor maar aan z'n lot over te laten en het slecht te behandelen. ProRail is (in mijn ogen) verplicht om de storingsgevoeligheid zo laag mogelijk te houden hoe erg er ook bespaart wordt. Denk dat er zowel dingen moeten veranderen voor de Gemeente als vooor ProRail, NS en mogelijk de overheid.
Waarom zou ProRail dan wel verplicht zijn op de storingsgevoeligheid te beperken, als daar geen winst uit te halen valt?
Waarom zou ProRail dan wel verplicht zijn op de storingsgevoeligheid te beperken, als daar geen winst uit te halen valt?
Daar is ProRail uit hoofde van zijn concessieopdracht vanuit de rijksoverheid toe verplicht.
Laat de provincies dan inderdaad maar eens flink de knip trekken. Dat geroep altijd van van die lokale partijtjes en politici dat het allemaal beter moet, maar betalen ho maar.
Laat NS eerst zelf eens wat efficiënter gaan werken in plaats van steeds voor nationale bedelaar te spelen. NS is momenteel georganiseerd als een sociale werkplaats. Meer geld van de overheid vertaalt zich daardoor alleen maar in nog hogere loonkosten, niet in betere diensten.
De provincies kun je hooguit verwijten dat ze weigeren om hun treinvervoer aan te besteden.
Zeeland bespaart op het openbaar vervoer omdat er geen winst uit te halen valt, dezelfde reden als NS en ProRail. Zeeland haalt al geen winsten met de ferry en de grootste grut van de bussen, denk niet dat de treinen daar bij kunnen.
Het probleem in Zeeland wordt veroorzaakt door de Westerschelde Ferry, de hopeloos verliesmakende heilige koe van de Provincie die een steeds groter deel van het hele OV-budget opsoepeert.
Dat zal nog erger worden als de tunnel onder de Westerschelde tolvrij wordt omdat het vervoer met de Ferry dan nog verder zal dalen.
Zowel Zeeland als Brabant zijn kampioen in het bezuinigingen op openbaar vervoer. De budgetten behoren tot de laagste in het land. Ze zijn daarom zelf schuldig aan het weglopen van reizigers, wat er weer toe leidt dat investeringen niet rendabel zijn. Ze zullen er daarom alle begrip voor hebben dat ProRail de wensen negeert, aangezien ze zelf uitstekend ervaring hebben met het negeren van reizigerswensen.
Provincies hebben geen verantwoordelijkheid voor het spoor tenzij ze regionale treindiensten in eigen beheer uitvoeren wat noch in Brabant noch in Zeeland het geval is.
Anderzijds is het dus ook niet aan de genoemde provincies om eisen te stellen. Ze gaan domweg niet over het treinvervoer in hun provincie.
Zeeland bespaart op het openbaar vervoer omdat er geen winst uit te halen valt, dezelfde reden als NS en ProRail. Zeeland haalt al geen winsten met de ferry en de grootste grut van de bussen, denk niet dat de treinen daar bij kunnen.
Het probleem in Zeeland wordt veroorzaakt door de Westerschelde Ferry, de hopeloos verliesmakende heilige koe van de Provincie die een steeds groter deel van het hele OV-budget opsoepeert.
Dat zal nog erger worden als de tunnel onder de Westerschelde tolvrij wordt omdat het vervoer met de Ferry dan nog verder zal dalen.
De ferry is voor fietsers, brommers, motoren en voetgangers enzo.
Door de Westerscheldetunnel mogen deze gebruikers (op de motoren na) niet. Of een tolvrije tunnel veel effect gaat hebben op het gebruik van de ferry is dan ook maar de vraag denk ik.
Zeeland bespaart op het openbaar vervoer omdat er geen winst uit te halen valt, dezelfde reden als NS en ProRail. Zeeland haalt al geen winsten met de ferry en de grootste grut van de bussen, denk niet dat de treinen daar bij kunnen.
Het probleem in Zeeland wordt veroorzaakt door de Westerschelde Ferry, de hopeloos verliesmakende heilige koe van de Provincie die een steeds groter deel van het hele OV-budget opsoepeert.
Dat zal nog erger worden als de tunnel onder de Westerschelde tolvrij wordt omdat het vervoer met de Ferry dan nog verder zal dalen.
