Incassodatum wijzigen | NS Community
beantwoord

Incassodatum wijzigen

  • 1 December 2020
  • 19 reacties
  • 2379 Bekeken

Graag zou ik mijn incassodatumvan mijn ns flex VRIJ abonnement wijzigen, naar de 1e van de maand.

Via facebook informatie gevraagd maar die zeggen dat dit niet kan.

Lijkt met sterk dat zo'n grote organisatie geen incasso-wijziging kan doorvoeren, waar het andere grote (en zelfs kleine) organisaties/bedrijven wel lukt.

icon

Beste antwoord door Thom 1 December 2020, 13:33

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is helaas niet mogelijk. De incassodatum blijft dezelfde, ook met een ander Flexabonnement. Het wordt vaker gevraagd, maar NS geeft ook aan dat het niet kan.

@Thom dat is toch niet te begrijpen met zo'n organisatie? 

 

Reputatie 7
Badge +4

Don’t shoot the messenger. 😉 De exacte argumenten komen niet naar buiten en aan mijn vermoedens heeft u niets. Het werkt zo en ik kan het niet mooier maken. Uw incassodatum blijft dezelfde als toen u het kocht.

Badge +3

De enige mogelijkheid is eigenlijk om een nieuw Flex abonnement te bestellen met als ingangsdatum de 1e van de maand, met een ander e-mail adres dan wat je nu gebruikt om in te loggen in Mijn NS, en dat op een nieuwe ov-chipkaart.

Doe dit rond de 20e van de maand (ingangsdatum kan je tot 2 weken in de toekomst kiezen en levertijd nieuwe kaart wordt een week voor aangehouden).

Je krijgt dan een nieuw klant/debiteurnummer en een tweede Mijn NS account. Het huidige abonnement kan je dan (per ingangsdatum abonnement op de nieuwe kaart) omzetten naar Flex Basis, of (via klantenservice) in zijn geheel laten beëindigen.

@Thom dat is toch niet te begrijpen met zo'n organisatie? 

Daar is een goede reden voor. Als u de incassodatum dan zou kiezen op de dag precies voor de maandelijkse verlengindatum van uw abonnement zou u de betaaltermijn de facto met een maand extra kunnen oprekken. Juist mensen die krap zitten zullen dan een "slimme" incassodatum gaan prikken en daarmee nemen voor NS de financiële risico's bij wanbetaling toe. Er is geen technische reden om dit te weigeren maar het kredietrisico zou te groot worden.

Reputatie 7
Badge +3

Weet je dat of denk je dat?

Want het is technisch op te lossen zonder extra financiële risico's. Je kan in zo'n geval de ingangsdatum aanpassen, zodat het op de gewenste datum geïncasseerd wordt en het verschil verrekenen op de eerstvolgende factuur. Of met een tussenfactuur. Of dit bij NS ook kan, weet ik niet, zal wel niet :wink: , maar het is niet zonder meer uitgesloten dit technisch op te lossen.

Weet je dat of denk je dat?

Je kan natuurlijk in zo'n geval ook de ingangsdatum aanpassen naar de gewenste incassodatum en dit verrekenen op de eerstvolgende factuur. Of met een tussenfactuur.

Zolang de ingangsdatum en de incassodatum zijn gekoppeld loopt NS de minste risico's aangezien er meteen wordt geïncasseerd na de maandelijkse verlengingsdatum. 

Je moet bedenken dat het om flinke bedragen kan gaan. Als je dan twee maanden later pas incasseert en bij wanbetaling daarna ook nog wettelijk verplicht een maand aanmaningen moet sturen loopt het risico op tot drie maanden voor het abonnement kan worden geblokkeerd.

Niet aan beginnen dus te meer daar de vraag om de incassodatum te verschuiven natuurlijk vooral zal komen met mensen die financieel krap zitten.

