Werkzaamheden per traject duidelijker aangeven | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden per traject duidelijker aangeven

  • 18 January 2023
  • 8 reacties
  • 257 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

Zojuist plande ik mijn reis Goes-Den Haag as. wknd, via 9292. Ik zie als advies metro E vanaf R’dam, dus zoek op NS.nl bij werkzaamheden traject Goes-Den Haag. Daar komt niks uit, alleen iets over Zoetermeer (wat niet eens op het traject ligt), het komt pas tevoorschijn als ik specifiek zoek tussen Den Haag en R’dam.

De reis Goes-Den Haag is een verbinding zonder overstap (lijn Vlissingen-A’dam) .

Dringend verzoek: deze werkzaamheden toevoegen voor het hele traject tussen Vliss. en Den Haag.

icon

Beste antwoord door MoDe 18 January 2023, 21:56

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je plant via 9292. Voor reizen met de trein kun je het beste de NS planner gebruiken.

Wij kunnen op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niets toevoegen. Voor iets toevoegen in de planner van 9292 moet je bij 9292 zijn.

Reputatie 7
Badge +3

En bij het plannen met de NS reisplanner kun je het beste bij opties bus, tram en metro uitvinken. Wanneer je dat niet doet krijg je ook bij de NS planner een reis met de RET metro te zien en ook geen melding van werkzaamheden als de reis naar Den Haag Centraal is. Vink je dat uit dan krijg je een advies met een stopbus (en melding werkzaamhedenb) of omreizen met de trein via Gouda. 

Gaat de reis naar Den Haag HS dan krijg je met de NS reisplanner een reis met de stopbus als je bus, tram en metro uitvinkt of vanaf Delft tram 1 als je het niet uitvinkt.  

Voor zowel de RET metro als tram 1 moet je apart inchecken en betalen, dit valt niet onder treinvervangend vervoer. 

Reputatie 4

Okay, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Nieuwe poging:

(...)

dus ik zoek daarna op de site van NS zelf naar werkzaamheden op het traject Goes-Den Haag C, omdat ik wil weten waarom ik die werkzaamheden daar eerder niet gezien heb (ik kijk regelmatig in die lijst).

Daar komt niks uit, alleen iets over Zoetermeer (wat niet eens op het traject ligt):

 

 

Had ik gezocht op Den Haag HS, dan had ik dit gekregen:

 

 

Het komt pas tevoorschijn als ik specifiek zoek tussen Den Haag en R’dam, dan komen er wel 5 werkzaamheden tevoorschijn.

De reis Goes-Den Haag is een verbinding zonder overstap (lijn Vlissingen-A’dam) .

Dringend verzoek aan de webmaster voor de NS-pagina betreff. reisinformatie/werk-aan-het-spoor: werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam svp toevoegen voor het gehele traject tussen Vliss. en Den Haag.

 

Badge +3

Er zijn dus blijkbaar treinen op een traject dat via Gvc (Centraal) gaat die ‘last hebben’ van werkzaamheden, maar de treinen van/naar/via Gv (HS) dus niet?

Tja, dat kan komen omdat die andere vertrektijden hebben (of extra overstappen) ook al rijden ze gewoon en liggen die ‘werkzaamheden’ (geen stop op station Zoetermeer) ver buiten je traject.

Maar goed, het zal ongetwijfeld met dit te maken te hebben? https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12069-21-januari-2023-werkzaamheden-den-haag-rotterdam

Met name de 2200 (die niet rijdt tussen Delft en Amsterdam vanuit Vlissingen) plus de 1100 die niet rijdt tussen Rotterdam en Den Haag (Centraal).

Tussen Delft en alle Haagse stations is er busvervoer, je intercity vanuit Zeeland eindigt daar dus.

We hebben een bingo @LLN 😅

Reizigers tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal v.v. reizen via Gouda.

En ja, via Gouda kom je dus langs Zoetermeer (waar geen treinen stoppen, zoals bekend) dus levert je een melding waar je niets mee te maken hebt eigenlijk, zolang alles verder rijdt.

