Ov chipkaart van iemand gevonden. netjes NS gebeld en doorgegeven, en Klantenservice NS doet niks.

  • 22 March 2018
  • 6 reacties
  • 37509 Bekeken

Op maandag heb ik op straat een Ov chipkaart met NS abonnement gevonden van iemand, ik bel direkt de NS , geef de gegevens door.
Ik zeg dat ze mijn nummer mogen doorgeven zodat die persoon me kan bellen en van mij kaart terug kan krijgen .
Ns: "wat is uw geboortedatum? Kunt u de Kaart bij een station brengen?"
Ik hoef mijn geboortedatum niet te geven, en , nee ik heb geen tijd om na een station te fietsen, zeg ik.
de NS zegt"Helaas zijn onze regels dat we dan niks doen blabla" Waarom blijft volstrekt oonduidelijk.
Omdat ik later op FB een oproep plaats en die persoon dan op deze weg de kaart terug krijgt, komt na boven, dat het voor de NS echt te grote moeite was om de klant even te bellen of te mailen, dat de kaart terecht is.
Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om even iemand te bellen en te zeggen"Je kaart is gevonden, bel even die en die?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw insteek is terecht en begrijpelijk, maar leuk of niet, gevonden kaarten worden gewoon vernietigd.
Dat zei de NS Klantenzervice niet! Zij zeggen dat ik het kon afgeven en dat het dan terecht komt, Vooral omdat je voor een nieuwe kaart 11 euro moet betalen!
https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen

Bepaalde voorwerpen zullen vast een aantal dagen bewaard worden op het station waar deze afgegeven zijn. Id's en ov kaarten zijn een ander geval.
Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is dat de Klantenservice je niet heeft geholpen. Dit heeft te maken met een stukje privacy. Zonder de gegevens van de kaarthouder te kunnen verifiëren (controle op postcode, huisnummer, naam, geboortedatum) mogen wij de gegevens niet inzien. Dat resulteert dus in het feit dat de Klantenservice de kaarthouder niet kan bellen of mailen. Er zal je daarom worden verzocht de kaart naar een loket te brengen. Een gevonden OV-chipkaart kan je ook opsturen naar Klantenservice OV-chipkaart.

Even een stukje algemene info:
Wat bijvoorbeeld ID-kaarten, paspoorten en rijbewijzen betreft dan zijn wij wettelijk verplicht om deze over te dragen aan de Koninklijke Marechaussee. Paspoorten en ID-kaarten worden door de Marechaussee direct vernietigd. Men kan zich tot hun gemeente wenden voor het aanvragen van een vervangend exemplaar. Rijbewijzen wordt door de Koninklijke Marechaussee doorgezonden naar de RDW.

Wanneer een ID-kaart, paspoort, rijbewijs of OV-chipkaart op het station bij het loket afgegeven wordt dan zal deze daar eerst 5 dagen blijven liggen totdat ze doorgestuurd worden naar ons Centraal Bureau Gevonden Goed. Van daaruit worden ID-kaarten, paspoorten en rijbewijzen doorgestuurd naar de Koninklijke Marechaussee en OV-chipkaarten naar Klantenservice OV-chipkaart.

NS stuurt alle gevonden giro- en bankpasjes door naar de betreffende bank. In dat geval dien je contact op te nemen met je bank. Zij kunnen je verder helpen. Zitten de pasjes in een portemonnee, dan worden ze in de portemonnee bewaard bij ons Bureau Gevonden Voorwerpen.
Bestaand beleid is weinig klantvriendelijk:
  1. Bellen met Trans Link (OV-chipkaart) met 0900-0980 kost mij geld.
  2. De vinder wordt gevraagd de gevonden kaart op te sturen aan Antwoordnummer 8000, 3800TL AMERSFOORT. Dat kost me een envelop en tijd om naar de brievenbus te gaan.
  3. De vinder wordt gevraagd de gevonden kaart naar de NS te brengen. Kost mij ook tijd.
  4. De kaart wordt meestal vernietigd: verkwisting van grondstoffen.
  5. De eigenaar moet een nieuwe kaart kopen. Duur.
  6. De eigenaar moet het lang stellen zonder OV-kaart. Onhandig.
Probeer een systeem te bedenken wat meer van deze tijd is, zodat kaart en eigenaar klantvriendelijker herenigd kunnen worden. Bestaand beleid is voor iedereen onbevredigend en zorgt ervoor dat ik de volgende keer de kaart op straat laat liggen met mogelijke fraude tot gevolg!
Reputatie 7
Badge +3
De eigenaar is en blijft Trans Link, door aan hen terug te sturen stuur je het dus terug aan de eigenaar.

Wanneer je een OV-chipkaart verliest dien je deze te laten blokkeren en een nieuwe/duplicaaat aan te vragen, ook al krijg je de verloren kaart later terug kun je hem toch niet meer gebruiken.


Overigens wanneer jij een bankpas vindt en dit meldt bij de bank, zal het niet veel anders gaan, al mag je dan wel zelf de pas vernietigen. Als de pas nog niet door de klant is geblokkeerd zal de bank deze blokkeren. Verbaasde ik me ook een beetje over toen ik een ING pasje gevonden had en dit via Twitter meldde aan ING.

Reageer