Per abuis saldo gezet op OV kaart met NS Flex, hoe krijg ik dat teruggestort | NS Community
beantwoord

Per abuis saldo gezet op OV kaart met NS Flex, hoe krijg ik dat teruggestort

  • 23 September 2022
  • 10 reacties
  • 517 Bekeken

Hallo, ik heb per abuis 60 euro op mijn OV kaart gezet terwijl ik NS Flex abonnement heb en op rekening reis, hoe kan ik die 60 euro terug krijgen of wordt dat verrekend met reizen die ik maak?

Dank alvast

icon

Beste antwoord door Thom 23 September 2022, 13:53

Bekijk origineel

10 reacties

Zou gewoon moeten kunnen via de balie, ook zonder notitie, maar anders wil ik die er wel voor Ineke inzetten (je kan me een privébericht sturen hiervoor). Ik zie helaas wel vaker dat er collega's zijn die niet verder kijken dan ‘saldo terug = via OV-chipkaart’ en niet weten dat de kaart dan wordt beëindigd en dat dat natuurlijk geen goede oplossing is. Als je ver van een balie woont is het nog korter om Flex te beëindigen en opnieuw te bestellen na het deactiveren, omdat bij de activatie weer het saldo van je kaart wordt gehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Per abuis geld op de kaart gezet???

Dat is toch niet zo vreemd? Als je 10 jaar lang saldo hebt moeten laden en nu sinds kort een Flex-abonnement hebt, kan ik me zo'n vergissing goed voorstellen.

Omdat er zestig euro opstaat, wordt dat niet zonder meer uitgekeerd, maar als u een afspraak vooraf maakt met Klantenservice, 030 78515155 kan het wel.

Voor de volledigheid: het nummer is 030 - 7515155.

Badge +3

ik kan de 60 euro terug krijgen als ik mijn kaart blokkeer en een nieuwe aanvraag voor 12 euro.

Wat een onzin, want bij een balie van een vervoerder kan je het saldo van een persoonlijke kaart gewoon terug krijgen!

Voorheen deed men moeilijk als het om meer dan 30 euro ging (zie https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen/nog-niet-verlopen-kaart.htm) maar als je zegt dat je NS Flex hebt is het al gauw geen probleem meer.

Bovendien hoeven ze bij een balie geen enorme voorraad contant geld te hebben, want het kan tegenwoordig ook gewoon via ‘retour pinnen’. Neem wel een ID mee, om te bewijzen dat jij echt de kaarthouder bent.

Hoe dan ook, een nieuwe kaart moeten aanvragen à 11 euro is nergens voor nodig (vind ik).

Dank voor de reacties, ik heb gebeld met het klantenservicenummer, ik kan de 60 euro terug krijgen als ik mijn kaart blokkeer en een nieuwe aanvraag voor 12 euro. Als mijn kaart is verlopen wordt het sowieso teruggestort. Maar dat is pas in 2027. Ik was eraan gewend om geld op de kaart te zetten, en deed dat voor een retour woonplaats naar Schiphol, wat rond dat bedrag zou zijn..

Reputatie 7
Badge +4

Aanvulling: het kan verstandig zijn met Klantenservice te bellen, dan kunnen ze de kaart voor een groter bedrag dan dertig euro openzetten. Je kunt het moeilijk doen of niet noemen maar beter safe dan sorry. Dan bent u zeker dat het in een keer kan. Het storten op een bankpas wordt ook gedaan, is nog makkelijker en ook veiliger. Saldo op een kaart met Flex is dood geld.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heeft de klanteNService dus gezegd dat ze haar kaart moet blokkeren en een nieuwe aanvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Verschillende klantenservice medewerkers willen nog wel eens wat anders zeggen, dus misschien nogmaals proberen.

Mocht de klantenservice dit blijven zeggen en je die 60 euro echt niet kan laten uitbetalen (misschien vanwege veranderde regels, je weet het maar nooit bij NS) zou je kunnen overwegen een nieuw abonnement op een nieuwe kaart aan te vragen (bij Flex Dal Voordeel van €5,10 en duurdere abonnement is een nieuwe kaart gratis) en dan op de ingangsdatum Flex op de huidige kaart stop te zetten en te verwijderen van de kaart, de kaart dan inderdaad laten blokkeren en het geld terug vragen.

Is omslachtig en kost NS een nieuwe kaart, maar dan heb je wel je geld terug zonder die €11 te moeten betalen. 

 

Per abuis geld op de kaart gezet???

Reputatie 7
Badge +3

Als je ver van een balie woont is het nog korter om Flex te beëindigen en opnieuw te bestellen na het deactiveren, omdat bij de activatie weer het saldo van je kaart wordt gehaald.

Dit is ook een goede oplossing, daar had ik niet aan gedacht. 

Reputatie 7
Badge +4

Het kan op een loket, zorg wel dat automatisch opladen echt niet meer aan staat. In principe zou dat niet zo moeten zijn. Omdat er zestig euro op staat, wordt dat niet zonder meer uitgekeerd, maar als u een afspraak vooraf maakt met Klantenservice, edit oeps: 030 7515155 kan het wel. Alleen het saldo dat er op stond toen u voor het eerst NS Flex nam, wordt verrekend, niet wat u er later opzet. 

Als u met Flex reist, wordt uw saldo niet aangesproken.

Reageer