20 euro betalen correctiebedrag | NS Community
beantwoord

20 euro betalen correctiebedrag

  • 22 May 2023
  • 25 reacties
  • 447 Bekeken

Ik ben vandaag gecontroleerd met mijn Flex abonnement 2e klas. Ik zat in de 1e klas en de conducteur zei niet hierover , en nu ze ik 20 euro correctie gedrag . Is best vreemd zonder waarschuwing van conducteur. ???????/ 

icon

Beste antwoord door Thom 22 May 2023, 19:10

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur is niet verplicht dit aan te geven, maar het zou wel netjes zijn. Die €20 correctietarief is wel terecht want je bent zelf 1e klas gaan zitten met je 2e klas abonnement. 

Reputatie 7
Badge

In de 1e klasse zitten met een 2e klasse plaatsbewijs is ook best vreemd.

Reputatie 7
Badge +4

Conducteurs worden vaak niet zo vriendelijk bejegend als ze een zwartrijder betrappen, en ze zijn het ook niet verplicht om te zeggen. U weet echt wel dat u zwart rijdt als u zonder eersteklaskaartje toch in de eerste klas zit. 

Merkwaardig dat u niet verontwaardigd ben dat u niet heeft betaald en toch reist, en dat wel bent omdat de conducteur u heeft bekeurd.

U krijgt terecht een correctietarief, dan had u maar niet zonder voor de eerste klas te betalen er moeten gaan zitten.

Verontwaardigd zijn over een correctietarief dat u terecht krijgt is de omgekeerde wereld. Goed gezien van de conducteur om het niet te vertellen, gezien uw reactie hier.

De conducteur verdient een compliment dat hij u litt betalen en niet naar de tweede klas stuurde. 

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur verdient een compliment dat hij u litt betalen en niet naar de tweede klas stuurde. 

Naar de 2e klas sturen gebeurt volgens mij voornamelijk bij OV-chipkaarten op saldo of bij losse tickets. De HC heeft dan de keuze tussen naar de 2e klas sturen of een UvB schrijven. Bij Flex wordt een registratie gemaakt dat de reiziger in de 1e klas zit (of staat) en dat resulteert in een correctietarief. Voor de HC is het met Flex makkelijker dan dan ze een UvB moeten geven. 

@Momo 

Die gedachtegang volgen idd veel HC's.

Tja geheel terecht dat u extra moet betalen, dus volgende keer of een 1e klas vervoersbewijs of 2e klas reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Best vreemd dat jij denkt dat 1e klas zitten met 2e klas vervoersbewijs zomaar kan en geen enkele consequentie heeft.

Die €20 heeft de backoffice in rekening gebracht nadat zij constateerde nav aantekening door conducteur dat jij 1e klas zat dat jij geen 1e klas abonnement of ander 1e klas vervoersbewijs had.

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het eerlijk gezegd wel discutabel vinden dat er blijkbaar zo vaak niks wordt gezegd. Vraag me ook af hoe dat juridisch precies zit. De politie mag in principe geen boete uitschrijven zonder staandehouding, enkele uitzonderingen daargelaten. En dan mag een conducteur (straks wellicht zonder BOA-status) ergens op een knopje drukken en op die manier wel € 50 uitschrijven? En als je dan in bezwaar gaat? Telt het dan nog steeds als een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal?

Badge +3

Het handelperspectief bij NS Business Card was om een afwijking stilzwijgend te registreren (zakelijke reiziger er niet mee lastig te vallen), dus het zal wel mogen.

De conducteur draagt het uitschrijven in feite over aan het systeem (zoek maar uit of reiziger al dan niet recht had op 1e klas op het moment van controle, in de meeste gevallen niet natuurlijk). Zelfde voor reizen zonder incheck.

Bij NS Flex zou het volgens mij wél gemeld moeten worden, @Loes weet dat precies.

Ik blijf het eerlijk gezegd wel discutabel vinden dat er blijkbaar zo vaak niks wordt gezegd. Vraag me ook af hoe dat juridisch precies zit. De politie mag in principe geen boete uitschrijven zonder staandehouding, enkele uitzonderingen daargelaten. En dan mag een conducteur (straks wellicht zonder BOA-status) ergens op een knopje drukken en op die manier wel € 50 uitschrijven? En als je dan in bezwaar gaat? Telt het dan nog steeds als een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal?

De conducteur schrijft helemaal geen boete uit. Hij registreert slechts zijn controlegegevens waarna het backoffice later de bijbehorende verschuldigde reiskosten bij de klant in rekening brengt. Juridisch is er ook geen sprake van een strafbaar feit maar van een correctie omdat de reiziger "per vergissing" het verkeerde tarief betaald bleek te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat snap ik. Handige “oplossing” op deze manier. Maar dan blijft m'n vraag nog steeds staan.

