Skip to main content

In januari heb ik een OV-fiets gehuurd bij een zelfservice-stalling bij station Strijp-s in Eindhoven en deze de zelfde dag netjes ingeleverd bij deze stalling. Ik huur regelmatig een fiets en dit ging altijd goed. Enkele dagen daarna kreeg ik een mail dat de fiets niet was ingeleverd.. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en zij hebben de fiets voor mij uitgecheckt.

Een paar weken daarna krijg ik een mail dat na controle de fiets met fietsleutel niet is aangetroffen terwijl ik deze 100% zeker heb ingeleverd en ik nu €350 moet betalen…

Hoe kan dit!?

Ik heb weer contact gehad met de klantenservice maar zij zeggen niks te kunnen doen.

Overigens kreeg ik vorige week nog een mail dat een andere fiets niet is ingeleverd bij de zelfde OV-fiets zelfservice-stalling. Deze zelfservice-stalling is overigens ook regelmatig kapot. Ik hoop niet dat ik dalijk een tweede bedrag van 350 op mijn bord krijg!

Ik lees hier dat er meer mensen zijn die dit is overkomen. Maar kan ik dan echt niks doen behalve die onterechte boete betalen en nooit meer een OV-fiets huren?

Waarschijnlijk ga ik wel aangifte doen in de hoop dat de politie camerabeelden kan bekijken.

 

Hoor graag van jullie

Rick

 

What is the best way to escalate this case does anyone know? I think I have been stuck with OV fiets customer support and they really have no authority to do anything more than just saying sorry.

Contact the public transport complaints office:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

As you can see on their home page, their first FAQ is about the €350 fine for a missing OV-fiets and they invite people to contact them about that.


Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Dat is dan dus misbruik maken van een monopolie. Zou niet moeten kunnen.

Zie ook onderstaand topic van niet te lang geleden. (is wel een vraag en ook niet beantwoord). Ik vond bij de geschillencommissie inderdaad een topic over de OV-fiets dus daar kan je je inderdaad toe wenden bij een geschil. 

 


This is completely ridiculous. OV-fiets has installed new locks that apparently don't work properly. They need to sort out the problems and stop chasing paying customers as fraudsters.


Het nummer van een fiets hebben (foto maken) is natuurlijk wel handig, want dan kan de klantenservice wellicht zien of de fiets later ergens anders geregistreerd is.

Bij een locatie met kluisjes (zoals Strijp-S) wordt dat lastig, want daar blijft de sleutel in de fiets zitten en wordt er (bij mijn weten) niets gescand anders dan je ov-chipkaart.

Bovendien kan iemand ook een elders gehuurde fiets in een van de (maar liefst 4!) kluisjes zetten en dan zou je de fiets gewoon buiten een kluisje moeten stallen en de sleutel in een dropbox gooien en de huur handmatig laten afsluiten (via de Klantenservice).

Mijn vraag is dus hoe de NS weet om welke fiets het eigenlijk gaat? Ik zou daar eerst maar eens bewijs van vragen (fietsnunmmer x gehuurd op tijdstip y uit kluisje z op Strijp-S).

Dat de stalling regelmatig defect is is natuurlijk ook een goed argument om zo’n rekening niet te betalen. Als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ehb001/verloop en dan bijv. 5 jan - 1 feb selecteer lijkt het er ook op dat één van de kluisjes helemaal niet werkt, of dat er inderdaad een fiets ontbreekt (of defect gemeld is). Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken.


Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.


Ik heb gelukkig uiteindelijk mijn geld teruggekregen, dat mag natuurlijk ook gezegd worden. Wel na een hoop capriolen en doorzetten. 


Goede tip. Die onthouden we.

Altijd leerzaam op een NS-forum: hoe verdedigen wij ons tegen de boevenstreken van de NS ?

