Keuzedag geldig tot met niet op laatste dag op te halen | NS Community
beantwoord

Keuzedag geldig tot met niet op laatste dag op te halen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 11927 reacties

Daar sta je dan bij de automaat en staat de keuzedag die tot met vandaag geldig was niet meer klaar, terwijl hij wel tot gisteren in jouw account stond. De keuzedag staat vandaag ook niet meer in het account, deze is gewoon weg, verdwenen. Dus noodgedwongen aan het reizen op keuzedag die voor een lange reis binnenkort bedoeld was. 

Blijkbaar begrijpt men bij NS niet wat ‘geldig tot met’ betekent?

Hoe krijg ik deze keuzedag terug????

icon

Beste antwoord door Laura NS 27 June 2022, 13:05

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Contact opnemen met de klanteNService, maar dat weet je zelf ook wel 😉

Zou het een structureel probleem zijn?

 

Reputatie 7
Badge +3

Contact opnemen met de klanteNService, maar dat weet je zelf ook wel 😉

Zou het een structureel probleem zijn?

 

Haha, klantenservice is onderbezet. Na tijd in de wacht gestaan te hebben bij infopaal kreeg ik te horen dat ik de reis maar moest declareren...ik had al de volgende keuzedag noodgedwongen opgehaald. Met €3 en nog wat kom ik niet ver, want dat zal het bedrag zijn wat ik terug ga krijgen. Gesprek niet af kunnen maken, want trein kwam er aan en volgende zou half uur later komen, als die rijdt dan..

Op een andere vraag gisteravond via Twitter aan NS krijg ik op zijn vroegst maandag antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn voor vandaag geplande reis heeft dus nu 3 keuzedagen gekost: keuzedag 4 geldig tot met 26-6-2022 (stond niet meer klaar en verdwenen uit mijn account) keuzedag 5 geldig tot met 26-8-2022 vandaag gebruikt, keuzedag 6 stond er vanmorgen nog in maar verdwenen nadat klantenservice er een terug gezet had…. Niets teruggezet, maar er gewoon nog 1 weg gehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Contact opnemen met de klanteNService, maar dat weet je zelf ook wel 😉

Zou het een structureel probleem zijn?

 

Ik denk dat het een structureel probleem is. Tegenwoordig staat er maar 1 keuzedag klaar en geen meerdere. Een nieuwe wordt een dag voor deze in gaat klaar gezet. En daar zit denk ik het probleem. 

Bij een keuzedag zou nu naast de geldigheidsdatum een ‘op te halen tot ...’ datum moeten staan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan wel weer lekker krom geregeld. Als je 'm op de laatste dag wil gebruiken, moet je 'm dus een dag van tevoren al ophalen? En als je die dag ook nog een andere reis wil maken, moet je er dus aan denken om die keuzedag daarná nog op te halen.

De laatste tijd gaat het inderdaad mis met de laatste dag. Bovenstaand is natuurlijk een oplossing, maar ik heb intern ook even aangekaart dat dit fout gaat. Ze gaan ermee bezig.

Wat betreft MoDe's vraagstuk, ik heb dit privé afgehandeld met MoDe. Keuzedagen herstel op de kaart was voor de 2 Keuzedagen niet meer mogelijk, dus heb ik daarvoor 2 couponcodes opgestuurd.

Badge +3

Ik meen dat @Thom nog niet eens zo lang geleden een foto gemaakt had van een NS automaat waarop een hele rits Keuzedagen stond. Hij had er toen twee geselecteerd.

Als dit veranderd is dan is dat knap onhandig als je Keuzedagen wilt gebruiken voor een meerdaagse reis naar het buitenland.

De tweede Keuzedag is dan op de terugreis (hoewel nog niet geactiveerd, dat mag op je eerste overstapstation of bijv. in Breda waar de trein moet keren) als zichtbewijs geldig voor 100% korting in NL op een internationaal ticket.

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat het hier los van staat, tenzij je het kennelijk op de laatste dag van geldigheid doet, maar dat is in wezen nieuw. 
Deze tip van mijn kant was ook voor de internationale reiziger. Aanvankelijk werd het getolereerd dat senioren hun dag geldig maakten op de eerste overstap in Nederland. Dat werd uiteindelijk beleid. Senioren die op deze manier twee keuzedagen laden staan dan ook sterker, want de keuzedag staat er al op. Strikt genomen nog niet geldig maar dat is na een eerste incheck in de daluren wel het geval. 
Wat er mis kan en ook wel zal gaan is dat voordat een senior de twee dagen wil laden er absoluut geen keuzedag op mag staan. Dan wordt het geweigerd omdat er al eentje op staat. Normaal is dat goed maar bij internationaal reizen moet er als je de twee dagen wilt laden er absoluut geen dag op staan.