De ferry is voor fietsers, brommers, motoren en voetgangers enzo.
Door de Westerscheldetunnel mogen deze gebruikers (op de motoren na) niet. Of een tolvrije tunnel veel effect gaat hebben op het gebruik van de ferry is dan ook maar de vraag denk ik.
De provincie zelf krijgt 150 miljoen door de hoge winsten van het ZEH, en die 150 miljoen wilt een partij spenderen aan elektrische veerboten tussen Breskens en Vlissingen . Als er al geen winst komt uit de Ferry waarom zou je dan nog meer geld aan die Ferry spenderen? Spendeer het dan tenminste aan iets waar je winst uit kan halen.
Zeeuwen zijn stug, maar de provincie is stugger.
De ferry is voor fietsers, brommers, motoren en voetgangers enzo.
Door de Westerscheldetunnel mogen deze gebruikers (op de motoren na) niet. Of een tolvrije tunnel veel effect gaat hebben op het gebruik van de ferry is dan ook maar de vraag denk ik.
Mensen die geen autotarief voor de tunnel willen betalen zullen nu deels hun auto bij de Ferry parkeren en als passagier (eventueel met fiets) met de Ferry gaan, te meer daar de locals voor de Ferry maar weinig hoeven te betalen.
De provincie zelf krijgt 150 miljoen door de hoge winsten van het ZEH, en die 150 miljoen wilt een partij spenderen aan elektrische veerboten tussen Breskens en Vlissingen . Als er al geen winst komt uit de Ferry waarom zou je dan nog meer geld aan die Ferry spenderen? Spendeer het dan tenminste aan iets waar je winst uit kan halen.
De twee huidige veerboten zijn pas over 10 jaar afgeschreven maar de Provincie wil die nu voortijdig afschrijven en gaan vervangen door liefst vier nieuwe veerboten. Geldsmijterij in de meest onzinnige vorm en dan tegelijkertijd maar klagen dat ze geld tekort komen.
De provincie zelf krijgt 150 miljoen door de hoge winsten van het ZEH, en die 150 miljoen wilt een partij spenderen aan elektrische veerboten tussen Breskens en Vlissingen . Als er al geen winst komt uit de Ferry waarom zou je dan nog meer geld aan die Ferry spenderen? Spendeer het dan tenminste aan iets waar je winst uit kan halen.
De twee huidige veerboten zijn pas over 10 jaar afgeschreven maar de Provincie wil die nu voortijdig afschrijven en gaan vervangen door liefst vier nieuwe veerboten. Geldsmijterij in de meest onzinnige vorm en dan tegelijkertijd maar klagen dat ze geld tekort komen.
Ik lees in dit artikel dat ze al in 2027 zijn afgeschreven. Ik mis bij jouw opmerkingen helaas vaak het bewijs. Zoals ook in het stuk te lezen valt zijn de brandstofkosten enorm gestegen. Dat komt bij mij wel geloofwaardig over.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/15721850/vier-volledig-elektrische-boten-moeten-huidige-westerschelde-ferry-vervangen
@Henkpeetersen verkeerde reactie sorry.
@Tamzin Vind ook niet dat de provincie dat extra geld moet uitbesteden aan de Ferry, dan moeten ze eerder kijken naar de bussen en spoor. En in principe is dat ook iets wat ze overwegen met die 150 miljoen. Een paar 100-500 man per dag pakken die Ferry, In Vlissingen alleen al pakken rond de 2000 mensen per dag de trein. Lijkt me een simpele overweging, niet?
Met die 150 miljoen zou je toch mooi nog een aantal jaar de "compensatietrein" laten rijden nadat het compensatiepotje voor de marinierskazerne leeg is, of zorgen dat ProRail beter z'n werk doet .
@Tamzin
Met die 150 miljoen zou je toch mooi nog een aantal jaar de "compensatietrein" laten rijden nadat het compensatiepotje voor de marinierskazerne leeg is, of zorgen dat ProRail beter z'n werk doet .
Het risico van afpersing wordt dan levensgroot. Want NS en ProRail zullen dan de provincies tegen elkaar gaan uitspelen en alleen nog fatsoenlijke diensten leveren aan de provincies die flink geld schuiven.