 


Yes. I was charged 350 euros. I just got off the call with NS Ovfiets department. The supervisor sounded very tired she said it’s been a long time ago why I call about it now!? After some explanation that it was definitely lost at their ov fiets station and they could check the camera footage, she suggested me to send the police report over mail and not email.


Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Dat is dan dus misbruik maken van een monopolie. Zou niet moeten kunnen.

Je zal mij dat niet snel zo letterlijk horen zeggen, maar het is wel zorgwekkend. Bij een conflict met NS over een factuur word je praktisch afgesloten van vervoer. Natuurlijk, je kunt wel op saldo blijven reizen, maar als vaste klant is dat financieel niet te doen. Pre-Flex kon je dan nog een simpel abonnement op saldo nemen, nu kom je niet verder dan Dal Voordeel.

Dan maak je toch gewoon gebruik van een bankpas? ;)

 


Ah ja, dat zou nog een workaround kunnen zijn. Bieden die eindelijk dezelfde abonnementen?


topic is ook nog onbeantwoord maar totaal geen reactie. 

Topic is ook niet als ‘vraag’ geopend, dus kan ook niet ‘beantwoord’ worden.

Ben bang dat moderators hier ook weinig invloed op hebben. Eigenlijk zou een rechter NS hier eens een flinke draai om de oren voor moeten geven. Denk alleen dat zo'n zaak niet snel voor een rechter komt, omdat NS uiteindelijk ook wel zal inzien zelf fout te zitten, om vervolgens dan maar eieren voor haar geld te kiezen.


Traject Vrij niet, voor zover ik kan zien, maar de andere Vrij- en Voordeel-abonnementen wel, tegen dezelfde prijs.


I got my money back through the OV ombudsman mainly I think. I also reported it to the police and allot of (angry) chatting and emailing with the costumers service explaining the situation. Maybe just keep spamming them?

At some point they said ok we are going to give your money back. But they didn't told me the exact reason.

Als you could try the tv program "Kassa" as pressure method. They contacted me about this topic.

I hope this helps.


I had the same problem a few months ago. My wife and I rented the public transport bicycle but then we switched the bike and returned them at the end of the trips. Only one bike was registered as returned, the other was n't and we didn't know about it until we saw an email a few weeks later.

We had video proof that we returned it but it was n't enough because they still couldn't find it. I took another trip to the self-checkout ov bicycle station and rang the button to talk to someone there over the radio, he said I needed to ask police to request surveillance camera footage from the station. So I did report it to the police but police said they can't do anything about it. The fact that the bike was lost at their facility and they refused to help is the worst experience ever as an expat.

They stop replying my email probably because the ticket is closed on their site.

Any help would be appreciated as this has been lingering on our minds since July 2022 and now is Feb 2023.


Ja. Klacht: mijn MoBIB-kaart heeft binnen 6 maanden de geest gegeven. En er staat nog een geldige 10-rittenkaart STIB op.

 

(sorry, moest er even uit)


Ja. Klacht: mijn MoBIB-kaart heeft binnen 6 maanden de geest gegeven. En er staat nog een geldige 10-rittenkaart STIB op.

Kun je die niet bij een MIVB-loket op een nieuwe kaart laten overzetten?

Strikt genomen is het overigens geen 10-rittenkaart voor de MIVB maar voor al het OV in Brussel, ook NMBS, TEC en De Lijn.


Zie ze inderdaad ook op de tarievensheet van Arriva staan nu. Had niet meegekregen dat ze die uitgewerkt hadden. Mooie fallback idd, zoals Ferdinand schrijft 🤡


Topic is ook niet als ‘vraag’ geopend, dus kan ook niet ‘beantwoord’ worden.

Ben bang dat moderators hier ook weinig invloed op hebben. Eigenlijk zou een rechter NS hier eens een flinke draai om de oren voor moeten geven. Denk alleen dat zo'n zaak niet snel voor een rechter komt, omdat NS uiteindelijk ook wel zal inzien zelf fout te zitten, om vervolgens dan maar eieren voor haar geld te kiezen.