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen stap maar naar de rechter als je vindt dat het niet kan.

Reputatie 7
Badge +4

Een correctietarief of een verhoging is geen proces-verbaal in wettelijke zin.

Reputatie 7

Het is geen PV en de conducteur handelt hier niet als een BOA.

OK dan… spitsvondig die Nederlandse Spoorwegen.

 

Maar geldt dan niet gewoon ‘woord tegen woord’ ? “Ik rees geen eersteklas, dus die 20 euro extra moeten weg.”

 

Enfin, slecht voorbeeld hier, want OP geeft gewoon vrolijk aan, dat hij eersteklas zat. 
Maar jullie begrijpen de overweging, neem ik aan.

Badge +3

Maar geldt dan niet gewoon ‘woord tegen woord’ ? “Ik rees geen eersteklas, dus die 20 euro extra moeten weg.”

Dat komt regelmatig voorbij, ook over ‘bij drukte staan in de 1e klas’. De kans dat je dat wint is minimaal.

Wat wel (soms) gebeurt is dat er ‘spookcorrecties’ uitgedeeld worden, bijv. voor intercity direct terwijl je helemaal niet in de buurt van Rotterdam-Schiphol was op het tijdstip van controle.

Of correcties voor terugreizen in de richting van je vertrekstation, of als je met Dal/Weekend Vrij op een zaterdag of zondag gecontroleerd wordt zonder incheck… maar dat gaat dan meestal om transacties die missen (en hier dus niet aan de orde).

Het is geen PV en de conducteur handelt hier niet als een BOA.

OK dan… spitsvondig die Nederlandse Spoorwegen.

 

Maar geldt dan niet gewoon ‘woord tegen woord’ ? “Ik rees geen eersteklas, dus die 20 euro extra moeten weg.”

 

Enfin, slecht voorbeeld hier, want OP geeft gewoon vrolijk aan, dat hij eersteklas zat. 
Maar jullie begrijpen de overweging, neem ik aan.

Hc doet dan zijn werk als “Toezichthouder” welke ook weer in de wet is verwerkt waarbij ik verwacht dat het woord van de toezichthouder weer prevaleert boven die van de reiziger.

 

Maar goed, ik snap dan ook nog steeds niet waarom de NS het BOA gebeuren wil laten vallen voor de Hc. Ik zie daar toch absoluut meerwaarde in voor het uitoefenen van de functie.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Die gedachtegang volgen idd veel HC's.

@Loes  Ik snap het op zich wel, dat wegsturen van reizigers met reizen op saldo, scheelt veel tijd t.o.v. het geven van een UvB, maar het houdt het probleem wel in stand. De reizigers die alleen maar naar de 2e klas worden gestuurd gana waarschijnlijk een volgende weer 1e klas zitten, want je wordt toch alleen maar weggestuurd of niet eens gecontroleerd. Als ze een paar keer een UvB moeten betalen wordt het een andere zaak. 

Daarnaast worden hierdoor niet alle reizigers gelijk behandeld. Voor degene met Flex is er wel een financiele consequentie en bij reizen op saldo of e-ticket kom je er mee weg als je 1e klas zit. 

Badge +3

Daarnaast worden hierdoor niet alle reizigers gelijk behandeld. Voor degene met Flex is er wel een financiele consequentie en bij reizen op saldo of e-ticket kom je er mee weg als je 1e klas zit. 

Die scheefrijders niet wegsturen naar 2e klas maar je trein uit sommeren/sturen/jagen op het volgende station kan ook nog.

Maar ja, dan moet je weer bij die (groep) reizigers in de buurt blijven totdat ze je ‘dwingende advies’ ook echt opvolgen, met mogelijke agressie tot gevolg.

Men neemt misschien wel een voorproefje op de boa-bevoegdheid. Een stadswacht (hesje ‘handhaving’ dus boa) die mij betrapt op ‘s avonds fietsen door een winkelstraat lach ik ook vrolijk uit, want wie “handen omhoog of ik schijn in je ogen” houdt me tegen?

Desnoods loop ik wel een klein stukje (naar de 2e klas of in mijn geval het fietspad). Scheelt hen weer de moeite om die boete uit te schrijven, of de ‘echte politie’ erbij te halen. En ja, een volgende keer doe ik het weer (boefje Robert).

De kat is de HC en de muizen weten inmiddels de weg wel naar de danssalon 🤣

Reputatie 7
Badge +3

De kat is de HC en de muizen weten inmiddels de weg wel naar de danssalon 🤣

Nu Grand Café Plein 4 toch? 😉

@Momo

Die gedachtegang volgen idd veel HC's.

@Loes  Daarnaast worden hierdoor niet alle reizigers gelijk behandeld. Voor degene met Flex is er wel een financiele consequentie en bij reizen op saldo of e-ticket kom je er mee weg als je 1e klas zit. 

