Is OV-chipkaart automatisch geschikt voor trein en tram? | NS Community
beantwoord

Is OV-chipkaart automatisch geschikt voor trein en tram?

  • 22 February 2022
  • 9 reacties
  • 2881 Bekeken

1 . Jaren geleden moest je een anonieme OV-chipkaart speciaal instellen via een automaat op een treinstation, als je hem wilde gebruiken voor reizen met de trein. Is dat nog steeds zo?

2 . Ik weet wel dat er een minimum tegoed op een OV-chipkaart moet staan, om te kunnen reizen met de trein.

3 . Moet ik een anonieme OV-chipkaart voor reizen met de tram speciaal instellen, en/of voorzien van een minimum saldo?

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 February 2022, 14:41

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Reizen met een anonieme kaart is duur, u betaalt altijd de hoofdprijs.

Zeer bedankt voor al uw antwoorden. Hoeveel procent is het reizen met een anonieme OV-chipkaart duurder dan met een persoonlijke OV-chipkaart? En waar kan ik daarover informatie vinden?

Ik geef uiteraard aan dat het duur is om de reden dat veel mensen met korting reizen. U betaalt de hoofdprijs, net als met een normale e-ticket (geen actiekaartje) en dat is ongunstig, want de meeste mensen reizen genoeg om een goedkoop abonnement dat korting geeft te kunnen kopen. Daar heeft u echter een persoonlijke ov-chipkaart voor nodig, want een abonnement is altijd op naam en uw reizen zijn zichtbaar te maken. Het is niet anoniem.

Met een anonieme kaart is dus duur omdat u daarmee nooit korting krijgt. Het is natuurlijk een relatief begrip, u kunt ook van het duurste tarief uitgaan. U krijgt doorgaans veertig procent korting. Als u voor een reis met een anonieme kaart een tientje betaalt, is dat met korting zes euro. Vanuit het kortingstarief gerekend dus 4 euro meer en dat is 67 procent van zes euro duurder. Dat is in verhouding best veel.

Wij doen hier doorgaans ons best om de prijstechnisch meest gunstige oplossing te vinden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Sinds juni 2018 is het niet meer nodig om een OV-chipkaart te activeren voor reizen met NS, kaarten die vanaf toen gekocht zijn hebben al Reizen op Saldo 2e klas. Mocht je nog een kaart hebben die voor juni 2018 is gekocht die nog niet is geactiveerd dan zou je dat denk ik nog wel moeten doen. 

 

Bedankt voor het antwoord. Waarom krijg ik van de software geen toegang tot deze weblink?

Oh, ik zie dat dit oudere topic in het archief staat en het archief is alleen toegankelijk voor moderators en super users. Dit was het bericht:

 

Iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden op mijn vragen.

Sinds juni 2018 is het niet meer nodig om een OV-chipkaart te activeren voor reizen met NS, kaarten die vanaf toen gekocht zijn hebben al Reizen op Saldo 2e klas. Mocht je nog een kaart hebben die voor juni 2018 is gekocht die nog niet is geactiveerd dan zou je dat denk ik nog wel moeten doen. 

 

Bedankt voor het antwoord. Waarom krijg ik van de software geen toegang tot deze webpagina?

Badge +3

Het reizen met een anonieme OV-chipkaart is in principe niet duurder dan reizen met een persoonlijke OV-chipkaart. Wel betaalt u bij een anonieme OV-chipkaart altijd vol tarief en kunt u op een persoonlijke OV-chipkaart een abonnement laden waarmee u korting krijgt. Bij veel abonnementen krijgt u van NS de persoonlijke OV-chipkaart zelfs gratis, terwijl u de kosten van een anonieme OV-chipkaart zelf moet dragen.

Reizen met een anonieme kaart is duur, u betaalt altijd de hoofdprijs.

Zeer bedankt voor al uw antwoorden. Hoeveel procent is het reizen met een anonieme OV-chipkaart duurder dan met een persoonlijke OV-chipkaart? En waar kan ik daarover informatie vinden?

Reputatie 7
Badge +1

@thom 4: op gewone tram en kortere buslijnen is 0 saldo voldoende-maar als je op het einde in de min=NEGAtief eindigt moet je altijd eerst bijladen voor je weer kan reizen. Dat is dus niet handig bij overstappen. Het systeem kan MIN=negatief tot max 4€ aan. Dat leidt tot de ietwat idiote situatie als je bvb 20 ct saldo hebt en een iets langere busreis van bvb 20 Km maakt (=0,99 vast+ 19 ct/km-dit verschilt per regio) je dan ca 4,80 zou moeten betalen, dus 4,60 in de min komt en dat kan dus niet. Gevolg: je kan niet uitsjekken en krijgt dan de straf van: slechts 4€!

Je kan maximaal 10 of 12x op 1 kaart de ´vergeten uitsjek´ doen, daarna wordt kaart geblokkeerd. Dit is bvb een reden waarom die kaart relatief zo duur is.

Inmiddels hebben echter vrijwel alle busbedrijven het systeem zo ingesteld dat vanwege hogere Instapborg dit niet meer voorkomt. Maar bvb wel op lange ritten van de RET-metro, zoals Hoek v Hld-via Rtm tot den Haag. En-omdat er overal wel een of ander soort voordeliger dagkaart is, loont dit bij retours op 1 dag ook amper-je moet zelfs uitrekenen of dan die sjipkaart wel voordeliger is!

Op de site van ROVER staat (´op reis´) een overzicht (een jaar verouderd, moet worden bijgewerkt) van alle BUs/tram dagkaarten in NL.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds juni 2018 is het niet meer nodig om een OV-chipkaart te activeren voor reizen met NS, kaarten die vanaf toen gekocht zijn hebben al Reizen op Saldo 2e klas. Mocht je nog een kaart hebben die voor juni 2018 is gekocht die nog niet is geactiveerd dan zou je dat denk ik nog wel moeten doen. 

 

Reputatie 7
Badge +4
  1. Men moest indertijd de klasse voor de trein eenmalig instellen. Nu is dat automatisch de tweede klas omdat veruit de meeste mensen daar mee reizen. Het hoeft alleen nog als u eerste klas wilt reizen.
  2. Het is in theorie 20 euro maar in de praktijk kunt u ook reizen vanaf een saldo van 16 euro. Dat is het minimumbedrag. Aan het einde van de reis moet er bij het uitchecken voldoende opstaan om de reis te kunnen betalen. Dat kan meer dan het minimumsaldo zijn. Er moet dus soms meer dan het minimumsaldo opstaan. Het is een misverstand dat het minimumsaldo op de kaart zetten altijd genoeg is om daarmee de reis te kunnen betalen met in- en uitchecken.
  3. U hoeft het voor tram en metro niet speciaal in te stellen, u kunt zo inchecken. Het minimumsaldo is vier euro maar er zijn ook buslijnen waar het minimumbedrag zeven of tien euro is. Dit zijn over het algemeen buslijnen over een langere afstand.
  4. U kunt vaak nog voor een kort ritje in trein bus en metro nog wel inchecken met minder dan vier euro saldo, maar als u rood staat of komt te staan, kunt u niet meer inchecken en moet u het saldo aanvullen voor u weer kunt reizen. Als u rood staat, is uw kaart onbruikbaar. Zorg altijd voor voldoende saldo om bij het uitchecken uw reis te kunnen betalen.

Reizen met een anonieme kaart is duur, u betaalt altijd de hoofdprijs.

Reageer