Het kan voor de buitenlandreizigers met keuzedagen zeer helpen. 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan zijn dat als er meerdere keuzedagen al geldig zijn, je er 1 hebt opgehaald, de volgende klaar komt te staan. Nu kun je niet meer kiezen maar staat alleen de oudste, dus die het eerste gaat vervallen, klaar.

@Thomwat klik jij aan op het keuzemenu van de automaat? Ik kies voor keuzedag en dan ophalen en krijg er maar 1 voorgeschoteld.

edit: bij bepaalde niet NS automaten kunnen er meerdere klaarstaande keuzedagen tegelijk geladen worden.

Reputatie 1

Ook ik kwam vandaag in aanraking met de geldigheid van de keuzedag. Op de eenmalige mailinfo van de NS en op “mijn NS”  stond dat mijn keuzedag geldig was tot en met 16 november. Op 16 november wilde ik de keuzedag opnemen, maar deze stond er niet meer bij. NS service gebeld, de medewerker gaf aan dat dit tot 16 november geldig was. Waarom is dit nog steeds niet aangepast gezien de eerdere ervaringen van andere reizigers? Juridisch zit de NS fout. Nog steeds staat in de overzichten van mijn keuzedagen dat ze geldig zijn tot en met de 16-de van een maand. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ze zijn er pas vier maanden mee bezig. NS kennende duurt het dus nog wel even voor dit opgelost is.

Reputatie 7
Badge +1

Ach, ze zijn er pas vier maanden mee bezig. NS kennende duurt het dus nog wel even voor dit opgelost is.

Het bericht van Laura dateert inmiddels van 27 juni 2022 dat is dus momenteel al 4 maanden en 19 dagen geleden. In al die maanden heeft NS dus niets met dit probleem gedaan. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat men nog geen eens begonnen is. Natuurlijk ook omdat ze van de keuzedagen af willen.

 

Ik vind het helaas weer een sterk staaltje van klantonvriendelijkheid. 

Reputatie 7
Badge +1

Ook ik kwam vandaag in aanraking met de geldigheid van de keuzedag. Op de eenmalige mailinfo van de NS en op “mijn NS”  stond dat mijn keuzedag geldig was tot en met 16 november. Op 16 november wilde ik de keuzedag opnemen, maar deze stond er niet meer bij. NS service gebeld, de medewerker gaf aan dat dit tot 16 november geldig was. Waarom is dit nog steeds niet aangepast gezien de eerdere ervaringen van andere reizigers? Juridisch zit de NS fout. Nog steeds staat in de overzichten van mijn keuzedagen dat ze geldig zijn tot en met de 16-de van een maand.

Heeft de klantenservice je toen een reisdag teruggegeven? Of een couponcode voor een dagkaart? Zo niet, dan zou ik daar nog eens om vragen. NS zit hier inderdaad fout.

Reputatie 1

De klantenservicemedewerker was wat verlegen met mijn vraag. Hij kan er ook niets aan doen. Maar helaas heb geen couponcode of een dagkaart ontvangen. Uit eerdere meldingen las ik dat iemand 3,50€ terugkreeg als vergoeding voor de verloren keuzedag. Ik ga daar niet om smeken.

Reputatie 7
Badge +1

De klantenservicemedewerker was wat verlegen met mijn vraag. Hij kan er ook niets aan doen. Maar helaas heb geen couponcode of een dagkaart ontvangen. Uit eerdere meldingen las ik dat iemand 3,50€ terugkreeg als vergoeding voor de verloren keuzedag. Ik ga daar niet om smeken.

 

Ik zou daar echt geen genoegen mee nemen en aandringen op een vervangende kaart voor een dag. Ik weet niet of je vandaag alsnog op pad gaat maar daar zou je daar dus voor moeten betalen. Dat is toch gewoon krom als het klip en klaar is dat de fout bij NS ligt.

