Betaling en Facturatie Traject Vrij, veel gestelde vragen | NS Community

Betaling en Facturatie Traject Vrij, veel gestelde vragen


Reputatie 6
Badge +2

Moderator edit 2023: Ook al is dit topic 8 jaar oud, veel van de informatie die hierin gegeven werd is nog steeds correct. Traject Vrij werkte vroeger op een vrij vergelijkbare manier als dat onze NS Flex abonnementen nu werken. Vragen met (deels) verouderde informatie zijn gemarkeerd als verouderd, met een korte toelichting hoe het nu werkt.

NS verbiedt zoekmachines (waarschijnlijk per ongeluk, zie https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/waarom-mogen-sommige-informatie-niet-vinden-zoekmachines-1968) de tekst in http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/factuur-traject-vrij.html vindbaar te maken. Daarom hier een kopie van de veel gestelde vragen met antwoorden:

Wat kost Traject Vrij?

De prijs van Traject Vrij is afhankelijk van het door u gekozen traject: bijvoorbeeld Groningen-Zwolle of Amsterdam-Utrecht. Vanaf het moment dat u Traject Vrij te koop is, kunt u op ns.nl/reisplanner exact opzoeken wat Traject Vrij voor uw traject en klasse precies kost. Voer uw vaste traject in, wacht op het reisadvies en klik onder de prijstabel op ´Uitgebreid prijsadvies´.

Hoe betaal ik Traject Vrij?

Verouderde informatie - Traject Vrij is tegenwoordig enkel beschikbaar via NS Flex, wat een automatisch doorlopend abonnement is met een standaard maandelijkse betaling.
Traject Vrij Maand koopt en betaalt u per maand. Voor reizen buiten uw traject ontvangt u eenmalig een factuur via Mijn NS aan het einde van de maand. Traject Vrij Jaar koopt u voor een jaar. Betalen kan per maand of per jaar; afhankelijk van wat u wenst. Reist u minimaal 10 maanden per jaar op uw vaste traject dan is Traject Vrij Jaar financieel het meest aantrekkelijk voor u. Reist u buiten uw traject dan ontvangt u maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Indien u kiest voor Traject Vrij Jaar, dan maakt het voor de prijs niet meer uit of u de vaste kosten eenmalig of in 12 vaste termijnen betaalt. De betalingskorting van 4% die u kende bij de Jaartrajectabonnement geldt nu voor iedereen. Let op: de kosten voor reizen buiten uw traject worden automatisch van uw bankrekening afgeschreven via automatisch incasso.

Waarom reis ik met Traject vrij buiten mijn traject op rekening en niet, zoals bij de andere abonnementen voor Consumenten, op saldo?

Verouderde informatie - M.u.v. het Dal Voordeel abonnement zijn alle abonnementen enkel nog beschikbaar als NS Flex product. Bij NS Flex worden alle reizen via een maandelijkse factuur achteraf in rekening gebracht.
Als u met Traject Vrij reist zijn er soms meerdere routes toegestaan om uw eindbestemming te bereiken. De paaltjes en poortjes waar u in- en uitcheckt zijn (in een fractie van een seconde) niet in staat, om te bepalen of u binnen of buiten uw traject reist. Bij reizen op rekening heeft NS meer tijd nodig om ervoor te zorgen dat u de laagste prijs betaalt voor de reizen buiten uw traject. Een voorbeeld: U heeft een Traject Vrij abonnement van Rotterdam CS naar Gouda en reist van Den Haag HS naar Amsterdam CS. In de prijsberekening gaan we er dan vanuit dat u reist vanaf Gouda. U krijgt dan alleen de reis van Gouda naar Amsterdam CS doorberekend. Dit betekent dat u de kortste route en daarmee de laagste prijs betaalt voor de reis buiten uw traject.

Ik krijg met een Traject Vrij abonnement een laagste prijsgarantie, wat houdt dit in?