Kun je met klachten over OV-fiets naar de geschillencommissie? Die uitspraken zijn ook bindend.


Altijd leerzaam op een NS-forum: hoe verdedigen wij ons tegen de boevenstreken van de NS ?

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, spelen dit soort zaken nou ook in België? Of hebben jullie daar weer hele andere zaken om je druk over te maken? 🙂


Kun je die niet bij een MIVB-loket op een nieuwe kaart laten overzetten?

Strikt genomen is het overigens geen 10-rittenkaart voor de MIVB maar voor al het OV in Brussel, ook NMBS, TEC en De Lijn.

Ja die stuurden me naar een NMBS loket, want de kaartuitgever was NMBS. Beetje gedoe allemaal. Moet er binnenkort maar eens langs in Leuven als ik tijd over heb, die dames zijn vriendelijk maar de vorige keer was het ook een heel werk zonder Belgisch e-ID.

Mijn gebruik is STIB idd, was wat kort door de bocht. De 316 naar Kraainem stopt hier voor de deur, maar daar is hij nog niet geldig helaas.


This is the response from NS after I followed their instruction to send to the headquarter the letter together with the police report:

Thank you for your letter. 

You have send us a message regarding a stolen OV-fiets with the number F23981 and have send us the official police report. 

Based on your message, we have checked the OV-fiets. At the moment, the OV-fiets has still not been found and is still considered stolen. We have processed the official report in our system. The police can indeed only request the camera images. We cannot help with this.
If the OV-fiets is returned or found, you will receive a refund for the excess.

If you have any questions, please feel free to contact our Customer Service any time, day and night by calling +31 30 751 51 55.

I really think NS has been using the stalling tactics for this kind of problem. All they ever told me since July last year was to send more informations and proofs, ask police to request camera footage, go to the self-service station to find the lost bike myself, send police report that the bike was lost at their protected facility (not by email, they said they don’t read email). Guess what, I did all that just to receive emails saying that they can not do anything about it until the bike is found in their system. Yet I do not see nor hear them saying they are finding the bike, nor checking the camera footage, nor acknowledging the issue with the self-service ov fiets facility.

It was lost inside their facility, why don’t they check their own camera footage and file a police for that? I still really don’t get it. I really do not expect a national railway would handle these problems like this. What is the best way to escalate this case does anyone know? I think I have been stuck with OV fiets customer support and they really have no authority to do anything more than just saying sorry.


Bij een conflict met NS over een factuur word je praktisch afgesloten van vervoer.

Zou je dan niet een Arriva Flow-abonnement kunnen afsluiten?


Thank you. I will do.


Het is ook verdomde lastig om “gewoon” niet te betalen om een procedure uit te lokken in een geval als dit, want NS blokkeert domweg al je producten, inclusief NS Flex-abonnementen, et cetera. En met een beetje pech word je daarna nog maanden uitgesloten voor Flex ook, en wie weet wat nog meer.

Dat is dan dus misbruik maken van een monopolie. Zou niet moeten kunnen.

Je zal mij dat niet snel zo letterlijk horen zeggen, maar het is wel zorgwekkend. Bij een conflict met NS over een factuur word je praktisch afgesloten van vervoer. Natuurlijk, je kunt wel op saldo blijven reizen, maar als vaste klant is dat financieel niet te doen. Pre-Flex kon je dan nog een simpel abonnement op saldo nemen, nu kom je niet verder dan Dal Voordeel.


Kun je met klachten over OV-fiets naar de geschillencommissie? Die uitspraken zijn ook bindend.

Ja. https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/openbaar-vervoer/

Welke klachten behandelt de commissie Openbaar Vervoer?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen gaan over vertraging, dienstverlening en vervoersbewijzen met betrekking tot:

  • Trein
  • Bus
  • Interliner
  • Tram
  • Metro
  • OV-fiets
  • OV-chipkaart

Reageer