Bovendien stoppen er op Zoetermeer nooit intercity's 😣 Die ‘waarschuwing’ is dus puur ter info dat je er wat langer over zal doen, en dus moet overstappen in Rotterdam én Gouda (voor Goes naar Den Haag C)

Wil je echt geen bussen of IC Direct, dan mag je ook nog via Roosendaal en Den Bosch (als je toevallig naar Amsterdam C zou willen) 😂

Samengevat: naar Den Haag C heb je sowieso nooit een directe trein vanuit Vlissingen (want die stopt op HS en Laan van NOI)

Die suffe (maar snellere!) adviezen met HTM (tram/metro) kan je uit zetten bij Reisopties in de planner, maar dat is een andere discussie (waarom krijgen we die met bijv. Weekend Vrij voor trein?)  😣

Goede reis dan maar (via Gouda waarschijnlijk, omdat het mag/moet) 🤔

Reputatie 7
Badge +2

Maargoed, het is natuurlijk vooral krom dat die zoekfunctie langs de alternatieve route de planner zoekt en niet langs de normale route. De werkzaamheden staan bij NS gewoon in het overzicht, maar ga je zo dus nooit vinden als omreizen sneller is dan de NS bus.

Badge +3

Maargoed, het is natuurlijk vooral krom dat die zoekfunctie langs de alternatieve route de planner zoekt en niet langs de normale route. De werkzaamheden staan bij NS gewoon in het overzicht, maar ga je zo dus nooit vinden als omreizen sneller is dan de NS bus.

Overigens zie ik dat er (elke 10 minuten) ook NS bussen rijden tussen HS en Centraal, zonder extra kosten t.o.v. een treinreis.

En IC 28500 (Den Haag C. - Gouda - Rotterdam C.) als extra trein, maar via Gouda dus een suffe melding over Zoetermeer erbij.

Reputatie 7
Badge +3

Gebruikt NS nog steeds dat onnozele ‘werkzaamheid’? Werkzaamheden aan het spoor kennen geen enkelvoud, het is een zogenaamd plurale tantum. Vergelijkbaar met wegwerkzaamheden die ook geen enkelvoud kennen: https://nl.wiktionary.org/wiki/wegwerkzaamheden

Het woord werkzaamheid bestaat natuurlijk wel, maar niet als enkelvoud van spoor- en wegwerkzaamheden. Zo heb je de werkzaamheid van een geneesmiddel. En dat is dan weer een singulare tantum, een woord of begrip dat alleen een enkelvoud heeft en geen meervoud.

Werkzaamheid met de betekenis bezigheid heeft dan weer wel het meervoud werkzaamheden.

Niemand zal ooit beweren dat Nederlands een makkelijke taal is. Maar ‘werkzaamheid’ als aanduiding van slechts één locatie waar werkzaamheden aan het spoor plaatsvinden is echt fout.

 

Reputatie 4

Ik vind het gekozen antwoord geen antwoord op mijn vraag / verzoek.

Nee, ik heb het niet over 9292, en ja, ik weet dat als ik in de reisplanner kijk en alleen trein aanvink, dat er dan een reis via Gouda tevoorschijn komt. En dat ik daaruit moet “snappen” dat er blijkbaar geen trein rijdt tussen R’dam en HS. Maar daar gaat het me niet om.

3e poging:

De reis Goes-Den Haag HS is een verbinding zonder overstap (lijn Vlissingen-A’dam, de “Zeeuwse lijn”) .

Ik wil (een paar weken) van te voren graag zien of en zo ja, waar werkzaamheden gepland zijn op een bep. lijn en dan niet verschillende trajecten hoeven te bekijken (bijv. Vliss.-Roos, Dordecht-Lage Zwaluwe, R’dam C-HS en Haarlem -A’dam C). Als ik nu als traject kies: Goes-HS dan komt er ten onrechte uit dat er niets aan de hand is.

Dringend verzoek aan de webmaster voor de NS-pagina betreff. reisinformatie/werk-aan-het-spoor: werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam svp toevoegen (tonen) voor het gehele traject tussen Vliss. en Den Haag.

Alternatief: de hele pagina met werkzaamheden laten vervallen, want blijkbaar is de insteek dat mensen moeten kijken in de reisplanner.

 

 

Reageer