Reputatie 7
Badge +3

In mijn oplossing blijven de ingangsdatum en incassodatum gekoppeld en blijft er direct na de maandelijkse verlengingsdatum geïncasseerd worden :slight_smile: Er komt alleen een maand van minder dan 31 dagen “tussen", die eenmalig is en direct gefactureerd kan worden.

Daarnaast is natuurlijk de workaround van Robert B mogelijk, die uiteindelijk hetzelfde resultaat oplevert, en waarbij de eventuele risico's voor NS net zo groot zijn.

Badge +3

In mijn oplossing blijven de ingangsdatum en incassodatum gekoppeld en blijft er direct na de maandelijkse verlengingsdatum geïncasseerd worden :slight_smile: Er komt alleen een maand van minder dan 31 dagen “tussen", die eenmalig is en direct gefactureerd kan worden.

Zoals je al zei “Of dit bij NS ook kan, weet ik niet, zal wel niet :wink:

Zo Flex zijn ze niet… dat is dan ‘onze’ taak (workarounds bedenken/vinden voor het gewenste resultaat).

Maar goed, of het nu om maandelijkse incasso’s gaat van woningbouw (huur of servicekosten), telecom (internet/telefoon), energiemaatschappij of zorgverzekeraar maakt niet zoveel uit, behalve dat het dan meestal gaat om wat langlopender contracten dan bij NS Flex.

Weet je dat of denk je dat?

Je kan natuurlijk in zo'n geval ook de ingangsdatum aanpassen naar de gewenste incassodatum en dit verrekenen op de eerstvolgende factuur. Of met een tussenfactuur.

Zolang de ingangsdatum en de incassodatum zijn gekoppeld loopt NS de minste risico's aangezien er meteen wordt geïncasseerd na de maandelijkse verlengingsdatum. 

Je moet bedenken dat het om flinke bedragen kan gaan. Als je dan twee maanden later pas incasseert en bij wanbetaling daarna ook nog wettelijk verplicht een maand aanmaningen moet sturen loopt het risico op tot drie maanden voor het abonnement kan worden geblokkeerd.

Niet aan beginnen dus te meer daar de vraag om de incassodatum te verschuiven natuurlijk vooral zal komen met mensen die financieel krap zitten.

Dit argument heb ik vanuit de NS nog nooit gehoord. Ook bij andere abonnementen kon dit niet, dus volgens mij is het echt een probleem dat de NS het niet kan en er geen wil bij de NS is dit mogelijk te maken.

Hierboven zijn ook al opties genoemd om het zonder extra financiële risico's te doen.

Juist voor mensen die financieel krap zitten is het fijn om je abonnements kosten gecontroleerd direct na ontvangst salaris/uitkering te betalen. Dit is ook het advies van het NIBUD en heeft niets te maken met onwil om te betalen.

@marv87

De vraag is natuurlijk of het überhaupt verstandig is van NS om mensen die van salaris naar salaris leven zonder betalingsvoorschot (zoals bij nutsbedrijven) op krediet te laten reizen. Maar goed, Flex was sowieso niet mijn idee. Ik reis liever op saldo met automatisch opladen maar Flex is nu eenmaal door de reizigersorganisaties en de politiek afgedwongen en daar leg ik me dan maar bij neer. 

@Robert B 

Een verschil is wel dat je de huur en de zorgverzekering vooraf moet betalen. En bij nutsbedrijven betaal je een maandelijks voorschot. 

Reputatie 7
Badge +3

@marv87 ooit van reserveren gehoord? Als je weet wat je ongeveer per maand kwijt bent aan reizen, dan zet je dat toch apart? Of denk ik te simpel?

Net als @Tamzin heb ik voorkeur voor op saldo reizen en begrijp ik niet waarom reizen op rekening tot norm gemaakt is. Zeker voor hen die weinig zicht hebben op hun uitgaven is uitgesteld betalen wat reizen op rekening in feite is niet altijd de juiste keuze.

