Wildplassen in trappenhuis Utrecht Centraal - Jaarbeursplein | NS Community
beantwoord

Wildplassen in trappenhuis Utrecht Centraal - Jaarbeursplein

  • 28 January 2023
  • 16 reacties
  • 396 Bekeken

Reputatie 1

Beste NS,

 

Wat gaan jullie doen aan de constante overlast van mensen die wildplassen in beiden trappenhuizen naar de fietsenstalling van Utrecht Centraal Jaarbeurszijde? Van het plein naar de groene verdieping is het altijd raak met urine en vandaag nog iemand die doodleuk langs de railing aan het urineren was. Wellicht de trappenhuizen afsluiten voor mensen die betalen? 

 

Om maar in oplossingen te denken: het gemeentehuis van Utrecht staat hier pal naast; misschien een idee om WC units te plaatsen op het Jaarbeursplein niveau (net als op andere plaatsen in de stad - Janskerkhof)?

 

Alle prijzen gaan lachend omhoog maar dit soort zaken mogen jullie samen met de gemeente wel eens op gaan pakken. Ligt in lijn met de veiligelanders overlast, maar om hier betalende NS klanten de dupe hiervan te laten worden vind ik niet kunnen.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 January 2023, 16:57

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat die aanpak van de zgn veiligelanders dweilen met de kraan open is. In Maarheze kiezen ze wel voor een drastische oplossing. Wellicht kan @MC1992 dit aankaarten bij de gemeenteraad van Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Als de NS een stalling exploiteert dan zullen zij ook moeten zorgen voor de reiniging ervan, dus ook het trappenhuis. Dat gaat de gemeente echt niet voor ze doen.

De stoep voor je huis is ook van de gemeente, maar jij dient die zelf schoon te houden (in ieder geval bij sneeuw). Blaadjes vegen doet de gemeente dan weer wel, maar dat zal wel zijn omdat de boom waar die vanaf komen hun eigendom is.

Of je de stoep voor jouw huis zelf schoon moet houden, hangt van de plaatselijke verordening af. Bij ons is het al langere tijd niet meer verplicht (en dat kun je dus zien).

In geval van de Utrechtse stalling verschuilen ProRail, NS en gemeente zich achter elkaar. Ik denk echter dat deze overlast direct verband houdt met de overlast bij het bollendak en zouden de 3 partijen juist samen moeten optrekken.

Badge +3

Als de NS een stalling exploiteert dan zullen zij ook moeten zorgen voor de reiniging ervan, dus ook het trappenhuis. Dat gaat de gemeente echt niet voor ze doen.

De stoep voor je huis is ook van de gemeente, maar jij dient die zelf schoon te houden (in ieder geval bij sneeuw). Blaadjes vegen doet de gemeente dan weer wel, maar dat zal wel zijn omdat de boom waar die vanaf komen hun eigendom is.

Reputatie 7
Badge +3

Kastje-muur. Zo meld ik al regelmatig bij en NS en ProRail en gemeente Utrecht fietsen op de stoep naast en soms voor de lift bij station Utrecht-Lunetten. Plek genoeg in de onbewaakte stalling, maar waarom lopen als je je fiets dichterbij kwijt kan. Dat dan wandelaars de stoep af moeten en liftgebruikers moeite moeten doen om in de lift te komen deert niemand. Net als door de urinestank jouw fiets stallen op Utrecht centraal. Misschien maar vragen stellen aan de gemeenteraad?

Reputatie 1

Ik kan je helaas geen verdere update geven over de situatie. Het is bij ons doorgezet en het is zeer jammer dat dit het antwoord van de gemeente is, wij kunnen hier namelijk niks aan doen. Het is namelijk niet onze taak om hier in te handhaven. Ik snap dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen, maar voor een directe oplossing dien je echt bij de gemeente te zijn.

Zeker geen zaligmakend antwoord. Dat de bal nu bij mij ligt en vervolgens weer bij de gemeente is voor mij een raadsel. De gemeente geeft immers aan dat jullie het moeten oplossen.

 

We komen op deze manier natuurlijk nergens. Ik zou je willen vragen om dit even met anderen binnen NS te bespreken want dit is bureaucratie ten top. 

 

Hoop dat er iets uit gaat komen want op deze manier staat de betalende gebruiker voor zowel de NS en de gemeente in zijn spreekwoordelijke hemd.

Reputatie 6

Ik kan je helaas geen verdere update geven over de situatie. Het is bij ons doorgezet en het is zeer jammer dat dit het antwoord van de gemeente is, wij kunnen hier namelijk niks aan doen. Het is namelijk niet onze taak om hier in te handhaven. Ik snap dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen, maar voor een directe oplossing dien je echt bij de gemeente te zijn.