NS garandeert dat u de laagste prijs betaalt als u een reis maakt die buiten uw traject begint en/of eindigt of wanneer u op een traject reist dat door Reisplanner als alternatief is aangegeven voor (een deel van) uw vaste traject. Reist u namelijk buiten uw traject, dan houden we in de prijsberekening rekening met het vaste traject van het Traject Vrij abonnement. De ritten buiten uw traject worden daardoor zo kort en daarmee ook zo goedkoop mogelijk.  Zo betaalt u altijd een zo gunstig mogelijke prijs. Dit bedrag ziet u terug in uw reistransacties en op uw factuur in Mijn NS. Als u in Mijn NS op ns.nl bij ‘Mijn Reishistorie’ klikt op ‘Reisdetails’ dan kunt u zien over welk traject uw prijs wordt berekend, zodat u de laagste prijs betaalt.

Als ik in ‘Mijn reishistorie’ klik op ‘Reisdetails’ dan zie ik stations waar ik helemaal niet ben geweest. Hoe kan dat en is dat wel juist?

Deze situatie kan zich voordoen als u een reis maakt die buiten uw traject begint en/of eindigt of wanneer u op een traject reist dat door NS Reisplanner als alternatief is aangegeven voor (een deel van) uw vaste traject. Reist u buiten uw traject, dan houden we in de prijsberekening rekening met het vaste traject van het Traject Vrij abonnement. De ritten buiten uw traject worden daardoor zo kort en daarmee ook zo goedkoop mogelijk. Zo betaalt u altijd een zo gunstig mogelijke prijs. Dit bedrag ziet u terug in uw reistransacties als u klikt op Reisdetails en op uw factuur in Mijn NS.

Als ik een factuur ontvang, over welke periode worden mijn reizen dan in rekening gebracht?

Facturatie is per contractmaand en niet per kalendermaand. Bovendien kost het 2 dagen tot transacties zijn verwerkt. De reizen buiten uw traject die gemaakt zijn op de laatste 2 dagen van uw contractmaand, vindt u dus pas terug op de factuur van de contractmaand erna.

Wat is een contractmaand?

De contractmaand van uw abonnement wordt bepaald door de ingangsdatum van uw contract. Voorbeeld: uw contract is ingegaan op 12 januari. Dan loopt uw contractmaand van de 12e van de maand tot de 11 van de volgende maand.

Wanneer is de factuur zichtbaar in Mijn NS?

De eerste betaling doet u via iDEAL. Die betaling vindt direct plaats bij het bestellen van uw abonnement. De factuur hiervoor is circa 5 werkdagen na bestelling zichtbaar in Mijn NS. De facturen die volgen zijn circa 3 werkdagen na het eind van uw contractmaand/het begin van de nieuwe contractmaand zichtbaar in Mijn NS. Indien dit moment in het weekend of op een feestdag valt dan is de factuur vanaf de eerst volgende werkdag zichtbaar. Heeft u het abonnement besteld via NS Klantenservice dan betaalt u de eerste keer via een incasso en duurt het bij de eerste factuur circa 1 werkdag voor deze in Mijn NS verschijnt. Bij de overige facturen duurt het net als wanneer u Traject Vrij online besteld heeft circa 3 werkdagen voor de factuur zichtbaar is in Mijn NS.

Is deze factureringsdatum een vast moment voor alle abonnementhouders van Traject Vrij?

Nee, dit is niet een vast moment. De datum waarop u uw factuur ontvangt is afhankelijk van de ingangsdatum van uw abonnement. Ging uw abonnement in op 4 april, dan ontvangt u een factuur over de periode van 4 april tot 4 mei. Een aantal dagen daarna ontvangt u uw factuur over deze contractperiode in Mijn NS en wordt het bedrag geïncasseerd via een automatisch incasso. Facturatie vindt dus plaats per contractmaand. Niet per kalendermaand.

Wanneer betaal ik de kosten voor eventueel gemaakte reizen buiten mijn traject?

Deze kosten betaalt u achteraf. Na afloop van de contractmaand worden deze in rekening gebracht. Indien u met een Traject Vrij Jaar reist en per maand betaalt, worden de maandelijkse kosten voor uw vaste traject voor de komende maand tegelijk met de eventuele gemaakte kosten voor reizen buiten uw traject van de afgelopen maand in 1 keer in rekening gebracht.

Wanneer worden de kosten geïncasseerd van mijn rekening?

Bij de eerste betaling via iDEAL wordt er direct geïncasseerd. Bij de betalingen die volgen, duurt het circa 3 tot 6 werkdagen na ontvangst van de factuur voordat dit geïncasseerd wordt.