Reputatie 7
Badge +3

Ik geef ook de voorkeur aan reizen op saldo met automatisch opladen. Voor mij hoeft dat hele reizen op rekening niet. Zeker niet wanneer ik heel eenvoudig per week een declaratieoverzicht kan maken voor alle reizen die betaald worden.

Het is opmerkelijk dat NS voor Flex een ander principe hanteert dan bijna ieder ander bedrijf in Nederland. Je betaalt normaal gesproken vooraf voor je abonnement. Alleen bij NS betaal je achteraf en lopen mensen met een minder goede betaaldiscipline de kans om in grotere financiële problemen te komen dan wanneer vooraf (een borg of reservering) betaald moet worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin en @MoDe: wij zijn blijkbaar erg ouderwets wanneer we naar al deze nieuwe ontwikkelingen kijken. Maar we zijn ookeen stuk goedkoper uit omdat we nooit met incassobureaus te maken krijgen.

Reputatie 7
Badge +4

wij zijn blijkbaar erg ouderwets wanneer we naar al deze nieuwe ontwikkelingen kijken. Maar we zijn ookeen stuk goedkoper uit omdat we nooit met incassobureaus te maken krijgen.

 

Dat laatste is echt wel te voorkomen natuurlijk, op enkele echte overmachtssiuaties na.

Ik geef ook de voorkeur aan reizen op saldo met automatisch opladen. Voor mij hoeft dat hele reizen op rekening niet. Zeker niet wanneer ik heel eenvoudig per week een declaratieoverzicht kan maken voor alle reizen die betaald worden.

Het is opmerkelijk dat NS voor Flex een ander principe hanteert dan bijna ieder ander bedrijf in Nederland. Je betaalt normaal gesproken vooraf voor je abonnement. Alleen bij NS betaal je achteraf en lopen mensen met een minder goede betaaldiscipline de kans om in grotere financiële problemen te komen dan wanneer vooraf (een borg of reservering) betaald moet worden.

In principe betaal je vooraf je abonnement van Flex. 
Ofja, als je een abonnement hebt afgesloten. 
Daarom baal ik ook om mijn abonnement stop te zetten en op een andere manier weer af te sluiten, dan betaal ik namelijk €351 vooraf, en een maand later krijg ik pas reiskosten vergoeding vanuit het werk.

Maar ik wil jullie danken voor alle reacties!

Ik ga toch tijdelijk dichterbij stage lopen, waardoor geen abonnement noodzakelijk is. Dan start ik het abonnement op de gewenste datum.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet alleen met Flex zo, ook bij de oude abonnementen op saldo betaal/betaalde je het abonnement vooraf. Alleen reis je met Flex op rekening dus eventuele reiskosten bovenop je abonnement betaal je achteraf. 

Mijn Traject Vrij ging na de verhuizing van mijn werkgever in op 25 augustus (2014), de eerste werkdag op de nieuwe locatie. Abonnement had ik al ruim van te voren besteld en de eerste maand betaald, al in juli dat jaar en de eerste keer reiskostenvergoeding kwam met het salaris van september. 

Hallo,

Er is wel degelijk een manier om de incassodatum van je ns flex abonnement/reizen op rekening te wijzigen, dit heb ik onlangs zelf ook gedaan. Mijn factuur werd voorheen altijd rond de 14e opgemaakt en op de 17e geïncasseerd. Dit was onhandig, aangezien mijn reiskosten maandelijks erg uiteenlopend waren en het vooraf lastig was om in te schatten hoeveel je moest reserveren.