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik kwam vandaag in aanraking met de geldigheid van de keuzedag. Op de eenmalige mailinfo van de NS en op “mijn NS”  stond dat mijn keuzedag geldig was tot en met 16 november. Op 16 november wilde ik de keuzedag opnemen, maar deze stond er niet meer bij. NS service gebeld, de medewerker gaf aan dat dit tot 16 november geldig was. Waarom is dit nog steeds niet aangepast gezien de eerdere ervaringen van andere reizigers? Juridisch zit de NS fout. Nog steeds staat in de overzichten van mijn keuzedagen dat ze geldig zijn tot en met de 16-de van een maand. 

 

Neem opnieuw contact op met de klantenservice tot en met is tot en met. Vraag om een vervangende keuzedag. Dit is een couponcode voor een daldagkaart keuzedag.  Je mag daar helaas niet mee tijdens de spits in de trein zitten. Neem geen genoegen met €3,50 Let op. Keuzedagen kunnen niet terug gezet worden, mochten ze zeggen dat ze dat voor je gaan doen. Dat kostte mij uiteindelijk 3 keuzedagen (eerst 2, later nog 1) die ik uiteindelijk in couponcodes terug heb gekregen.

Reputatie 1

Bedankt voor je advies. Ik heb de klantenservice gebeld en kreeg een couponcode toegestuurd.

We zijn ondertussen 8 maanden verder en het probleem is nog steeds niet opgelost. Gelukkig woon ik ergens waar ze ook gewoon loketten hebben en kreeg ik voor de dag een gratis retour mee. Wel door alle gedoe mijn trein gemist.

Reputatie 7
Badge +3

We zijn ondertussen 8 maanden verder en het probleem is nog steeds niet opgelost. Gelukkig woon ik ergens waar ze ook gewoon loketten hebben en kreeg ik voor de dag een gratis retour mee. Wel door alle gedoe mijn trein gemist.

Wat fijn dat ze het voor jou zo hebben kunnen oplossen.

Ook nu nog steeds niet opgelost.

Meerdere keren naar de klantenservice gebeld, tot ik een medewerker aan de lijn kreeg die wist hoe dit voor mij opgelost kon worden. Het vergt nogal wat doorzettingsvermogen om steeds bijna 10 min. in de wacht te moeten staan, tot je eindelijk bij een collega terecht komt die er meer van weet.

Ook vandaag 16 nov 2023 is dit probleem nog steeds niet opgelost: wilde met keuzedag geldig t/m 16 nov 2023 reizen maar kreeg deze keuzedag niet te zien bij "Ophalen keuzedag". Ik maakte noodgedwongen gebruik van de wel getoonde resterende keuzedag. Ben met mijn ervaring naar de servicebalie NS op Leiden CS geweest. Die verwees me naar (telefoonnr) klantenservice. Op de uitdraai die ik mee kreeg, stond de keuzedag die ik had willen gebruiken bovenaan gewoon vermeld met tekst "..geldig t/m 16 november 2023". Ook in het bijbehorende e-mail servicebericht van een jaar geleden staat: "u kunt ermee reizen van 17 november 2022 tot en met 16 november 2023". 

Thuisgekomen van mijn reis de klantenservice gebeld. Kreeg meisje aan lijn dat niet verder kwam dan de tekst dat de keuzedag tm 16 nov vervallen was. Nee dus. Ik probeerde haar het begrip "tot en met" uit te leggen. Nadat ik echt boos werd, omdat ze verder niets voor me wilde doen, ging ze het aan een ander vragen. Ze keerde niet meer aan de lijn terug, maar ik kreeg wel een andere medewerkster. Kon weer opnieuw vertellen wie ik was en het probleem uitleggen. Ook zij ging het aan een ander vragen. Toen kreeg ik een 3e medewerkster, die uiteindelijk beloofde een couponcode te sturen.....met geldigheid tm 16 nov 2023. Ik antwoordde dat ik daar nu niets meer aan had. Toen snapte ze het blijkelijk, dus de couponcode gaat nu mijn keuzedag vervangen, die ik bij een goed verloop nog wel over zou hebben gehouden. Ik zei nog: ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem? Nu, zij had er nog nooit eerder over gehoord. NS : doe wat aan de software die de datum controleert. 

Badge +3

Welkom @IngridCV 

Ik verwijs even door naar onderstaand gelinkt topic. Er klopt helemaal niets van en dat wordt dan (na veel vijven en zessen) opgelost met een couponcode… 😥

Of nog erger, de tekst op de website veranderen dat geldig van 17 nov 2022 t/m 16 nov 2023 betekent dat 15 november je laatste kans is om hem op te halen.

Ze zijn er mee bezig… 

Reageer