Wanneer betaal ik de kosten voor het reizen op mijn vaste traject?

Deze kosten betaalt u vooraf. Dit betekent vóór de eerste contractmaand/jaar van uw abonnement ingaat. Dit gebeurt bij een online bestelling via iDEAL. Indien u Traject Vrij Jaar heeft en per maand betaalt, worden de kosten van uw vaste traject aan het begin van de nieuwe contractmaand in rekening gebracht.

Ik heb de laatste dagen van mijn contractperiode nog buiten mijn traject gereisd, maar deze reizen staan niet op mijn factuur?

Dat kan. De verwerking van uw reistransacties kan namelijk circa 48 uur duren. Hierdoor kan het gebeuren dat u een factuur krijgt over de periode van 4 april tot 4 mei, waar een reis buiten uw traject van 3 of 4 mei nog niet op staat. Deze kosten worden dan de maand erna in rekening gebracht. Daarnaast wachten we bij een incomplete reis (als er vergeten is in of uit te checken) zo’n 8 dagen, voordat we een correctietarief op de rekening plaatsen. Ik heb tijdens mijn reis een tussentijdse stop gemaakt, waarbij ik binnen 35 minuten uitgecheckt en vervolgens weer ingecheckt ben.

Is het juist dat deze tussentijdse check uit en check in niet op mijn factuur getoond worden?

Ja, dat is juist. Als klanten een tussentijdse stop maken (uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken op hetzelfde station binnen 35 minuten), worden de twee opeenvolgende ritten samengevoegd tot 1 reis. De klant ziet op zijn factuur geen tussenstop.

Wat is reizen op rekening?

Reizen op rekening is een postpaid betaalmethodiek. Dit betekent dat u voor de reizen buiten uw traject achteraf betaalt. Met reizen op rekening wordt geen saldo van de OV-chipkaart afgeschreven: u checkt in en uit en achteraf wordt de prijs bepaald door de betreffende vervoerder. U ontvangt van NS maandelijks een factuur voor de kosten van uw afgekochte traject en alle eventuele gemaakte treinreizen buiten uw traject.


12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het werkt goed: https://www.google.nl/search?as_epq=Wat+kost+Traject+Vrij&as_sitesearch=ns.nl, om de tekst "Wat kost Traject Vrij" te vinden, geeft nu niet alleen de brochure, maar ook deze pagina.
Ik deel niet helemaal de opinie dat de informatie slecht te vinden was of dat wij zelfs opzettelijk informatie niet weergeven. Toch wil ik je bedanken voor het aanmaken van dit topic. Ik hoop dat vele forumgebruikers info uit dit topic halen 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb tijdens mijn reis een tussentijdse stop gemaakt, waarbij ik binnen 35 minuten uitgecheckt en vervolgens weer ingecheckt ben. Is het juist dat deze tussentijdse check uit en check in niet op mijn factuur getoond worden?

Ja, dat is juist. Als klanten een tussentijdse stop maken (uitchecken en
binnen 35 minuten weer inchecken op hetzelfde station binnen 35 minuten), worden
de twee opeenvolgende ritten samengevoegd tot 1 reis. De klant ziet op zijn
factuur geen tussenstop.


Dit roept vragen op:

Mag je zonder extra kosten een omweg maken (prijs wordt bepaald door wel op de factuur vermelde stations), of worden tariefeenheden opgeteld (omweg wordt op de factuur niet vermeld maar wel in rekening gebracht), of hangt het samenvoegen tot 1 reis ervan af of de route zonder tussentijds uit- en inchecken ook toegestaan zou zijn?

Als voor de 40% korting het moment van laatste inchecken bepalend is moet een station waar van tariefperiode wordt gewisseld haast wel op de factuur vermeld worden. Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/35-minutenregels-algemeen-traject-vrij-1866.
Ik wil een Traject vrij maand abonnement nemen maar ik snap onderstaande tekst niet helemaal
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
U geeft toestemming aan NS Groep N.V. inzake NS Reizigers B.V. om doorlopende incasso-opdracht(en) te sturen naar uw bank om een bedrag af te schrijven voor het abonnement Traject Vrij en aan uw bank om doorlopend een bedrag van uw rekening af te schrijven overeenkomstig de opdracht van NS Groep N.V. inzake NS Reizigers B.V. Als u het niet eens bent met deze afschrijving kunt u deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen 8 weken na afschrijving contact op met uw bank. Vraag uw bank naar de voorwaarden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De reden van mijn vraag is dat dat ik in juli start met het abonnement en in augustus op vakantie ga. Wordt dan middels de automatische incasso het abonnementsgeld van de maand augustus middels een automatische incasso van mijn rekening gehaald? Of stopt het abonnement na een maand en kan ik deze weer opstarten na een nieuwe betaling, uiteraard na mijn vakantie.
Badge +3
Een maandabonnement stopt automatisch na een maand.