De stappen die je kunt ondernemen om de incassodatum te wijzigen zijn als volgt:

  1. Je ns flex abonemment geheel stopzetten. Dus niet alleen een evt. abonnement beëindigen, maar ook je ns flex basis beëindigen. Op die manier reis je weer op saldo. Dit kan op iedere willekeurige dag geregeld worden en de beëindiging gaat per direct in (evt. restant abonnementsgeld betaald ns netjes terug).
  2. De beëindiging van je abonnement bevestigen bij een ns automaat d.m.v. ophalen bestelling. (In ieder geval 1 dag eerder dan het afsluiten van je nieuwe abonnement).
  3. Op de gewenste datum opnieuw ns flex aanvragen, al dan niet met een abonnement. Deze gaat per direct in, maar moet wel bij een ns automaat bevestigd/opgehaald worden alvorens te kunnen reizen op rekening. Let op: zodra je ns flex zonder abonnement aanvraagt moet je (opnieuw) €10 administratiekosten betalen. De administratiekosten van je vorige ns flex abonnement krijg je niet terug.
    Indien je een bus/tram/metro abonnement of nachtbus product op je kaart hebt staan, lukt het niet deze gelijktijdig te activeren. Je kunt dan nog wel kiezen voor reizen op rekening voor de trein. Of je moet eerst deze producten van je kaart afhalen en ze daarna opnieuw activeren.

Houd er rekening mee dat na het opnieuw ingaan van je abonnement de incassodatum maandelijks zo’n 3-4 dagen later is dan de oorspronkelijke ingangsdatum van je nieuwe abonnement.

Bijv. ingangsdatum nieuwe ns flex abo: 21e

factuurdatum: 22e

incassodatum 24/25e
 

Als dit te omslachtig is of niet lukt, kun je ook je huidige abonnement/ov-chipkaart opzeggen via mijn ns en een nieuwe aanvragen. Deze laatste optie was juist te omslachtig voor mij.

 

Succes allen!

Reputatie 4

Hallo,

Er is wel degelijk een manier om de incassodatum van je ns flex abonnement/reizen op rekening te wijzigen, dit heb ik onlangs zelf ook gedaan. Mijn factuur werd voorheen altijd rond de 14e opgemaakt en op de 17e geïncasseerd. Dit was onhandig, aangezien mijn reiskosten maandelijks erg uiteenlopend waren en het vooraf lastig was om in te schatten hoeveel je moest reserveren.

De stappen die je kunt ondernemen om de incassodatum te wijzigen zijn als volgt:

  1. Je ns flex abonemment geheel stopzetten. Dus niet alleen een evt. abonnement beëindigen, maar ook je ns flex basis beëindigen. Op die manier reis je weer op saldo. Dit kan op iedere willekeurige dag geregeld worden en de beëindiging gaat per direct in (evt. restant abonnementsgeld betaald ns netjes terug).
  2. De beëindiging van je abonnement bevestigen bij een ns automaat d.m.v. ophalen bestelling. (In ieder geval 1 dag eerder dan het afsluiten van je nieuwe abonnement).
  3. Op de gewenste datum opnieuw ns flex aanvragen, al dan niet met een abonnement. Deze gaat per direct in, maar moet wel bij een ns automaat bevestigd/opgehaald worden alvorens te kunnen reizen op rekening. Let op: zodra je ns flex zonder abonnement aanvraagt moet je (opnieuw) €10 administratiekosten betalen. De administratiekosten van je vorige ns flex abonnement krijg je niet terug.
    Indien je een bus/tram/metro abonnement of nachtbus product op je kaart hebt staan, lukt het niet deze gelijktijdig te activeren. Je kunt dan nog wel kiezen voor reizen op rekening voor de trein. Of je moet eerst deze producten van je kaart afhalen en ze daarna opnieuw activeren.

Houd er rekening mee dat na het opnieuw ingaan van je abonnement de incassodatum maandelijks zo’n 3-4 dagen later is dan de oorspronkelijke ingangsdatum van je nieuwe abonnement.

Bijv. ingangsdatum nieuwe ns flex abo: 21e

factuurdatum: 22e

incassodatum 24/25e
 

Als dit te omslachtig is of niet lukt, kun je ook je huidige abonnement/ov-chipkaart opzeggen via mijn ns en een nieuwe aanvragen. Deze laatste optie was juist te omslachtig voor mij.

 

Succes allen!

ik ga morgen even uit proberen kijken of ik voor elkaar krijg naar de 1 van de maand 

Reageer