Nieuwe kaart of betaalpas aansluiten op abonnement?

  • 4 October 2023
  • 8 reacties
  • 287 Bekeken

Hoi,

Mijn huidige ov-kaart is verlopen. Hoe kan ik een nieuwe kaart aanvragen en koppelen aan mijn abonnement? Of kan ik ook mijn betaalpas koppelen aan mijn abonnement? en hoe doe ik dat dan?

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de adviesaanvraag Aanpassing voorwaarden voor OV-pas staat o.a. dit: 

In de loop van 2024 en daarna wordt stapsgewijs een nieuwe drager geïntroduceerd: de OVpas. Bij deze pas staan (anders dan bij de OV-chipkaart) geen gegevens zoals producten en saldo op de kaart maar zijn ze geregistreerd in de nieuwe backoffice bij Translink, wat extra flexibiliteit qua gebruik biedt. In eerste instantie verschijnt de OV-pas in fysieke vorm, maar op een later moment zal het ook mogelijk zijn een digitale OV-pas op een mobiele telefoon te laden. De OV-pas biedt mogelijkheden voor Reizen op Saldo (in eerste instantie) en Reizen op Rekening, inclusief producten en (kortings)abonnementen (op een later moment).

 

Op den duur zullen abonnementen dus kunnen gekoppeld aan de nog te introduceren digitale OV-pas. Er wordt nergens gesproken over abonnement koppelen aan de betaalpas. 

Reputatie 7
Badge +1

Waar heb je dat gelezen? Het lijkt me simpel op te lossen met een ID check. Als GVB het kan, dan moet NS het ook kunnen. 😉

Is er enig nieuws omtrent het kunnen koppelen van een abonnement aan een betaalpas?

Het laatste was ik daarover gelezen heb is dat dat niet gaat gebeuren in verband met het risico op fraude en dat daarom voor abonnementen ook in de toekomst een OV-pasje met foto verplicht zal blijven.

Het probleem met een bankpas is natuurlijk dat er geen foto op zit en dat die daardoor uitgeleend kan worden aan anderen die dan (gratis of met korting) op uw abonnement kunnen gaan reizen. In theorie zou je de identiteit van iedere reiziger in de trein of bus met paspoorten kunnen controleren maar dat is in de praktijk ondoenlijk.

Wel komt er zeer waarschijnlijk de mogelijkheid om in de toekomst het OV-pasje met foto op een mobieltje te zetten.

Beste @mrfreeze Ik weet dat er nog geen mogelijkheid is. Ik ben alleen benieuwd of er al enig schot in de zaak zit, om dit wel mogelijk te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi b4rtw,

Zie voor alle ontwikkelingen https://www.ovpay.nl/

Bij de Veelgestelde Vragen staat:

Kan ik met mijn kortingsabonnement met OVpay reizen?

Dat ligt eraan. Bij steeds meer vervoerders kun je jouw (kortings)abonnement op je betaalpas zetten. Bijvoorbeeld het GVB Flex kortingsproduct.

Wil je zeker weten of dit al met jouw (kortings)abonnement kan? Ga dan naar de website van de vervoerder waar jij je abonnement hebt. Daar vind je de nieuwste informatie.

 

Bij NS kan het (nog) niet. Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/inchecken-uitchecken/betaalpas

Is er enig nieuws omtrent het kunnen koppelen van een abonnement aan een betaalpas?

Reputatie 6
Badge +1

Zie de volgende pagina: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Het is helaas nog niet mogelijk om een abonnement te koppelen aan een betaalpas. Hier is voorlopig de OV-chipkaart nog voor nodig. 

Badge +3

U kunt op www.ov-chipkaart.nl onder Direct regelen kiezen voor “(Bijna) verlopen kaart vernieuwen". Als u vervolgens de stappen volgt, dan krijgt u een vervangende OV-chipkaart waar uw abonnement al op staat.

Hebt u een Dal Voordeel-abonnement of een duurder abonnement? Dan kunt u de kosten voor deze vervangende kaart terugvragen bij de klantenservice van NS, via telefoon, chat, X/Twitter of Facebook.

Het is nog niet mogelijk een betaalpas aan een abonnement te koppelen. Als u reist met een betaalpas, is dat altijd tegen vol tarief.

Reageer