Wanneer start voor een weekend vrij abonnement het weekend? Op vrijdag om 1700 zoals studenten of zaterdag00.01 of zaterdag 4.00 am

en wanneer eindigt het op zondag of maandag

Reputatie 7
Badge +3

Dit is te vinden bij de veelgestelde vragen onderaan de bestelpagina.

 

Badge +3

Studenten met een ‘weekend-ov’ reizen op vrijdag vanaf 12:00 gratis (eerste incheck telt).

Voor NS Weekend Vrij is het op vrijdag vanaf 18:30 (maar je mag vanaf 18:25 al inchecken en reizen).

Vraag me wel af Waarom is dit 8 jaar oude topic nooit gearchiveerd?

Vraag me wel af Waarom is dit 8 jaar oude topic nooit gearchiveerd?

Goeie vraag. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook een beetje over twijfel, want ook al is het een topic van 8 jaar oud, vrijwel alle informatie die gegeven wordt is nog steeds correct. Hoe Traject Vrij vroeger werkte is, in ieder geval voor treinreizen, vrijwel precies hetzelfde als alle NS Flex abonnementen nu.

Ik heb het oorspronkelijke bericht even bijgewerkt en aangegeven wat verouderde informatie is, met een toevoeging hoe het nu werkt. Wat mij betreft kan hij zo gewoon blijven staan. :)

@Dennis Tijdens de edit is de oorspronkelijke opmaak geheel verloren gegaan, dus die heb ik er zelf opnieuw in moeten zetten. Ik heb daarbij de vragen ook een titelmarkering gegeven om de vindbaarheid via Google te vergroten. Mocht je het toch iets anders willen zien dan wat ik er nu van heb gemaakt, laat maar weten!

Reputatie 6
Badge +2

 

@DennisTijdens de edit is de oorspronkelijke opmaak geheel verloren gegaan, dus die heb ik er zelf opnieuw in moeten zetten. Ik heb daarbij de vragen ook een titelmarkering gegeven om de vindbaarheid via Google te vergroten. Mocht je het toch iets anders willen zien dan wat ik er nu van heb gemaakt, laat maar weten!

Dat is prima. Het lijkt me overigens goed dat de laagsteprijsgarantie ook op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/7 of een van daaruit gelinkte pagina wordt uitgelegd.

Reputatie 6
Badge +2

 

 

Ik krijg met een Traject Vrij abonnement een laagste prijsgarantie, wat houdt dit in?

NS garandeert dat u de laagste prijs betaalt als u een reis maakt die buiten uw traject begint en/of eindigt of wanneer u op een traject reist dat door Reisplanner als alternatief is aangegeven voor (een deel van) uw vaste traject. Reist u namelijk buiten uw traject, dan houden we in de prijsberekening rekening met het vaste traject van het Traject Vrij abonnement. De ritten buiten uw traject worden daardoor zo kort en daarmee ook zo goedkoop mogelijk.  Zo betaalt u altijd een zo gunstig mogelijke prijs. Dit bedrag ziet u terug in uw reistransacties en op uw factuur in Mijn NS. Als u in Mijn NS op ns.nl bij ‘Mijn Reishistorie’ klikt op ‘Reisdetails’ dan kunt u zien over welk traject uw prijs wordt berekend, zodat u de laagste prijs betaalt.

 

Toelichting:

Als je voorafgaand aan het reizen op het afgekochte traject een treinrit hier naar toe maakt, en/of na afloop nog een aansluitende treinrit maakt, betaal je de extra rit(ten) als aparte reizen. De goedkoopste manier om zo je reis te maken bepaalt de extra kosten, ook als je niet die route neemt maar een rechtstreekse.

Zie ook:

 

Reageer