De exclusieve concessies zonder aanbesteding aan NS en ProRail zijn gegund onder de voorwaarde dat zij beide hun taken zonder subsidie zouden uitvoeren, dat is ook waar ze beide met hun volle verstand voor getekend hebben. Achteraf willen ze nu tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen en alsnog subsidie hebben.
Als het nodig is dat er gesubsidieerd wordt prima maar dan wel middels een aanbesteding.
@Tamzin
Met die 150 miljoen zou je toch mooi nog een aantal jaar de "compensatietrein" laten rijden nadat het compensatiepotje voor de marinierskazerne leeg is, of zorgen dat ProRail beter z'n werk doet .
Het risico van afpersing wordt dan levensgroot. Want NS en ProRail zullen dan de provincies tegen elkaar gaan uitspelen en alleen nog fatsoenlijke diensten leveren aan de provincies die flink geld schuiven.
Loev het bedrijfsleven waar alles om centjes gaat 🥰
De exclusieve concessies zonder aanbesteding aan NS en ProRail zijn gegund onder de voorwaarde dat zij beide hun taken zonder subsidie zouden uitvoeren, dat is ook waar ze beide met hun volle verstand voor getekend hebben.
Alleen de NS werkte zonder subsidie, ProRail heeft wel altijd subsidie ontvangen en niet een klein beetje ook. Maar ProRail voert het onderhoud niet zelf uit, dat werk wordt dus wel via openbare aanbesteding gegund aan een aannemer. Zo is het onderhoud van Zeeland onlangs overgegaan van Strukton Rail naar VolkerRail: https://www.volkerrail.nl/nl/over-ons/nieuws/pgo-zeeland-3-definitief-aan-volkerrail-gegund
Een tijdje terug was er wat gedoe over contracten die af zouden lopen zonder dat er een opvolger was of zoiets, ProRail schreef toen zelf dat deze contracten ‘complex in elkaar zitten’ en ‘grote voor- en nadelen’ bieden: https://www.prorail.nl/nieuws/tijdelijke-verlenging-onderhoudscontracten-spooraannemers
Alleen de NS werkte zonder subsidie, ProRail heeft wel altijd subsidie ontvangen en niet een klein beetje ook. Maar ProRail voert het onderhoud niet zelf uit, dat werk wordt dus wel via openbare aanbesteding gegund aan een aannemer. Zo is het onderhoud van Zeeland onlangs overgegaan van Strukton Rail naar VolkerRail: https://www.volkerrail.nl/nl/over-ons/nieuws/pgo-zeeland-3-definitief-aan-volkerrail-gegund
Alleen een paar bevriende aannemers mogen inschrijven bij aanbestedingen wat de prijzen torenhoog houdt en het risico van kartelpraktijken in de hand werkt.
Een tijdje terug was er wat gedoe over contracten die af zouden lopen zonder dat er een opvolger was of zoiets, ProRail schreef toen zelf dat deze contracten ‘complex in elkaar zitten’ en ‘grote voor- en nadelen’ bieden: https://www.prorail.nl/nieuws/tijdelijke-verlenging-onderhoudscontracten-spooraannemers
Misschien dan iets minder complex maken.
Je bedoeld die aannemers die enkele jaren terug nog een arbitragezaak hebben aangespannen tegen ProRail en later ook nog een kort geding? Klinkt inderdaad alsof die goed bevriend zijn, ik spreek ook altijd met vrienden af in de rechtszaal om elkaar aan te klagen.
Je bedoeld die aannemers die enkele jaren terug nog een arbitragezaak hebben aangespannen tegen ProRail en later ook nog een kort geding? Klinkt inderdaad alsof die goed bevriend zijn, ik spreek ook altijd met vrienden af in de rechtszaal om elkaar aan te klagen.
Dat komt echt wel vaker voor dat bedrijven die met elkaar voor de rechter hebben gestaan, in een snel stadium gewoon weer prima met elkaar om gaan. Men heeft elkaar vaak ook gewoon nodig.
Net even dat artikel over de tijdelijke verlenging gelezen, is ongeveer even duidelijk als dat NS in haar berichten tegenwoordig spreekt over "noodzakelijke aanpassingen in de dienstregeling”.