Je kunt voor degenen met reizen op saldo op een persoonlijke kaart bij controle ook een controle naar het backoffice sturen dat dan vervolgens een naheffing stuurt. Rest de houders van een anonieme kaart.

Bij de bankpas reizigers kan het backoffice de naheffing direct in rekening brengen.

En die etickets moeten ze sowieso zo snel mogelijk afschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Rest de houders van een anonieme kaart.​​​​​

En natuurlijk de mensen die zijn ingecheckt met bankpas of creditcard. Voor hun bestaat niet eens de mogelijkheid om 1e klas te kunnen reizen. Of ze moeten een kaartje kopen bij de automaat.

Idee voor NS: schaf de automaattoeslag af wanneer je een kaartje koopt voor een reis in de 1e klas..

Ik blijf het eerlijk gezegd wel discutabel vinden dat er blijkbaar zo vaak niks wordt gezegd.

Jij niet alleen. 

Maar ik vrees dat de meeste HC’s de gevolgen van hun daden niet kennen. Als je de gevolgen zelf niet kent, kan je er natuurlijk ook niet voor waarschuwen. 

Net zoals er hier al meerdere verhalen zijn dat een HC denkt dat hij/zij/het je met een MCL (of de opvolger) kan inchecken.

En dan mag een conducteur (straks wellicht zonder BOA-status) ergens op een knopje drukken en op die manier wel € 50 uitschrijven?

Het zijn wel iets meer knopjes. 

Ik reisde vorig jaar met een internationaal ticket met 40% korting NL. 

Tijdens mijn reis kreeg ik controle. Ik liet de HC mijn internationale ticket zien. Nadien gaf ik mijn OV zodat de 40% korting kon gecontroleerd worden. 

De MCL gaat een seintje gegeven hebben. HC geeft niet aan apparaat door “reist op geldig ticket. Ik controleer enkel de korting”. Nee, HC begint lustig op het apparaatje te tokkelen. 

Ik vroeg nog wat er net geregistreerd werd. HC gaf aan dat apparaat wat vragen had.

Een paar minuten later kreeg ik een mail: reis zonder geldig reisrecht.

De MCL gaat mijn internationale ticket niet aan mijn OV gekoppeld hebben. Gaat de back office niet zover kijken? 

En als je dan in bezwaar gaat? Telt het dan nog steeds als een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal?

Ik heb dan via Messenger mijn gegevens en een kopie van het internationale ticket overgemaakt. De 50 euro werd voor de opmaak van de volgende factuur geannuleerd. 

Zo zorgt Flex natuurlijk voor voldoende werk bij NS. De klanteNService heeft toch niets te doen. 🤔

Badge +3

Ik vraag me serieus af wat de opties van een HC zijn die een rode/oranje knop met Afwijking Registreren op het scherm krijgt.

In feite weet die dan al dat je op rekening reist en zou kunnen checken om welk Flex abonnement het gaat, en/of die registratie achterwege laten.

Reputatie 6

Daarnaast worden hierdoor niet alle reizigers gelijk behandeld. Voor degene met Flex is er wel een financiele consequentie en bij reizen op saldo of e-ticket kom je er mee weg als je 1e klas zit. 

Die scheefrijders niet wegsturen naar 2e klas maar je trein uit sommeren/sturen/jagen op het volgende station kan ook nog.

Maar ja, dan moet je weer bij die (groep) reizigers in de buurt blijven totdat ze je ‘dwingende advies’ ook echt opvolgen, met mogelijke agressie tot gevolg.

Men neemt misschien wel een voorproefje op de boa-bevoegdheid. Een stadswacht (hesje ‘handhaving’ dus boa) die mij betrapt op ‘s avonds fietsen door een winkelstraat lach ik ook vrolijk uit, want wie “handen omhoog of ik schijn in je ogen” houdt me tegen?

Desnoods loop ik wel een klein stukje (naar de 2e klas of in mijn geval het fietspad). Scheelt hen weer de moeite om die boete uit te schrijven, of de ‘echte politie’ erbij te halen. En ja, een volgende keer doe ik het weer (boefje Robert).

De kat is de HC en de muizen weten inmiddels de weg wel naar de danssalon 🤣

Een handhaver/boa mag volgens mij wel handhaven als jij ergens fietst waar dat niet mag :)

Badge +3

Een handhaver/boa mag volgens mij wel handhaven als jij ergens fietst waar dat niet mag :)

Tuurlijk, als ze me te pakken kunnen krijgen 🤣 Maar als ik niet al te veel haast heb stap ik wel af hoor.

Ook wel medelijden met verkeersregelaars (geen boa) die kunnen zwaaien en roepen wat ze willen maar totaal genegeerd worden (met name door fietsers).

Reageer