Reputatie 1

Ik zet de melding voor je door, maar zoals Stijn al heeft aangegeven is dit een taak van de gemeente. De kans is dan ook zeer klein dat deze melding bij ons effect zal hebben. Desalniettemin, het is bij deze doorgezet.

Hi Daniël,

Krijgt dit nog een vervolg o.b.v. mijn aanvullende antwoord of gaat dit een stille dood sterven op het forum?

Reputatie 1

Het lijkt een beetje op het kastje-muur verhaal over de roltappen Jaarbeurszijde op Utrecht Centraal.

NS wees toen naar ProRail (infrastructuur), ProRail naar de gemeente Utrecht (want buitengebied) en uiteindelijk bleek de gemeente het onderhoud uitbesteed te hebben aan… jawel, NS!

Het lijkt me logisch dat je voor (rol)trappen of liften van NS fietsenstallingen niet bij de gemeente hoeft te zijn.

 

Badge +3

Het lijkt een beetje op het kastje-muur verhaal over de roltappen Jaarbeurszijde op Utrecht Centraal.

NS wees toen naar ProRail (infrastructuur), ProRail naar de gemeente Utrecht (want buitengebied) en uiteindelijk bleek de gemeente het onderhoud uitbesteed te hebben aan… jawel, NS!

Het lijkt me logisch dat je voor (rol)trappen of liften van NS fietsenstallingen niet bij de gemeente hoeft te zijn.

Reputatie 1

Ik zet de melding voor je door, maar zoals Stijn al heeft aangegeven is dit een taak van de gemeente. De kans is dan ook zeer klein dat deze melding bij ons effect zal hebben. Desalniettemin, het is bij deze doorgezet.

Hi Daniel,

Dank voor het doorzetten. Heb inmiddels reactie van de gemeente aangezien ik hier ook een melding heb gemaakt op aanraden van je collega Stijn.

 

Hier het antwoord op de melding van de gemeente Utrecht:

Beste melder,

Uw melding 33148 is afgehandeld.

Dit hebben wij gedaan

Bedankt voor uw melding. Wij hebben dit doorgestuurd naar de NS die de fietsenstallingen bij het stations beheert.

 

Als ik dit zo lees is dit niet de verantwoordelijkheid van de gemeente. Lijkt me goed om contact met hen op te nemen, beetje een kastje naar de muur verhaal op het moment 😉

 

Benieuwd hoe nu verder 😊

Reputatie 7
Badge +3

Ik zet de melding voor je door, maar zoals Stijn al heeft aangegeven is dit een taak van de gemeente. De kans is dan ook zeer klein dat deze melding bij ons effect zal hebben. Desalniettemin, het is bij deze doorgezet.

De trappenhuizen zijn van de gemeente? Klachten over wildplassen bij die stalling zijn er al een hele tijd. Het wordt tijd dat dit opgelost wordt. Vaker schoonmaken en/of een toegangshek waarmee je alleen met ov-pas in of uit kunt komen.

Reputatie 6

Ik zet de melding voor je door, maar zoals Stijn al heeft aangegeven is dit een taak van de gemeente. De kans is dan ook zeer klein dat deze melding bij ons effect zal hebben. Desalniettemin, het is bij deze doorgezet.

Reputatie 7
Badge

Denk het niet, is nog weekend. Wellicht morgen.

Reputatie 1

Goedemiddag MC1992 en welkom bij de NS Community.

Ik kan je geen antwoord geven op die vraag. Het beste wat ik voor je kan beteken is je signaal doorgeven dat je hier veel overlast van ervaart. Het plaatsen van toiletten is echter iets wat de gemeente zou moeten doen, het kan wellicht ook baten om dit bij de gemeente aan te kaarten.

Is dit doorgegeven?

Reputatie 1

Hi Stijn,

Fijn dat het signaal is doorgezet; is immers niet iets waar ik last van ervaar maar alle bezoekers naar de fietsenstalling. Zou fijn zijn als de trappen frequenter worden schoongemaakt.

 

Verder heb ik de melding al gemaakt alleen kan ik geen potten breken als individu. Denkt dat het meer kans van slagen heeft als de NS (ook gevestigd in Utrecht) dit neergelegd bij de gemeente. 

Goedemiddag MC1992 en welkom bij de NS Community.

Ik kan je geen antwoord geven op die vraag. Het beste wat ik voor je kan beteken is je signaal doorgeven dat je hier veel overlast van ervaart. Het plaatsen van toiletten is echter iets wat de gemeente zou moeten doen, het kan wellicht ook baten om dit bij de gemeente aan te kaarten.

Reageer