beantwoord

Geld terug Fietsenstalling Jaarabonnement

  • 27 February 2023
  • 19 reacties
  • 400 Bekeken

Een Fietsenstalling jaarabonnement kost €80 & is na de eerste maand maandelijks opzegbaar. Verder staat er vermeld ‘het teveel betaalde bedrag voor uw abonnement ontvangt u automatisch retour’. Betekent dit dat als ik bijvoorbeeld uiteindelijk maar 6 maanden gebruik maak van dit abonnement ik dan €40 terug krijg? Of is er een andere manier om maar een bepaald aantal maanden mijn fiets te stallen met een Fietsenstalling abonnement (en niet stallen op rekening)?

icon

Beste antwoord door Momo 27 February 2023, 15:08

Bekijk origineel

19 reacties

Welkom op onze NS Community, ReizigerE! Zoals je het hierboven omschrijft klopt het wel! :)

Welkom op onze NS Community, ReizigerE! Zoals je het hierboven omschrijft klopt het wel! :)

Bedankt voor je antwoord! Dus je bedoelt dat je eigenlijk gewoon betaalt voor het aantal maanden dat je het abonnement hebt en niet voor een heel jaar?

Je betaalt voor het jaar. Zeg je eerder op, dan krijg je restitutie naar rato.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/fietsenstallingen/opzeggen-of-annuleren.html staat informatie over opzeggen van een abonnement voor een fietsenstalling met daarbij een link naar de berekening hoeveel je terugkrijgt na opzeggen. De bedragen lijken met niet meer actueel (bv niet een jaarabonnement van €80, maar van €75), maar muv die eerste met €105 is de berekening inderdaad zoals je eerder aangaf.

 

Onlangs moest ik mijn jaarabonnement fietsenstalling verlengen, wetende dat ik over 2 maanden met pensioen ga. Op NS site opgezocht:: het teveel betaalde bedrag voor uw abonnement ontvangt u automatisch retour” Dus met een gerust hart €110 overgemaakt. Nu komt het addertje onder het gras: helemaal onderaan de pagina (je moet echt naar beneden scrollen anders niet zichtbaar!) staat een linkje naar een berekening. Dan blijkt dat men voor 1 tot 4 maanden gebruik slechts €49 restitutie krijgt en NIET naar rato van aantal maanden. IK VOEL MIJ MISLEID, want betaal voor 2 maanden €60 aan stalling.    

PS Bij de goedkopere jaarabonnementen wordt wel naar rato aantal maanden restitutie gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Onlangs moest ik mijn jaarabonnement fietsenstalling verlengen, wetende dat ik over 2 maanden met pensioen ga. Op NS site opgezocht:: het teveel betaalde bedrag voor uw abonnement ontvangt u automatisch retour” Dus met een gerust hart €110 overgemaakt. Nu komt het addertje onder het gras: helemaal onderaan de pagina (je moet echt naar beneden scrollen anders niet zichtbaar!) staat een linkje naar een berekening. Dan blijkt dat men voor 1 tot 4 maanden gebruik slechts €49 restitutie krijgt en NIET naar rato van aantal maanden. IK VOEL MIJ MISLEID, want betaal voor 2 maanden €60 aan stalling.    

PS Bij de goedkopere jaarabonnementen wordt wel naar rato aantal maanden restitutie gegeven.

Misschien kun je nog gebruik maken van herroepingsrecht?

Badge +3

Als je een fietskluis of stallingsabonnement al langer dan een jaar huurde (dus inderdaad verlengd hebt) kan je via de Klantenservice vast wel een passende restitutie krijgen voor die kosten.

In een ander (archief)topic hierover heeft een moderator toen bemiddeld, want het is gewoon oneerlijk dat je bij het duurste abonnement veel minder terug krijgt.

Dat ging toen wel over iets anders, maar toch…

Doe ik er deze (uit het archieftopic) nog even bij, de brief van @Lies87 

 

Ik wil toch het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice. Ik dien wel aan te geven dat de voorwaarden vrij duidelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

In geval van @Lies87 ging het om een stalling die opgeheven werd.

Badge +3

Ik wil toch het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice. Ik dien wel aan te geven dat de voorwaarden vrij duidelijk zijn.

Mwah, niet echt want de prijzen in de tabel kloppen niet eens https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

Dat is 110 / 80 / 60 euro per jaar.

Ik ga het gelijk doorzetten zodat dit gewijzigd kan worden. Bedankt voor het signaal, Robert!

Badge +3

Ik ga het gelijk doorzetten zodat dit gewijzigd kan worden. Bedankt voor het signaal, Robert!

