beantwoord

OV fiets in gebieden zonder weekend bus

  • 13 May 2022
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

We hebben op het kleine station waar ik in de buurt woon een OV fiets. Vanaf het station naar huis lopen duurt een uur, met de bus is het een kwartiertje, maar die rijdt maar eens in het uur en alleen tijdens tijdens "kantooruren”.

In de voorwaardes zie ik dat ik moet gaan bijbetalen als ik de fiets niet binnen 24 uur inlever. Huur een OV-fiets l Zo werkt het | NS

Nu is het zo dat de laatste bus op vrijdag om 19:45 rijdt, dan zou ik dus als ik die mis (of de laatste weer gecanceld wordt zonder vervangend vervoer te regelen) de ov-fiets kunnen pakken. Echter rijdt de eerstvolgende bus naar het station pas weer maandagochtend. 

In de praktijk ben ik dan dus verplicht om op zaterdag terug naar het station te fietsen om de fiets terug te brengen om dan nogmaals naar huis te lopen of een taxi te regelen omdat het ov me nog steeds niet thuis kan brengen. De eerst volgende normale mogelijkheid om de fiets terug te brengen en met het ov  thuis te komen kost me dan gewoon 12.45 eur aan fietshuur ipv 4.15 Dat is toch wel zuur.

 

Is het niet mogelijk om aangepaste regels te maken voor dit soort locaties waar in het weekend of 's avonds geen aansluiting is op lokaal ov?

icon

Beste antwoord door Momo 13 May 2022, 19:05

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ergens snap ik hier niks van. Je zegt dat je daar in die buurt woont-dus neem ik aan dat je thuis je eigen fiets hebt? OV-fiets is uiteraard bedoeld voor toevallige incidentele bezoekers.

Als je dus geen fiets zelf bezit dan lijkt me er eentje aanschaffen-mag van mij best wel 2e handsje zijn en hoeft niet meteen de allerblitzte nuuwste elektro-bike op den duur ook nog stukken goedkoper als steeds weer afhuren.

In welke plaats woont u? Er zijn regelmatig nog mogelijkheden voor een bus op bestelling. Bijvoorbeeld de opstapper in Friesland, de haltetaxi op de Veluwe, Bravoflex in Brabant enzovoort. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou in zo'n situatie gewoon zelf zorgen voor een fiets, scheelt je ook weer de kosten voor de bus.

Klopt, ik woon op fiets afstand van het station, maar de route is slecht onderhouden/nauwelijks verlicht (platteland) dus standaard fietsen is in de herfst/winter niet heel prettig, zelfs niet met een halve bouwlamp op m'n eigen fiets. 

Bovendien scheelt met de bus gaan me 's morgens een hoop extra tijd (en bezweet aan komen), sluit de bus (op de heenweg) goed aan op de trein en het scheelt bezweet aan komen. 

De terugreis daarentegen is dus minder ideaal, maar is in zekere zin minder kritisch want op tijd op het werk zijn is iets belangrijker dan hoe laat ik thuis kom. Meestal is het maar 15-45 min wachten op de bus, dus dat is nog te overzien. Over het algemeen lukt het ook wel om de laatste bus te halen, maar niet altijd.

Ik heb al gekeken naar busvervoer op afroep, hangt een mooi bordje voor op het station, maar rijdt helaas niet de kant op waar ik heen moet.

De ov-fiets is dus voor mij meer een soort van last resort als ik 's avonds te laat (na 8en) thuis probeer te komen en het niet zie zitten om een uur in het donker te lopen.

 

Zijn er niet meer stations in de middle of nowhere zonder weekend bussen met dit probleem?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het niet gebeuren dat NS voor een dergelijke situatie de regels aanpast. Je zult dus in het geval dat je de bus mist op een vrijdagavond of die OV-fietshuur moeten betalen of alleen op vrijdag 's morgens al met de fiets naar het station gaan. Eventuele andere optie is een simpele goedkope (2e-hands) fiets op het station stallen voor een dergelijke situatie. 

Bijna alle provincies hebben zo'n bus op afroep. Meestal rijden ze geen vaste route en word je rechtstreeks thuisgebracht door een taxibedrijf. Dit bestaat nog naast de gewone belbussen. In ieder geval Groningen, Drenthe, de Veluwe, de Betuwe en Brabant hebben zo'n systeem. Ook in delen van de Randstad bestaat dit. Overijssel en Limburg hebben het voor zover ik weet niet. In Zeeland en in Friesland is er een systeem dat alle dorpjes beschikbaar houdt via vaste belbussen. 

Ik begrijp dat u uw woonplaats liever privé houdt, maar als u het ook niet ongeveer wilt vertellen, kan ik u niet verder helpen. 

Reageer