Zie ook de openingspost van dit topic @Erryt NS 

Een Fietsenstalling jaarabonnement kost €80 & is na de eerste maand maandelijks opzegbaar. Verder staat er vermeld ‘het teveel betaalde bedrag voor uw abonnement ontvangt u automatisch retour’.

Doe dat dan ook gewoon voor abonnementen van 110 euro die na langer dan een jaar gewenst beëindigd te worden!? 😥

Waarom zijn die zo duur anders? Het ‘voor jou graag 10 anderen’ principe…?

NS: “Het is de bedoeling (zie vergoedingentabel) dat je niet voor een paar maanden je fiets hier komt stallen, dus zit je er een jaar aan vast óf je krijgt een aanzienlijk lagere vergoeding bij voortijdig opzeggen”

Dat is prima, maar @Ton.Stultiens had dat abonnement al (veel) langer.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zijn die zo duur anders? Het ‘voor jou graag 10 anderen’ principe…?

NS: “Het is de bedoeling (zie vergoedingentabel) dat je niet voor een paar maanden je fiets hier komt stallen, dus zit je er een jaar aan vast óf je krijgt een aanzienlijk lagere vergoeding bij voortijdig opzeggen”

Dat is prima, maar @Ton.Stultiens had dat abonnement al (veel) langer.

Ik zie het er bij de tarieven nu niet meer bij staan, maar toen ik mijn jaarabonnement in de bewaakte fietsenstalling in Delft afsloot waren er ook maandabonnementen te koop. En 8 keer een maandabonnement was ongeveer het bedrag van jaar abonnment. Mijn jaarabonnement kostte in 2014 €103 en ik meen me te herinneren dat een maandabonnement toen €13 was. Met een jaarabonnement was je dus goedkoper uit, als je tenminste het hele jaar je fiets daar stalde. Vandaar dan ook dat je na 8 maanden gebruikt niets mee terugkreeg. Maar toen had je nog wel de keuze om een maandabonnement te kopen als je maar enkele maanden gebruik zou maken van de bewaakte stalling, dat kan nu dus blijkbaar niet meer.

Badge +3

Gaat mij erom dat je bij die stallingen van 110 euro per jaar gewoonweg een kleine 43 euro ‘kwijtraakt’ als je het abonnement na 14 (of 26 of 38...) maanden wilt opzeggen, terwijl het bij de goedkopere stallingen netjes naar rato verrekend wordt (dus 10 maanden terug).

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dt steekt mij ook. Maar in het verleden was het nog te begrijpen waarom je niet per maand 1/12e deel terug kreeg bij eerder opzeggen van een jaarabonnement, want je had ook maandabonnementen kunnen nemen. Maar nu zijn er geen maandabonnementen meer, dus je moet wel een jaarabonnement nemen en als dat zo'n jaarabbonement van €110 euro is, ben je dus de sjaak. Bij het afschaffen van de maandabonnementen had NS dan ook de oude verrekening moeten aanpassen en gelijk moeten maken aan de andere stallingsabonnementen. 

Ton.Stultiens schreef:

9-6-2023 Onlangs moest ik mijn jaarabonnement fietsenstalling verlengen, wetende dat ik over 2 maanden met pensioen ga. Op NS site opgezocht:: het teveel betaalde bedrag voor uw abonnement ontvangt u automatisch retour” Dus met een gerust hart €110 overgemaakt. Nu komt het addertje onder het gras: helemaal onderaan de pagina (je moet echt naar beneden scrollen anders niet zichtbaar!) staat een linkje naar een berekening. Dan blijkt dat men voor 1 tot 4 maanden gebruik slechts €49 restitutie krijgt en NIET naar rato van aantal maanden. IK VOEL MIJ MISLEID, want betaal voor 2 maanden €60 aan stalling. 

14-6-2023 Inmiddels heb ik contact opgenomen met de klantenservice. Ik ontvang naar rato van het aantal dagen gebruik een bedrag terug. In mijn geval circa €92 wat betekent dat ik iets minder dan €10 euro per maand betaal voor de stalling. Omdat het een verlenging betrof en geen nieuw abonnement? Voor mij prima geregeld nu.

Het online document is nu offline gehaald omdat deze inderdaad niet meer correct was. Bedankt voor het signaal!

Badge +3

Het online document is nu offline gehaald omdat deze inderdaad niet meer correct was. Bedankt voor het signaal!

Nee hoor https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf bestaat nog steeds (met de oude bedragen), maar ik neem aan dat je de link daarheen op https://www.ns.nl/klantenservice/fietsenstallingen/opzeggen-of-annuleren.html bedoelt.

De link is inderdaad wel weg. Als je deze niet weet dan kom je er ook niet. Ik ga er wel vanuit dat er snel een nieuwe lijst komt.

Reageer